چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 207538

کاهش تراز آب دریای خزر در سال های اخیر به دلیل تداوم خشکسالی در اکثر حوضه های آبریز این دریا و کاهش میزان ورودی آب است .

خشکسالی عامل کاهش تراز آب دریای خزر

سلامت نیوز:کاهش تراز آب دریای خزر در سال های اخیر به دلیل تداوم خشکسالی در اکثر حوضه های آبریز این دریا و کاهش میزان ورودی آب است .


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مانا، مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان مازندران در نشست سالیانه بررسی نوسانات آب دریای خزر در بندر نوشهر اظهار داشت: با توجه به وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در موضوع ایمنی تردد شناورها در دریاها، شناخت جریان آب و رسوب گذاری در دریای خزر برای تأمین ایمنی بسیار ضروری است .


مهندس سیاوش رضوانی افزود: پیشروی و پسروی آب در دریای خزر بسیار زیاد است و همین امر سبب شده که نتوان از امکانات این دریا به ویژه در بخش مسافری به نحو مطلوب بهره برداری کرد .
رضوانی جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در سواحل، مقابله با آلودگی محیط زیست دریای خزر و تجسس و نجات را از دیگر وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد.


وی افزود: پیگیری موضوع گردشگری دریایی از رامسر تا گمیشان از اولویت های ما در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران است و در این راستا شرکت مشاور بخش خصوصی، نسبت به شناسایی مکان های مناسب برای سرمایه گذاری اقدام کرده است .
در ادامه دکتر داریوش یوسفی کبریا مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر هدف از برگزاری این نشست را بررسی نوسانات آب دریای خزر در سال های ۹۴ و ۹۵ عنوان کرد .


وی افزود: از سال ۵۶ تراز آب دریای خزر روند افزایشی داشته است به طوری که در سال ۵۷ سطح آب دریای خزر حدود ۲/۵متر بالا آمد .


دکتر یوسفی با تشریح علل کاهش تراز آب دریای خزر در سال های اخیر گفت : کاهش سریع تراز آب دریای خزر به دلیل تداوم خشکسالی در اکثر حوضه های آبریز دریای خزر و کاهش میزان ورودی آب به دریای خزر در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه های منتهی به آن به ویژه رودخانه ولگا در روسیه است .


وی افزود: شیب تند افزایش تراز آب در سواحل جنوبی که از نیمه اردیبهشت ماه شروع شد با گزارش تراز آب سایر کشورهای حاشیه خزر منطبق بوده و بر اساس مطالعات انجام شده ناشی از سیلاب نسبتاً عظیم رودخانه ولگا در سال اخیر است .


در ادامه این نشست وضعیت نوسانات آب دریای خزر در سال های اخیر با حضور مدیران و کارشناسان ارگان های دریایی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha