طبق آخرین آمارها درباره مصرف دخانیات در ایران، سالیانه ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار در ایران دود می‌شود که مصرف هر یک میلیون نخ آن، جان یک نفر را می‌گیرد.

دخانیات و مرگ و میر ناشی از آن در هیاهوی آمار و ارقام

سلامت نیوز:طبق آخرین آمارها درباره مصرف دخانیات در ایران، سالیانه ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار در ایران دود می‌شود که مصرف هر یک میلیون نخ آن، جان یک نفر را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از   ایسنا، در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد دخانیات مصرف می‌کنند که از این رقم، 22 درصد را مردان و حدود دو درصد را زنان تشکیل می‌دهند. اما ۲۵ تا ۴۰ درصد پسران و ۱۸ تا ۳۰ درصد دختران تجربه مصرف قلیان دارند.

بنابر اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات ایران و براساس برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان مصرف سیگار در سال بین ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ است که با در نظر گرفتن قیمت متوسط هر نخ برابر با ۵۰ تومان ( از ۲۰ تا ۵۰۰ تومان برای هر نخ)، سالیانه 3هزار میلیارد تومان برای دخانیات در کشور هزینه می‌شود؛ این یعنی تقریبا روزانه حدود ۱۰ میلیارد تومان فقط خرج سیگار می‌شود.

براساس برآوردهای بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت و مردم ایران دو برابر هزینه مصرف روزانه سیگار را صرف هزینه بیماری‌های ناشی از دخانیات می‌کنند که حداقل رقمی برابر ۲۰ میلیارد تومان در روز است.

بنابر اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات ایران، مصرف هر یک میلیون نخ سیگار در سال، عامل یک مورد مرگ می‌شود که علت آن نیز ابتلا به بیماری‌های  ناشی از مصرف آن است.

سالانه حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر در ایران به علت بیماری‌های ناشی از سیگار فوت می‌کنند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا دود دست دوم نیز عامل فوت شش تا هفت هزار نفر  در سال می‌شود از این تعداد نیز ۲۰ درصد سهم کودکان است.  همچنین چهار بیماری اصلی قلب و عروق، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت به عنوان علل مرگ و میر در سطح جهان مطرح هستند و دخانیات مهم‌ترین عامل مشترک آنها است.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha