دیروز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 96 به آموزش و پرورش مجوز دادند تا نسبت به تغییر کاربری فضاهای آموزشی اقدام کند. بر این اساس آموزش و پرورش می‌تواند ضمن ساماندهی و بهینه‌سازی املاک و فضاهای آموزشی، تغییر کاربری این اماکن و مراکز را در دستور کار خود قرار دهد.

قانونی‌شدن درآمدزایی در مدارس

سلامت نیوز: دیروز،نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 96 به آموزش و پرورش مجوز دادند تا نسبت به تغییر کاربری فضاهای آموزشی اقدام کند. بر این اساس آموزش و پرورش می‌تواند ضمن ساماندهی و بهینه‌سازی املاک و فضاهای آموزشی، تغییر کاربری این اماکن و مراکز را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: چند سال پیش بود که عکسی از محل تحصیل دانش‌آموزان روستایی در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد که دانش‌آموزان آن بدون هیچ امکاناتی مشغول تحصیل بودند. بعدها مشخص شد مدرسه این روستا به یک شرکت ساختمانی اجاره داده شده و دانش‌آموزان به ناچار به محل دیگری منتقل شده‌اند. همین حالا هم سالن‌های ورزشی چند مدرسه در منطقه اکباتان به روی دانش‌آموزان بسته شده و به دستگاه‌های دیگر اجاره داده شده است. در مواردی دیده می‌شود که حیاط مدارس به‌منظور پارکینگ سالن‌های برگزاری مراسم اجاره داده می‌شود. به هر حال آموزش و پرورش با کمبود بودجه روبه‌رو است و همین حالا هم بیشتر مدارس دولتی هزینه برق و گاز و آب خود را باید خودشان تامین کنند.


اما دیروز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 96 به آموزش و پرورش مجوز دادند تا نسبت به تغییر کاربری فضاهای آموزشی اقدام کند. بر این اساس آموزش و پرورش می‌تواند ضمن ساماندهی و بهینه‌سازی املاک و فضاهای آموزشی، تغییر کاربری این اماکن و مراکز را در دستور کار خود قرار دهد. این بند الحاقی به تبصره 2 ماده 9 بخش هزینه‌‌ای لایحه بودجه، آموزش و پرورش را مجاز به تجاری کردن املاک و فضا‌های آموزشی می‌کند. موضوعی که پیش از این علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش هم مطرح کرده بود. آموزش‌ و پرورشی‌ها می‌گویند که بیش از 80 درصد بودجه آموزش و پرورش به پرداخت حقوق معلمان و کارکنان اختصاص می‌یابد. سال آینده هم بودجه 45هزار میلیاردی پیشنهاد شده از سوی دولت در کمیسیون تلفیق مجلس به 32 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است و حالا آموزش و پرورش می‌گوید که با کسری 3 هزار میلیارد تومانی برای بودجه سال آینده روبه‌رو است. همین موضوع باعث شده آموزش و پرورش دست به کار شود و درآمدزایی کند.


تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان یا شهرستان و تصویب کمیسیون ماده(5) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می‌گیرد و با رای دوسوم نمایندگان از پرداخت تمام عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، گرفتن گواهی بهره‌برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف است. البته در کنار این مصوبه، مجلس مصوبه دیگری داشت که براساس آن، سهمی از اعتبارات ویژه استانی به مطالبات و معوقات فرهنگیان اختصاص یابد. بنا بر این مصوبه 2650میلیارد تومان از اعتبارات استانی تا سقف 1800 میلیارد تومان در همان استان جهت پرداخت حق‌الزحمه معلمان حق‌التدریس، پاداش پایان‌خدمت بازنشستگان فرهنگی و معوقات آنها هزینه می‌شود تا به تناسب در استان‌ها توزیع شود.

 اماکن متروکه تبدیل به احسن می‌شود
محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار نیست فروش ملکی صورت گیرد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «براساس این طرح اماکن فرسوده و متروکه متعلق به مدارس تبدیل به احسن می‌شوند به‌طوری که ساماندهی این اماکن می‌تواند به منجر به درآمد‌زایی و افزایش درآمد مدارس شود.»


به گفته او اگر مدرسه‌ای سالن ورزشی داشته باشد، می‌تواند هم خود استفاده کند و هم آن را به دستگاه‌های دیگر اجاره دهد. یا اینکه مدارس در بعدازظهر به آموزشگاه‌های بخش خصوصی داده شود. محمدرضا نیک‌نژاد معلم و کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه این مصوبه قانونی کردن اقدامات گذشته آموزش و پرورش در برخی استان‌هاست در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «ورود سیستم آموزشی کشور به عرصه درآمد‌زایی و تجارت به معنای نابودی آموزش و پرورش است، چراکه با این کار قبح ورود به مسائل پولی ریخته می‌شود و می‌تواند شروع تخلفات و فساد در مدارس شود.» به اعتقاد او، این بند لایحه بودجه نشان می‌دهد که آموزش جزء اولویت‌های دولت برای بودجه‌ریزی نیست، در حالی که باید برای این حوزه مثل سایر کشورها بدون چشمداشت هزینه شود.
به گفته او مطمئنا این واگذاری‌ها در مدارس کلانشهرها و شهرهای بزرگ انجام خواهد شد چراکه شهرهای کوچک و روستاها فضای اضافی برای واگذاری ندارند. از طرفی در کلانشهرها هم تراکم جمعیت در کلاس‌ها بالاست و همین حالا مدارس کلاس اول ابتدایی در تهران وجود دارد که جمعیتش به 45 نفر می‌رسد، در حالی که استاندارد 15 تا 25 نفر است. از طرفی حیاط اغلب مدارس کوچک است، درختی در آن پیدا نمی‌شود و گنجایش راه رفتن معمولی دانش‌آموزان را ندارد و حتی اگر بخواهند 10 متر از آن را واگذار کنند مشکلات بیشتر می‌شود.


نیک‌نژاد می‌افزاید: «همین حالا دست مدیران برای دریافت پول از والدین دانش‌آموزان باز گذاشته شده است و بخشی از هزینه مدارس از همین راه تامین می‌شود.» از طرفی آموزش و پرورش نزدیک به چهارهزار استخر یا سالن ورزشی دارد که همین حالا دانش‌آموزان و معلمان سودی از آن نمی‌برند و به دستگاه‌های دیگر یا بخش خصوصی اجاره داده شده است.» به اعتقاد او، درگیر کردن مدارس برای درآمدزایی برای شان آموزشی مفید نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha