نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد بخشهایی از مغز كه در هنگام قرار گرفتن انسان در شرایط ترسناك فعال می‌شوند، تنها با مشاهده ترسیدن افراد دیگر و بدون تجربه مستقیم عامل ایجادكننده ترس نیز فعال می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت اینترنتی "لایوساینس"، این كشف جدید می‌تواند دلیل این مطلب كه چرا اغلب افراد با وجود تماس شخصی كم با جانورانی نظیر مار و عقرب از این حیوانات می‌ترسند را توجیه كند.

در این مطالعه از گروهی از داوطلبان درخواست شد تصاویر ویدیویی را تماشا كنند كه در آن تصاویر افرادی در شرایط خاص دچار ترس می‌شدند، بدین‌صورت كه ابتدا در نمایشگر رایانه مقابل این افراد یك مربع آبی رنگ ظاهر می‌شد و سپس این افراد شوك الكتریكی دریافت می‌كردند كه این وضعیت سبب می‌شد آنها به محض مشاهده مربع آبی رنگ در صفحه مانیتور، دچار اضطراب و ترس شوند.

در مرحله بعد از داوطلبانی كه تصاویر ویدیویی مربوط به ترسیدن آن افراد را مشاهده كرده بودند خواسته شد در همان شرایط، مشابه شرایط افرادی كه در تصاویر ویدیویی حضور داشتند، قرار بگیرند.

نتایج مطالعه محققان دانشگاه "كلمبیا" نشان داد به رغم آنكه این داوطلبان خود شخصا در گذشته در معرض این ترس قرار نگرفته و با ظهور مربع آبی رنگ دچار شوك الكتریكی نشده بودند، اما همین داوطلبان نیز به محض مشاهده مربع آبی رنگ در نمایشگر رایانه دچار ترس و اضطراب می‌شوند.

این بدان معناست كه مشاهده ترسیدن دیگران از یك عامل سبب ترس واقعی انسان از همان عامل می‌شود. محققان در این مطالعه برای سنجش ترس افراد از همان فناوری‌هایی استفاده كردند كه معمولا در دستگاه‌های دروغ‌سنج از آنها استفاده می‌شود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود بخشی از مغز انسان به نام "آمیگدالا" مسئولیت ایجاد احساس ترس از عواملی را بر عهده دارد كه انسان خود در گذشته شخصا با آن عوامل مواجه شده و خطر آنها را تجربه كرده است و نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد همین بخش از مغز مسئولیت ایجاد احساس ترس در هنگام مشاهده ترسیدن دیگر را نیز بر عهده دارد.

به گفته "آندریاس اولسون" محقق حاضر در مطالعه، این تحقیقات دلیل این مطلب را كه به طور مثال چرا انسان با مشاهده فیلم ترسناك دچار ترس می‌شود و یا چرا یك كودك از مار می‌ترسد را توجیه می‌كند.

وی افزود: انسانها با مشاهده ترس سایرین یاد می‌گیرند كه باید از آن عوامل بترسند هر چند خود هیچ گاه با آن عوامل مواجه نشده و خطرناك بودن آنها را تجربه نكرده باشند و این همان دلیلی است كه بسیاری از مردم از عواملی مشترك، مثلا مار، ترس شدیدی دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha