کادر سلامت یک بیمارستان در همدان کار خود را به خاطر کارانه تعلیق می‌کنند و یک پزشک 15 زایمان در شبانه‌روز انجام می‌دهد و پزشکان دیگر در یک سال چندمیلیارد دارو می نویسند. این وضع سلامت ما است.

نسخه تراشی 37 میلیاردتومانی یک پزشک!/وضعیت نابسامان نظارت بر عملكرد پزشكان

سلامت نیوز: کادر سلامت یک بیمارستان در همدان کار خود را به خاطر کارانه تعلیق می‌کنند و یک پزشک 15 زایمان در شبانه‌روز انجام می‌دهد و پزشکان دیگر در یک سال چندمیلیارد دارو می نویسند. این وضع سلامت ما است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان می نویسد: هر دم از این باغ بری می‌رسد؛ پس از تهدیدات رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی اصفهان، قزوین و ساری و انجمن داروسازان این بار نوبت به پزشكان بیمارستان قلب فرشچیان همدان رسیده است تا ویزیت‌های سرپایی و اقدامات الكتیو خود را از ۱۴ اسفند ماه تعلیق كنند. همه این اعتراضات كه به شكل متوالی از گوشه و كنار كشور به گوش می‌رسد، تأخیر در پرداخت كارانه‌هاست! كارانه‌های چند ده و چند صد میلیونی كه كشتی طرح تحول را به گل نشانده هر چند بنا به تعبیر قائم مقام وزارت بهداشت از شیر مادر حلال‌تر است! حالا اما این پول‌های چند ده و چند صد میلیونی از شیر مادر حلال‌تر هم برای مردم دردسرساز شده، هم خود وزارت بهداشتی كه پایه‌گذار این هزینه‌ها بود و هم بیمه‌ها به گونه‌ای كه معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه از پزشكی می‌گوید كه طی حدود یك سال 37 میلیارد تومان نسخه پیچیده است.

یكی از نخستین آثار طرح تحول سلامت و برگ برنده منتقدان این طرح افزایش تقاضاهای القایی با گران شدن مزد درمان و افزایش نیافتن نظارت‌ها بود؛ موضوعی كه حالا پرداخت كارانه پزشكان را به چالشی جدی بدل كرده و این معضل رفته‌رفته می‌رود تا ساختار ارائه خدمت به مردم در حوزه سلامت را به شكلی جدی تحت‌تأثیر قرار دهد. در این بین شاید همكاری نكردن بیمه‌ها عمق فاجعه را بیشتر كرده باشد، اما نمی‌توان سیاستگذاری‌های نادرست وزارت بهداشت در تحمیل میلیاردها تومان بار مالی به ساختار بیمه‌ها را هم نادیده گرفت؛ ‌امری كه حالا دستمایه فشار پزشكان و مراكز درمانی به مردم و تهدید بیمه‌ها و حتی وزارت بهداشت به توقف ارائه خدمات بهداشتی درمانی است.
 
از نسخه‌های نجومی تا كارانه‌های نجومی
نسخه 6 میلیارد تومانی یك پزشك عمومی یكی از نشانه‌های وضعیت نابسامان نظارت بر عملكرد پزشكان از سوی وزارت بهداشت و حتی بیمه‌هاست.  محسن سرخو، عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در همایش سالانه حسابرسان داخلی شستا گفته بود: طبق آخرین آمار در شش ماه سال جاری بالاترین رقم نسخه‌هایی كه توسط سازمان تأمین اجتماعی به پزشكان طرف قرارداد پرداخت شده، حدود ۶ میلیارد تومان است كه مربوط به یك پزشك عمومی بوده است.
سرخو ادامه داد: شش پزشك دیگر هم بالای ۶ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان هزینه ایجاد كرده‌اند و در این لیست تا 2/5 میلیارد تومان هزینه هم ٢٠ نفر آنها پزشكان عمومی هستند.

بنا به تأكید وی وظیفه نظارت بر هزینه‌ها در این حوزه بر عهده وزارت بهداشت است. سرخو معتقد است وقتی كه در نسخ وضعیت به این صورت است، در مورد اعمال جراحی و هزینه‌های بستری چه اطمینانی می‌توانیم بكنیم. دكتر احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت كار و رفاه اجتماعی هم در واكنش به انتشار خبری مبنی بر نسخه پیچی شش میلیارد تومانی یك پزشك عمومی می‌گوید: ما آمارهای بالاتر از این رقم را در نسخ تعدادی از پزشكان داریم؛ پزشكی داشتیم كه طی حدود یك سال 37 میلیارد تومان نسخه نوشته است.

وی در پاسخ به این پرسش كه مسئولیت نظارت بر نسخ بر عهده كیست، می‌گوید: وزارت بهداشت حدمجازها را تعریف نكرده است. ما شماره نظام پزشكی و نسخه‌هایی را كه پزشك نوشته است داریم و به بیمه‌ها داده‌ایم. اطلاعات كامل داروهای تفاهمنامه‌ای هم مشخص است. بیمه‌ها كارنامه‌ای به پزشك می‌دهند و اگر مقادیر بالایی دارو در نسخ نوشته باشد باید برود و توضیح بدهد.
میدری در خاتمه افزود: بیش از یكسال است كه سامانه جامع رفاهی در حال جمع‌آوری اطلاعات است و قبلاً امكان چنین تحلیل‌هایی كمتر وجود داشت، اما اكنون در صدد تقویت نظارت‌ها و رصد دقیق‌تر هستیم تا جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی و هدررفت منابع را بگیریم.
 
سكوت در برابر شورش و بی‌قانونی
بخش دیگر بدهی بیمه‌ها به نظام سلامت اما كارانه‌های نجومی پزشكان است كه انباشت‌شان صدای اعتراض آنها را در آورده چون معتقدند از شیر مادر حلال‌تر است. وزیر بهداشت هم در برابر این موضوع از روی پزشكان شرمنده است و در صفحات اجتماعی‌اش به خاطر دیركرد كارانه‌ها متأسف است و عاملان موضوع را نكوهش می‌كند. هاشمی در برابر سرگردانی مردم بابت بد عهدی بیمه‌ها و لجبازی مراكز درمانی هیچ تأسفی ابراز نكرده است و حتی در برابر پرداخت نشدن حقوق بهداشت كاران هم موضع سكوت اختیار كرده است. از سوی دیگر قائم مقام وزیر بهداشت در برابر موضوع كارانه‌های نجومی پزشكان گفته بود: « پزشك ما در یكی از محروم‌ترین مناطق فعالیت می‌كند، متخصص زنان است و در شبانه روز 15 زایمان انجام داده است. اگر این فرد دریافتی بالای 100 میلیون تومان داشته باشد از شیر مادر برایش حلال‌تر است، اگر چنین فردی نباشد وضعیت مادران و نوزادان ما چه می‌شود؟ از این جوّی كه ساخته شده چه كسی نفع می‌برد؟»‌ همچنانكه وزیر بهداشت معتقد است: «‌دریافت كارانه موجب می‌شود پزشكان بیش از آنچه وظیفه قانونی آنهاست به درمان بیماران بپردازند و از این طریق مشكل كمبود پزشك به خصوص در مناطق محروم جبران شود.»
 
مرثیه‌ای برای اخلاق پزشكی
نه وزیر و نه هیچ كدام از معاونانش هیچ‌گاه توضیحی درباره چگونگی انجام 15 زایمان در شبانه‌روز توسط یك پزشك نداده‌اند؛‌ موضوعی كه شاید با افزایش مشهود خطاهای پزشكی در كشورمان بی‌ارتباط نباشد و بتواند پاسخی منطقی برای این آمار افزایشی باشد. علاوه بر این به‌رغم شورش‌های هر روزه پزشكان و تیم درمان برای دریافت كارانه و تهدید و اعلام زمان برای توقف خدمت‌رسانی وزارت بهداشت هیچ موضعی نگرفته است و اجازه داده تا این شورش‌ها ادامه یابد. علی نوبخت، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: در مجلس شنیدیم كه تعدادی از پزشكان برای طبابت و ویزیت بیماران شروطی را تعیین كردند. موضوع مطالبه پزشكان و داروخانه‌داران مطرح است و ما نیز در كمیسیون بهداشت وزرای مرتبط را برای پیگیری این موضوع دعوت كردیم و تفاهمنامه‌هایی آماده شده اما این موضوع نباید دستاویزی برای رفع خدمت‌رسانی به بیماران شود. وی تأكید می‌كند: هرگونه اهمال در انجام وظیفه طبابت به هر دلیلی خلاف سوگند پزشكی است و ما در كمیسیون نیز مطالبات پزشكان را دنبال خواهیم كرد. كلید این همه بی‌نظمی را باید در انتقادات همیشگی مسعود پزشكیان، نایب رئیس مجلس به طرح تحول سلامت جست‌وجو كرد؛‌طرحی كه وی از ابتدا معتقد بود خلاف قانون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha