عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اغلب بیمارستان ها بین هشت تا 12 ماه از بیمه ها طلب معوقه دارند و به خاطر همین بدهی ها، برخی داروخانه ها و شرکتهای پخش به بیمارستان ها دارو و تجهیزات پزشکی نمی دهند.

بدهی بیمه ها کار دست بیمارستان ها داد/مشکل توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در برخی بیمارستانها

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اغلب بیمارستان ها بین هشت تا 12 ماه از بیمه ها طلب معوقه دارند و به خاطر همین بدهی ها، برخی داروخانه ها و شرکتهای پخش به بیمارستان ها دارو و تجهیزات پزشکی نمی دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حسینعلی شهریاری، با اعلام این مطلب افزود: طرح تحول سلامت، مهمترین دستاورد دولت یازدهم است که با کاهش سهم پرداختی مردم در بیمارستان ها به شش درصد برای شهرنشینان و سه درصد برای روستاییان کام مردم را شیرین کرد اما بدهی بیمه ها به بیمارستانها، مشکلات جدی ایجاد کرده است.


وی ادامه داد: متاسفانه بیمه ها منابع مالی کافی را برای حمایت از طرح تحول سلامت تامین نکرده اند و نتوانسته اند پول بیمارستان ها را به موقع بپردازند، دولت هم به موقع کمک نکرده است به همین علت در اغلب بیمارستان ها بین هشت ماه، 10 ماه تا 12 ماه بدهی بیمه ها پرداخت نشده است و پزشکان، پرستاران و گروه های مختلف پزشکی کارانه های خود را بین هشت تا 12 ماه دریافت نکرده اند.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مشکل بدهی بیمه ها به قدری جدی شده است که برخی داروخانه های بیمارستانها نیز درخواستهای بخش های بیمارستانی را برای دارو و تجهیزات پزشکی رد می کند و من اطلاع موثق دارم که در برخی بیمارستان های بزرگ تهران نیز داروخانه ها به علت بدهی معوقه 30 تا 40 میلیارد تومانی بیمه ها، به بیمارستانها دارو و تجهیزات پزشکی نمی دهند.


وی افزود: علت این مسئله این است که وقتی داروخانه پول شرکتهای پخش دارو و تجهیزات را پرداخت نکند، شرکت پخش هم دیگر به داروخانه دارو و تجهیزات نمی دهد و این مسئله رفته رفته به کلاف سردرگمی تبدیل شده و مشکلات جدی به وجود آورده است و دولت باید هر چه سریعتر با تامین منابع مالی از پیشرفت این مشکل جلوگیری کند.
شهریاری گفت: تامین نشدن دارو و تجهیزات پزشکی در برخی بیمارستان ها باعث شده است که برخی عمل های جراحی لغو شود و نگرانی های جدی به وجود آمده است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: طرح تحول سلامت مهمترین دستاورد دولت یازدهم است ودولت باید حتما از این دستاورد مهم حمایت کند و من اطلاع دقیق دارم که تعداد قابل توجهی از بیمارستان ها حتی بیمارستان های بزرگ و دانشگاهی اکنون با مشکلات جدی از نظر منابع مالی مواجه هستند.
وی گفت: این مشکل فقط در تهران نیست، در کل کشور بسیاری از بیمارستان ها با مشکلات مالی جدی و تاخیر پرداخت بیمه ها مواجه هستند، هفته گذشته من در چابهار بودم و مشاهده کردم که تنها بیمارستان این شهر به علت طلب معوقه بیمه ها دچار مشکلات جدی در تامین دارو و تجهیزات و پرداخت های پرسنلی شده است.


شهریاری اضافه کرد: این مشکلات باعث شد که چندی پیش روسای دانشگاه های علوم پزشکی نامه ای به رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری نوشتند و درخواست کمک و اظهار نگرانی کردند و اعلام کردند که با ادامه این روند نمی توانند خدمات مطلوبی به بیماران ارائه کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است برخی پزشکان نیز به علت معوقات خود خدمات رسانی به بیماران را کم کنند، گفت: پزشکان و پرستاران اقشار دلسوز و ایثارگری هستند که در سخت ترین شرایط خدمات رسانی به مردم را متوقف نمی کنند اما ممکن است در جاهایی برخی پزشکان با نوشتن نامه اعتراضی از این حربه برای دریافت مطالبات معوق خود استفاده کنند.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره رقم کلی بدهی بیمه ها گفت: رقم هایی بین 10 تا 12 هزار میلیارد تومان اعلام می شود ولی دقیق نیست چون روز به روز بدهی بیمه ها به بیمارستان ها افزایش پیدا می کند. راهکار فروش اوراق مشارکت نیز که دولت به مجلس آورد و مجلس با فروش هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به جای بدهی ها موافقت کرد نیز کارگشا نبوده است.


وی افزود: ممکن است یک پیمانکار راهسازی قبول کند که به جای بدهی خود اوراق مشارکت بگیرد و بعد آن را با 20 درصد زیر قیمت بفروشد تا نقدینگی به دست آورد ولی نمی شود به پزشکان به جای پول، اوراق مشارکت داد.


وی ادامه داد: هفته گذشته من در بیمارستان چابهار شنیدم که بانک ملی به مسئولان این بیمارستان گفته است که اوراق مشارکت این بیمارستان را می خرد اما فقط 60 درصد قیمت آن را پرداخت می کند و 40 درصد بقیه را چندین سال بعد پرداخت خواهد کرد.


شهریاری گفت: مشکل وزارت بهداشت و بیمارستان های دولتی فقط تاخیر بیمه ها درپرداخت مطالبات نیست، بودجه های دولتی نیز به میزان زیادی تخصیص نیافته است به عنوان مثال اعتباری که باید از محل 10 درصد صرفه جویی منابع هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت پرداخت می شد، پرداخت نشده است.البته مسئولان دولت می گویند، کل این اعتبار 36هزار میلیارد تومان بوده است که همه آن مستقیم به مردم داده شده است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با وجود این مشکلات من تصور می کنم، یک جریان پشت پرده وجود دارد که نمی خواهد وزیر بهداشت و طرح تحول سلامت به موفقیت کامل برسد و درصدد ضربه زدن به دکتر هاشمی است.


وی افزود: من امیدوارم دولت در نزدیکی عید نوروز بخشی از بدهی بیمه ها و مطالبات وزارت بهداشت را پرداخت کند و در آخرین روزهای سال مردم، جامعه پزشکی و مسئولان بیمارستان ها را شادکام کند.


بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، بدهی بیمه ها به بیمارستانهای دولتی حدود 12 هزار میلیارد تومان است که از 8 تا 12 ماه گذشته پرداخت نشده است اما سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت اعلام کرد که رئیس جمهوری دستور داده است که بخشی از مطالبه بیمه ها تا قبل از پایان امسال به وزارت بهداشت پرداخت شود.
چندی پیش نیز برای جبران بخشی از بدهی بیمه ها، با پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس فروش هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت تصویب شد اما به علل مختلف از جمله سود پایین این اوراق نسبت به سایر اوراق مشارکت، نقد کردن این اوراق با مشکل مواجه شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha