چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 20759

این بیماری‌ها مربوط به بخش آبزیان بوده و برای اولین بار ثبت ژن مربوط به آنها انجام شده است كه پس از طی مراحل تاییدی، از طرف بانك ژن جهانی مورد پذیرش ثبت قرار گرفته است.

سلامت نیوز: ژن‌های عامل بعضی از بیماری‌های آبزیان به همت استادیار واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به ثبت رسید.

به گزارش  روابط عمومی واحد علوم تحقیقات، عادل حقیقی استادیار متخصص پائولوژی این واحد گفت: سه ژن عامل بیماری‌های باكتری‌هایی آبزیان با عنوان؛ بیماری‌ سیتی سمی خونریزی‌دهنده باكتری‌هایی (Aeromonas bydrophila)، بیماری‌ فرونكلوزیس (Aeromonas salmonicida) و بیماری خونریزی‌دهنده سودوموناسی (Pseudomonas aeruginosa) با موفقیت در بانك ژن جهانی به ثبت رسید.

وی گفت:‌ این بیماری‌ها مربوط به بخش آبزیان بوده و برای اولین بار ثبت ژن مربوط به آنها انجام شده است كه پس از طی مراحل تاییدی، از طرف بانك ژن جهانی مورد پذیرش ثبت قرار گرفته است.

حقیقی تصریح كرد: همچنین چهار بیماری مهم دیگر نیز با عنوان‌های بیماری ویروسی IHN (infectlous haermatopoiehc necrosis در مجله علمی (PJBS)، بیماری ویروسی VHS (viral haemorrhagic septicaemia در ژورنال انجمن پاتولوژیست‌های ماهی اروپا (EAFP) و بیماری ویروسی SVC (spring viremia of carp) در ژورنال نیویورك (AJAVA) و بیماری باكتریایی پرسینیور (VERSINIOSIS) نیز در همین مجله (AJAVA) به چاپ رسیده است و همگی دارای درجه ISI هستند.

وی افزود: تمامی این موارد به همراهی و همكاری یك تیم تحقیقاتی مشترك بین دانشگاه علوم پزشكی شهید هشتی و سازمان دامپزشكی صورت گرفته است.

حقیقی خاطرنشان كرد: علاقه‌مندان برای مطالعه بیشتر می‌توانند به سایت www.ncbi.nlm.nih.gov (سایت جهانی ژن بانك) مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha