چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 207564

دبیر اجرای نهمین کنگره استروک ایران با اشاره به اینکه سکته مغزی نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود، گفت: شناخت علائم خطر این بیماری توسط مردم می‌تواند در کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی مؤثر واقع شود.

سکته مغزی؛ دومین علت مرگ و میر در کشور

سلامت نیوز:دبیر اجرای نهمین کنگره استروک ایران با اشاره به اینکه سکته مغزی نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود، گفت: شناخت علائم خطر این بیماری توسط مردم می‌تواند در کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی مؤثر واقع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر  احسان شریفی‌پور در نهمین کنگره  بین المللی استروک ایران گفت: در این کنگره برنامه‌های جامعی مدون شده تا در راستای کاهش سکته مغزی در جامعه گام برداریم. بر همین اساس از جراحان و متخصصان مربوطه، تکنسین‌های آمبولانس، پرستاران، فیزیوتراپیست‌ها و ... جهت شرکت در کنگره دعوت شد.

 وی افزود: سکته مغزی در ایران نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود بنابراین باید صدای سکته مغزی را بشنویم و علائم خطر آن را بشناسیم.

دبیر اجرای نهمین کنگره بین المللی استروک ایران با بیان اینکه با شناختن علائم خطر سکته مغزی و پیشگیری از آن می‌توانیم از حالت بحران سکته مغزی در کشور خارج شویم،  ادامه داد: پیشگیری از سکته مغزی امکان پذیر است و تغییرات سبک زندگی روزمره می‌تواند در کاهش آمار سکته مغزی مؤثر واقع شود همچنین چاقی،‌ فشار خون بالا، دیابت، استعمال سیگار و چربی زیاد و بیماری‌های قلبی از دیگر عوامل بروز سکته مغزی بوده که در بسیاری از موارد با تغذیه سالم و انجام ورزش و تحرک می‌توان حتی تا 17 برابر از سکته مغزی جلوگیری کرد.

دبیر اجرایی نهمین کنگره بین المللی استروک ایران گفت: 25 درصد سکته های مغزی منشأ قلبی دارد و بر اثر مکث لخته از قلب به مغز رخ می دهد.

دکتر احسان شریفی افزود: 90 درصد سکته های مغزی بر اثر تشکیل لخته در عروق مغزی به وجود می آید و 10 تا 15 درصد سکته های مغزی بر اثر پاره شدن رگ مغزی  رخ می دهد.

شریفی پور با بیان اینکه مهمترین بیماری های قلبی که باعث سکته مغزی می شوند بیماری های آریتمیک هستند افزود: یعنی بر اثر نامنظم بودن ضربان قلب و تپش‌های نامنظم موجب ایجاد لخته می‌شود که این لخته به سمت عروق مغزی حرکت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کسی که بیماری قلبی دارد باید تحت نظر پزشک متخصص قلب باشد گفت: قطعاً کنترل بیماری های قلبی احتمال بروز سکته های مغزی در 25 درصد موارد را کاهش می دهد.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: عمده ترین مشکلات قلبی که در بروز سکته های مغزی مؤثر هستند با یک نوار قلب ساده نیز قابل تشخیص است و نیاز به انجام تست‌های تخصصی در تشخیص اولیه نیست مگر اینکه پزشک متخصص درخواست تست های تخصصی‌تر داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha