این عارضه خود را به صورت آفت دهان، آفت ناحیه تناسلی، جوش در پوست، التهاب چشم، درد مفاصل و التهاب روده خود را نشان می‌دهد و مهمترین تظاهرات آن آفت‌های مكرر دهانی و ناحیه تناسلی است.

آفت‌ دهان و التهاب چشم علامت ابتلا به بیماری بهجت است
سلامت نیوز: یك فوق تخصص روماتولوژی گفت: آفت‌های دهان، التهاب چشم و دردمفاصل از علائم ابتلا به بیماری روماتیسمی بهجت است.

سید مجتبی حكیم در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیماری بهجت یك بیماری روماتیسمی است كه در كشورهای مسیر جاده ابریشم مانند چین، تركمنستان، تركیه، عراق و ایران دیده می‌شود و عامل ژنتیك در ابتلا به آن نقش مؤثری دارد.

وی افزود: این عارضه خود را به صورت آفت دهان، آفت ناحیه تناسلی، جوش در پوست، التهاب چشم، درد مفاصل و التهاب روده خود را نشان می‌دهد و مهمترین تظاهرات آن آفت‌های مكرر دهانی و ناحیه تناسلی است.

حكیم تصریح كرد: در زمان حاضر بهجت دیگر بیماری وحشتناكی نیست چرا كه زود تشخیص داده می‌شود و درمان آن به خوبی قابل انجام و مؤثر است. تنها اشكال این عارضه نابینایی است كه گهگاهی در مبتلایان چشمی دیده می‌شود به طوری كه 20 درصد افرادی كه درگیری چشمی این عارضه را پیدا می‌كنند نابینا می‌شوند.

وی با بیان اینكه در ایران بهجت جزء بیماری‌های روماتیسمی شایع است تصریح كرد: به نظر می‌رسد شیوع آن از بیماری لوپوس بیشتر است و این بیماری در مردان نسبت به زنان پیش آگهی بیشتر و شدیدتری دارد.

این فوق‌تخصص روماتولوژی ادامه داد: بچه‌ها و سالمندان بسیار كم به این عارضه مبتلا می‌شوند چرا كه بیماری با مسن‌تر شدن خود به خود خوب می‌شود.

حكیم گفت: اگر این بیماری چشم را مبتلا كند فرد باید كورتون و داروهای ضد روماتیسمی استفاده كند. اگر فرد به آفت مبتلا شود داروهایی وجود دارد و اگر گوارش فرد را درگیر كند درمان كنترل كننده خاص خود را دارد.

حكیم یادآور شد: بیماری‌های روماتیسمی نیاز به مصرف طولانی كورتون دارند كه در كنار این بیماری كلسیم به فرد داده می‌شود، همچنین پوكی استخوان بیمار بررسی می‌شود و در صورت وجود پوكی استخوان داروهای آن به طور همزمان برای فرد تجویز می‌شود.

وی با بیان اینكه ممكن است در طولانی‌مدت فرد به درد مفاصل دچار شود یادآور شد: درد مفاصل كه با تورم مفاصل همراه است معمولاً به كمك دیكلوفناك درمان می‌شود و كوتاه‌مدت است.

وی اضافه كرد: مراكز درمان بیماری بهجت در ایران وجود دارد اما وجود این مراكز و تعداد مراجعه‌كنندگان به آن گویای شیوع آن نیست اما در ژاپن و كره به ازای هر 100 هزار جمعیت 14 نفر مبتلا به این بیماری مبتلا می‌شوند البته در ایران آماری در این زمینه نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha