شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 207644

باید بدانیم عطاری‌ها فقط محل فروش گیاهان دارویی بوده و حق تجویز دارو و درمان بیمار را ندارند.

سلامت نیوز: باید بدانیم عطاری‌ها فقط محل فروش گیاهان دارویی بوده و حق تجویز دارو و درمان بیمار را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: «امروزه با مواردی از بروز عوارض جدی بر اثر مراجعه «درمانی» به عطاری‌ها یا افراد ناآگاه مواجه هستیم، باید بدانیم عطاری‌ها فقط محل فروش گیاهان دارویی بوده و حق تجویز دارو و درمان بیمار را ندارند. مصرف داروهای گیاهی به‌ صورت خودسرانه یا بدون مشورت با متخصصان طب ایرانی - اسلامی می‌تواند برای افراد مخاطره‌آمیز باشد و در بسیاری از مواقع مصرف خودسرانه داروهای گیاهی، فرصت‌های طلایی تشخیص و درمان بیماری‌های حاد یا خطرناک را از افراد می‌گیرد.

یک دسته از داروهای مهمی که مردم جامعه در بسیاری از موارد بدون تجویز پزشک و با تشخیص خودشان از عطاری‌ها خریداری می‌کنند، ملین‌های گیاهی هستند. بسیاری با این استدلال که ملین‌ها باعث پاکسازی بدن می‌شوند و از طرفی اگر گیاهی باشند، ضرر ندارند؛ پس به‌ طور طولانی‌مدت این داروها را مصرف می‌کنند و استفاده بی‌رویه از آنها موجب مشکلات گوارشی می‌شود. داروهای ملین، دسته مهمی از داروها هستند که خودشان به چند گروه تقسیم می‌شوند و روش‌های تأثیرگذاری هر کدام متفاوت است. پزشک با توجه به‌دلیل یبوست هر بیمار، داروی مناسب را در دوره درمانی مناسب تجویز خواهد کرد.

یک عادت غلط بین افراد، توصیه دارویی به افرادی است که ظاهرا بیماری مشابه به بیماری آنها دارند. متأسفانه این کار در بسیاری از مواقع نه‌تنها باعث بهبودی فرد نخواهد شد بلکه علائم بیماری را در افراد تشدید می‌کند. یادمان باشد هر شخص ساختار بدنی خاص و مزاج مخصوص به خود را دارد؛ این مسئله هم در مورد داروهای شیمیایی و هم داروهای گیاهی صدق می‌کند. در دیدگاه طب سنتی ایران، ارائه دستورات غذایی به بیماران به‌عنوان یکی از ارکان برنامه درمانی بوده و حتی در اولویت برنامه قرار دارد و صرفا به‌عنوان یک امر جانبی و کمکی محسوب نمی‌شود. اگر انتخاب غذا مناسب باشد، کمک‌حال بیمار است، در غیر‌این‌صورت، دستور غذایی غلط، همدست بیماری خواهد شد. باید بدانید که بخش قابل‌توجهی از بیماران با رعایت نکات تغذیه‌ای، قسمت مهمی از مشکلاتشان رفع می‌شود و دیگر نیازی به داروی گیاهی یا شیمیایی نخواهند داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha