شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 207667

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اختلال رفتاری یکی از بیماری های شایع در بین کودکان است، گفت: بین 15 تا 20 درصد کودکان ایرانی دارای اختلالات رفتاری هستند.

ابتلای20درصد کودکان به اختلالات رفتاری

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اختلال رفتاری یکی از بیماری های شایع در بین کودکان است، گفت: بین 15 تا 20 درصد کودکان ایرانی دارای اختلالات رفتاری هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر منصور بهرامی افزود: اضطراب، افسردگی، کم تمرکزی، بیش فعالی و اوتیسم از جمله اختلالات رفتاری است که برخی از کودکان به آن مبتلا هستند.


وی اظهار کرد: علائم بالینی کودکان دارای اختلالات رفتاری برحسب نوع بیماری متفاوت است به طور مثال شیطنت های بیش از حد و بی دقتی از علائم بالینی بیش فعالی است.


بهرامی اظهار کرد: اختلالات رفتاری در همه کشورها وجود دارد اما کشورهای پیشرفته در تلاش هستند تا به موقع افراد مبتلا به این بیماری را شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام کنند.


وی سن بروز علائم بالینی این بیماری در کودکان را 2 تا 3 سالگی اعلام کرد و گفت: معمولا در ایران این کودکان در مهد یا مدرسه شناسایی می شوند و تازه به فکر درمان آنان می افتیم که این زمان دیر است و باید این افراد را زودتر شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام کرد.

** کودکان مبتلا به بیماری های مزمن تا 4 برابر به اختلال رفتاری دچار می شوند
وی ادامه داد: کودکانی که مبتلا به بیماری های مزمن از جمله قلبی و عصبی هستند سه تا چهار برابر سایر کودکان به اختلال رفتاری مانند اضطزاب و افسردگی دچار می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این افراد سه تا چهار برابر سایر کودکان هم دچار اختلال خواب می شوند.
بهرامی بیان کرد: افراد مبتلا به اختلال رفتار ممکن است داروی خود را به موقع مصرف نکند و بد اخلاقی هم داشته باشند که این موضوع بر روند بهبودی آنان تاثیر منفی می گذارد و ممکن است بیماری این افراد تشدید شود.


وی ادامه داد که پزشکان در هنگام درمان بیماری های مزمن جسمی از جمله دیابت و سرطان ها، به روحیه و روان کودک هم توجه کافی داشته باشند تا در طول مدت درمان بیماری جسمی دچار مشکلات رفتاری و روانی نشوند.


بهرامی بیان کرد: استرس های ناشی از محیط بیمارستان، تزریقات، جراحی ها و درد ناشی بیماری، منشا اضطراب های طولانی در کودکان خواهند شد.
این متخصص بیماری کودکان به شیطنت های کودکان اشاره کرد وگفت: گاهی اوقات شیطنت های کودکان را به حساب بچگی آنان می گذاریم اما این موضوع می تواند ریشه در اختلالات رفتاری آنها داشته باشد و در صورتی که شیطتنت های کودکان از حد معمول بیشتر شد باید به روان پزشک مراجعه کرد.


بهرامی به استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد در این زمینه اشاره کرد و افزود: سازمان های مردم نهاد مانند محک علاوه بر کم کردن بار مالی از خانواده،می توانند زمینه ارایه خدمت بهتر را به کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری توام با بیماری های جسمی فراهم کنند.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha