نازایی یك بیماری محسوب می‌شود و باید با آن به این شیوه برخورد شود. البته تلاش‌هایی برای تحت بیمه قرار گرفتن نازایی انجام شده است و امیدواریم لاپاراسكوپی و داروهای مورد استفاده برای تحریك تخم گذاری تحت پوشش بیمه قرار گیرد

هزینه‌های سنگین درمان ناباروری به جدایی برخی زوجین می‌انجامد
سلامت نیوز: مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سرطان كولون پس از سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان است و پس از آن سرطان‌های سیستم ژنیتال شیوع زیادی دارند.

به گزارش ایسنا، دكتر میترا مدرس گیلانی دبیر همایش دوازدهم كنگره بین‌المللی زنان و زایمان در جمع خبرنگاران اظهار كرد: سرطان دهانه رحم و تخمدان از جمله عوارضی هستند كه زنان به آن دچار می‌شوند كه در این كنگره به آن می‌پردازیم.

وی درباره دوازدهمین كنگره بین‌المللی زنان و زایمان اظهار كرد: این همایش از 16 تا 20 آبان ماه در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و علاوه بر متخصصان داخلی پزشكان ایرانی مقیم خارج از كشور نیز در آن شركت می‌كنند.

وی افزود: حدود 440 مقاله دریافت شد كه از میان آنها 150 مقاله به صورت پوستر و 140 مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود. علاوه بر آن در مدت برگزاری همایش 4 پنل اندومتریوزیس، تحریك تخمك گذاری، باروری پس از ابتلا به سرطان و سقط‌های مكرر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه طی دو روز از كنگره بیمارانی كه دچار عوارض توروفوبلاستیك، بلوغ زودرس و تومورهای تخمدان هستند در مورد عوارض آنها بحث می‌شود، اظهار كرد: با بررسی آنها راهكارهای جدید برای درمان این نوع بیماران ارائه می‌شود.

مدرس گیلانی با اشاره به كارگاه‌هایی كه در طول كنگره برگزار می‌شود، اظهار كرد: كارگاه‌هایی در زمینه سونوگرافی، اختلالات كف لگن و كولپوسكوپی برگزار می‌شود.

وی گفت: اورولوژی زنان (بی‌اختیاری ادرار، اختلالات دفعی و جنسی)، بیماریهای زنان، بیماریهای پرخطر دوران بارداری، نازایی، لاپاراسكوپی و هیستروسكوپی موضوعاتی هستند كه در این كنگره به آنها پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت لاپاراسكوپی اظهار كرد: در حال حاضر در كشورهای مختلف برخی از اعمال جراحی زنان از طریق لاپاراسكوپی انجام می‌شود كه با این كار جدار شكم بیماران كمتر باز می‌شود. این افراد كمتر بستری می‌شوند و زودتر به زندگی عادی باز می‌گردند بنابراین در كنگره دوازدهم به لاپاراسكوپی می‌پردازیم.

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشكی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن درمان نازایی تاكید كرد: نازایی یك بیماری محسوب می‌شود و باید با آن به این شیوه برخورد شود. البته تلاش‌هایی برای تحت بیمه قرار گرفتن نازایی انجام شده است و امیدواریم لاپاراسكوپی و داروهای مورد استفاده برای تحریك تخم گذاری تحت پوشش بیمه قرار گیرد چرا كه این داروها هزینه‌های زیادی را برای بیماران در پی دارد و برخی از خانواده‌ها به علت نداشتن بودجه لازم، نابارور باقی می‌مانند و زندگی آنها به جدایی ختم می‌شود. بنابراین اگر طرفدار نظام سلامت هستیم باید در زمینه تحت پوشش قرار گرفتن درمان نازایی تلاش كنیم چرا كه سلامت خانواده سلامت اجتماع را در پی دارد.

وی درباره تفاوت هزینه سزارین و زایمان طبیعی گفت: در حال حاضر تعرفه سزارین و زایمان طبیعی فاصله زیادی با یكدیگر ندارند. بنابراین نمی‌توان انگیزه مالی پزشكان را علت افزایش سزارین دانست.

مدرس گیلانی اضافه كرد: بیمار سزارین شده سریعتر یك نوزاد سالم را تحویل می‌گیرد علاوه بر آن در این عمل فراز و نشیب‌های زایمان طبیعی و استرس پزشك حذف می شود بنابراین این عمل افزایش پیدا كرده است.

وی با اظهار تاسف از برخورد بیماران با پزشكان زنان و زایمان اظهار كرد: متاسفانه با ایجاد كوچكترین مشكل در زایمان بیماران سریع گله‌مند می‌شوند و به مراجع قضایی شكایت می‌كنند. مراجع قضایی نیز از پزشك درباره علت انجام ندادن زودتر سزارین پرسش می‌كنند در نتیجه به تدریج پزشكان نیز به انجام عمل سزارین رغبت بیشتری نشان می‌دهند. البته بیشتر از پزشكان بیماران خواهان انجام این عمل هستند.

وی افزود: ترس از درد زایمان بیشترین دلیل تمایل زنان باردار به انجام عمل سزارین است در این شرایط تنها راه افزایش زایمان طبیعی رواج زایمان‌های بی درد است كه این كار با روشهای مختلف مانند بی‌حسی و تزریق دارو انجام می‌شود. در ایران حدود 4-5 مركز درمانی با این روش، سزارین را انجام می‌دهند البته در روش زایمان بی درد حضور متخصص بیهوشی الزامی است.

مدرس گیلانی با اشاره به گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار كرد: این دانشگاه تنها دانشگاهی است كه سه رشته فلوشیپی آنكولوژی، نازایی و پریناتولوژی را راه اندازی كرده است البته در كشورهای دیگر فلوشیپ لاپاراسكوپی و اورولوژی زنان وجود دارد و ما با تلاش فراوان رشته اورولوژی زنان را در وزارت بهداشت به تصویب نهایی رسانده‌ایم و امتحان فلوشیپی آن از سال جاری برگزار می‌شود. علاوه بر آن رشته اندوسكوپی نیز به تصویب اولیه رسیده است و برنامه فلوشیپی آن در مرحله تدوین نهایی و پس از طی مراحل آن در سال آینده دانشجویان فلوشیپی را جذب كنیم.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشكی ایران و علوم پزشكی شیراز نیز در تلاش هستند تا فلوشیپی لاپاراسكوپی و هیستروسكوپی را برگزار كنند.

مدرس گیلانی در پایان تاكید كرد: زایمان بی درد باید در پنل آموزشی گروه‌های آموزشی گنجانده شود تا فارغ التحصیلان پزشكی با زایمان بی درد بیشتر آشنا شوند چرا كه در حال حاضر عمل سزارین در خارج از كشور با بیهوشی كامل انجام نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha