رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اجرای مصوبه ممنوعیت اشتغال پزشکان به طور همزمان در بخش دولتی و خصوصی عملا با ایرادی که شورای نگهبان به آن گرفته است اجرایی نخواهد شد.

رئیس نظام پزشکی:نسخه نجومی نداریم

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اجرای مصوبه ممنوعیت اشتغال پزشکان به طور همزمان در بخش دولتی و خصوصی عملا با ایرادی که شورای نگهبان به آن گرفته است اجرایی نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا زالی روز شنبه در نشست خبری تشریح برنامه های حوزه سلامت افزود: یکی از دلایل اصلی که بنده معتقدم این مصوبه اجرایی نخواهد شد این است که برای دولت، بار مالی دارد.
وی تصریح کرد: بحث حوزه سلامت در قانون برنامه ششم توسعه پیگیری شد . در بند ب ماده ٨٩ به اشتغال همزمان پزشکان و دندانپزشکان اشاره شده است اما برای تحقق مصوبه ممنوعیت این اشتغال ، به زیرساخت، اعتبار و جلب اعتماد جامعه پزشکی نیاز است.
وی ادامه داد: اکنون حدود یکسال است که جامعه پزشکی مطالبات قابل توجهی دارد و چنین تصمیم هایی عملا اجرایی نخواهد شد چون دولت برای پرداخت مطالبات با چالش روبه رو است و در چنین شرایطی چنین مصوباتی می تواند مشکلات بیشتری را همراه داشته باشد.
زالی اضافه کرد: ما برای این موضوع با برخی از افراد صاحبنظر درابعاد حقوقی و فقهی مذاکراتی انجام دادیم و شورای نگهبان در نهایت برای این بند ایرادات قانونی گرفت و درخواست ابهام زدایی گرفت.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: این ایراد اساسی شورای نگهبان به مجلس رفت؛ ضمن اینکه نظر نظام پزشکی حذف کردن این بند است چون دولت برای پرداخت مطالبات مشکلات جدی دارد که اگر این مصوبه اجرا شود ، مهاجرت پزشکان از پیامدهای آن خواهد بود و این امر دانشگاه های علوم پزشکی را با کمبود پزشک مواجه می کند.
زالی افزود: با اجرای مصوبه یاد شده، مردم نیز دچار چالش می شوند و این ابهام شورای نگهبان مجدد در مجلس وارد شد اما مجلس در این زمینه به حذف آن رای نداد و شرط شورای نگهبان راپذیرفت و براساس این شرط ، دولت مکلف است با تعرفه مناسب و با بودجه سنواتی آن را لحاظ کند و فکر می کنم این دستاوردی برای جامعه پزشکی است.

** نسخه نجومی نداریم
زالی درباره وجود نسخه ٦ میلیارد تومانی گفت: این موضوع را اصلا قبول نداریم. ما نسخه نجومی نداریم و با این موضوع مخالفم اگر هم هست چرا شما بررسی نکردید؟
زالی ادامه داد: اگر میزان قلم دارویی پزشکان عمومی بیش از 50 هزار تومان شود باید جوابگو باشند و به دلیل محدودیت هایی که برای این پزشکان در زمینه نسخ وجود دارد، بسیاری از آنان ناراضی هستند.
وی با بیان اینکه ما نقش پزشکان عمومی را در نسخه نویسی به حداقل رسانده ایم، خاطرنشان کرد:کدام پزشک عمومی ممکن است که 6 میلیارد تومان نسخ بنویسد اگر نسخه آنها بیشتر شود بیمه ها ممیزی می کنند، البته شخصا با این موضوع مخالفم چون به این شیوه ای که مطرح شده است، نیست و نبوده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: ما می گوئیم برای کاهش هزینه های بیماران باید پروتکل بنویسیم، البته اینکه یک پزشک در حوزه شیمی درمانی 37 میلیارد تومان نسخه می نویسد این درست است چون نسخه بیماران شیمی درمانی بسیار گران است.
زالی با بیان اینکه چرا اگر ادعایی مبنی بر وجود نسخه های میلیاردی وجود دارد،‌مسئولان نظارت نمی کنند،‌اظهار داشت: ما کمیته بررسی نسخ داریم،‌ البته چرا قبل از اینکه نسخه این پزشک به میلیاردها تومان برسد، روی آن نظارتی نداشته اید.
وی با بیان اینکه اگر لیستی از پزشکانی که نسخه های غیرقانونی دارند به ما بدهند ما بررسی می کنیم، ادامه داد: باید قبل از اینکه مسائل رسانه ای شود اگر تخلفی وجود داشته موضوع بررسی شود اگرچه ما به شدت در حوزه نسخه نویسی و بالابردن سطح اختیارات پزشکان عمومی نیازمند بازنگری هستیم و در واقع این به نفع بیمه ها و راهی برای اجرای نظام ارجاع در کشور است.
وی تصریح کرد: قرار است با همکاری انجمن پزشکان عمومی و وزارت بهداشت پروتکلی برای پزشکان عمومی داشته باشیم.

** طلب 12 هزار میلیارد تومانی دانشگاههای علوم پزشکی از بیمه ها و حوزه سلامت
رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین به طلب 12 هزار میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور از حوزه سلامت و بیمه ها اشاره کرد و گفت: سه دانشگاه تهران در مجموع یک هزار و 700 میلیارد تومان از بیمه ها طلب دارند که 950 میلیارد تومان آن مربوط به سازمان تامین اجتماعی است.
وی با بیان اینکه این بدهی ها برای شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی است، اظهار داشت: چون بعد از طرح تحول سلامت تجهیزات موردنیاز بیماران به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گرفت اکنون شرکت های تجهیزات پزشکی از دانشگاهها طلبکار هستند.

** نظام پزشکی نظر می دهد
وی اظهار داشت: در سال های اخیر برای اینکه سازمان نظام پزشکی به عنوان یک کنشگر بتواند نقش سیاستگذاری خودش را داشته باشد اقداماتی صورت گرفته است چون یک خلا قانونی در این زمینه داشتیم.
زالی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش های فراوان این مشکل رفع شد و پیشنهاد دادیم وزارت بهداشت مکلف شده است در صدور آیین نامه ها و بخشنامه ها با وجه تکلیفی که مجلس شورای اسلامی برای آنها داشته است، با نظر سازمان نظام پزشکی باشد و این دستاورد خوبی در حوزه نظام پزشکی است.

** بالاترین سند ما سیاست های ابلاغی رهبری است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: بالاترین سند ما سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است و به همین منظور نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته ایم.
وی تصریح کرد: قرار است این نامه تا پایان سال جاری در اختیار وی قرار گیرد البته ما بندبند سیاست های رهبری را بررسی کرده و نقش نظام پزشکی را نیز تبیین کرده ایم و به شیوه تقنینی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم داد.
وی از رئیس مجلس شورای اسلامی و فقها و قانونگذاران شورای نگهبان به خاطر همراهی و همکاری ویژه با این سازمان تقدیر کرد.

** بسته تعرفه های پزشکی ما آماده است
زالی در ادامه با بیان اینکه بسته تعرفه های پزشکی از سوی این سازمان آماده است، ادامه داد: منتظر تشکیل جلسه شورای عالی بیمه از سوی وزارت رفاه هستیم که قرار است تا چند روز آینده این نشست برگزار شود.
وی با بیان اینکه ما از بسته های این تعرفه حمایت و دفاع خواهیم کرد، اظهار داشت: نگرانی مردم درباره رشد تعرفه های پزشکی نیز در این بسته ما کمتر خواهد شد.

** مهمترین چالش حوزه سلامت کمبود بودجه است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی مهمترین چالش حوزه سلامت را کمبود بودجه و منابع دانست و گفت: با نگاه به بودجه سال 96 به طور قطع این کمبود در سال آینده هم ادامه خواهد داشت چون دولت برای تامین منابع مالی با چالش جدی مواجه است.
وی خاطرنشان کرد: بودجه سلامت زخم کهنه ای برای سال آینده است و امیدواریم با تشریک مساعی دولت و مجلس شورای اسلامی برای ارتقای منابع نظام سلامت و پرداخت به موقع آن اقدامات جدی انجام شود.
زالی با بیان اینکه سیاست دولت در بودجه سال 96 کاهش هزینه های جاری و رشد هزینه های تملک دارایی است اما منابع دولت با مشکل مواجه است و چالش جدی در حوزه سلامت وجود دارد.
وی با بیان اینکه دولت برای تنظیم بودجه تلاش های خوبی انجام داده اما اجرایی نشده است، گفت: قرار بود 10 درصد اعتبارات هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت داده شود اما هنوز محقق نشده است.
وی معتقد است دولت باید دو کار شجاعانه در این زمینه انجام دهد یکی اینکه سهم سلامت از منابع عمومی را به طور کامل مشخص کند چون این خواست عمومی است و دوم اینکه در بخش هدفمندی یارانه ها این سیاست غلط را دولت حذف کند و به جای اینکه پول نقد به مردم بدهد، بسته بهداشت و درمان در اختیار آنها قرار دهد.

** کاهش 5 تا 7 درصدی شکایات
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ما با کاهش شکایات واصله روبه رو هستیم، ادامه داد: 5 تا 7 درصد شکایات در دادسرای نظام پزشکی کاهش یافته است اما هنوز آمار دقیق آن استخراج نشده است.
وی با اشاره به وجود 210 دادسرای نظام پزشکی در کشور، اضافه کرد: براساس آمار سال 95 نسبت به سال 94،‌تعداد پرونده ها در دادسرا به عنوان اولین گام شکایات 19 درصد کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: پس از تشکیل پرونده در دادسرا یا منع تعقیب یا حکم مختومه شدن آن داده می شود اما اگر غیر از این دو مورد باشد و شاکی رضایت ندهد پرونده به هیات بدوی می رود که در 214 هیات بدوی کشور پرونده ها رسیدگی می شوند.
زالی اضافه کرد: در هیات بدوی نیز میزان شکایات 13،14 درصد کاهش داشته است و این تعداد کاهش نشان می دهد که حجم مراجعه به سیار مراجع نیز رشد نداشته است.
وی با بیان اینکه کمترین پرونده شکایات مربوط به استان یزد است، خاطرنشان کرد: مجموعه شکایات واصله سال 95 نسبت به سال 94 حدود هفت درصد کاهش داشته است و میزان پرونده های شکایت در کشور در نظام پزشکی در سال 95 نسبت به 93 نیز 118 درصد کاهش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha