شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰

مافیای پیچیده‌ در حوزه داروی متادون؛ این تعبیری است که روز گذشته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به کار برده است. اعتیاد در ایران همچنان از نظر بیش از ۹۰ درصد خانوار‌ها مهم‌ترین آسیب اجتماعی به حساب می‌آید. در حالی که مصرف مواد مخدر سنتی ادامه دارد، در سال‌های اخیر تغییر الگوی مصرف مواد، کاهش سن اعتیاد و زنانه شدن این معضل اجتماعی دغدغه‌های تازه‌ای را ایجاد کرده است. از طرف دیگر، روند درمان معتادان همواره با مشکلاتی مواجه بوده که نمونه مهم آن نشت متادون به بازار مصرف است.

وجود مافیای پیچیده متادون

سلامت نیوز: مافیای پیچیده‌ در حوزه داروی متادون؛ این تعبیری است که روز گذشته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به کار برده است. اعتیاد در ایران همچنان از نظر بیش از ۹۰ درصد خانوار‌ها مهم‌ترین آسیب اجتماعی به حساب می‌آید. در حالی که مصرف مواد مخدر سنتی ادامه دارد، در سال‌های اخیر تغییر الگوی مصرف مواد، کاهش سن اعتیاد و زنانه شدن این معضل اجتماعی دغدغه‌های تازه‌ای را ایجاد کرده است. از طرف دیگر، روند درمان معتادان همواره با مشکلاتی مواجه بوده که نمونه مهم آن نشت متادون به بازار مصرف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، اگرچه بسیاری از مسئولان دولتی می‌گویند متادون درمانی کارگر نمی‌افتد و اساسا برای درمان معتادان باید از روش‌های دیگر استفاده کرد، اما استفاده از این روش همچنان در برخی کمپ‌ها معمول است. علاوه بر اینکه گزارش‌هایی مبنی بر بروز مرگ و میر در میان معتادان به دلیل مصرف متادون منتشر شده است، نشت متادون به بازار مصرف و مهم‌تر از آن به وجود آمدن مافیای متادون نگرانی‌هایی را در زمینه استفاده از این دارو به وجود آورده است.

یکی از روش‌های معمول درمان اعتیاد استفاده از متادون است که در خلال جنگ جهانی دوم توسط شیمیدان‌های آلمانی ساخته شد. عده ای بر این اعتقادند که مصرف زیاد تریاک در آلمان توسط مردم آن زمان و بعضی افسران رده بالای نازی و ممانعت از ورود تریاک به آلمان توسط متفقین باعث شد که شیمیدان‌ها به سنتز ماده ای که اثراتی مشابه تریاک داشته باشد، روی بیاورند. در تعریف متادون آمده است که متادون یک داروی مخدر تسکین دهنده درد مشابه مورفین است و علائم برگشتی در افراد معتاد به هروئین یا سایر داروهای مخدر را کاهش می‌دهد. این ماده گرچه برای ترک هروئین و کراک موثر است، اما مصرف خودسرانه آن خطرات جدی ای را به دنبال دارد. به عبارت دیگر، مصرف کنترل نشده متادون آثار روانشناختی منفی بر مغز دارد و موجب فراموشی می‌‌شود. همچنین مصرف زیاد این دارو سبب افزایش آنزیم‌‌های کبد شده و بر کلیه و سیستم دستگاه گوارشی نیز آثار مخربی می‌گذارد. از سوی دیگر، متادون دارویی بالقوه سمی با شاخص درمانی پایین است، یعنی مقدار داروی مورد نیاز برای درمان به مقدار مسمومیت‌ زای این دارو بسیار نزدیک است، به ویژه آنکه مصرف توام آن با مواد و داروهای دیگر خطرات بالقوه زیادی به همراه دارد. بنابراین تجویز و ارائه آن باید با دقت و احتیاط بسیار انجام شود. با وجود این، ماده متادون نسبت به مواد مخدر خوب است و رفتارهای اعتیادگونه را کاهش می‌دهد. این در حالی است که مافیای متادون نیز در بازار مواد مخدر ایران رخنه کرده است که باید رسیدگی و نظارت بر این موضوع در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد تا به این طریق روند درمانی معتادان شکل اقتصادی به خود نگیرد.

باید حبس ابد برای قاچاقچیان مواد مخدر صادر شود

روز گذشته قائم مقام دبیرکل ستاد در جلسه شورای پیشگیری و مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: در حوزه درمان مواد مخدر و دارو، شاهد وجود مافیای پیچیده‌ای در حوزه داروی متادون در استان کرمان هستیم و باید رسیدگی جدی در این زمینه صورت گیرد، طوری که بر اساس گزارشات شاهد هستیم که فروش متادون در مراکز دولتی ۱۲۰ تومان می‌باشد، در حالی که در بازار فروش آن ۶۰ تومان است. علی مویدی با بیان اینکه کرمان جزو سه استان برتر کشور در حوزه مقابله و مبارزه با موادمخدر است، تصریح کرد: وزیر کشور همواره سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان را رصد می‌کند و نگاه ویژه‌ای به این سه استان در حوزه مبارزه و پیشگیری از موادمخدر وجود دارد. او تصریح کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر نیز بحث اجتماعی کردن مقابله و پیشگیری از اعتیاد و موادمخدر را در بدنه دولت در دستور کار قرار داده است. او با اشاره به کشفیات ۱۰۰تنی انواع موادمخدر در استان کرمان طی سال جاری عنوان کرد: کرمان جزو سه استان اول کشور در حوزه کشفیات موادمخدر است و در حوزه مقابله بیشترین توان باید بر روی این سه استان متمرکز شود. مویدی ادامه داد: در بحث مقابله با مواد مخدر باید سه مرکز در استان کرمان راه اندازی شود که یکی از این مراکز، راه اندازی مرکز سگ یاب‌های موادمخدر هستند که امیدواریم با اختصاص بودجه لازم شاهد پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۶۰درصدی این مرکز در سال جاری و راه اندازی آن در سال آینده باشیم. قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: بحث دوم راه اندازی ایستگاه‌های سیار مبارزه با موادمخدر است و سومین مورد، راه اندازی پایگاه‌های اطلاعاتی مبارزه با موادمخدر در بین سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به منظور هماهنگی اطلاعاتی است که تاکنون تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و باید تا پایان سال جاری با تامین اعتبار و افزایش توان کاری، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته باشد. مویدی خاطر نشان کرد: ما به دنبال اعدام کردن افراد در حوزه مبارزه با مواد مخدر نمی‌باشیم، اما می‌خواهیم قانون جامع و کامل در این زمینه مصوب شود، به طوری که نه با اعدام موافق هستیم و نه با آزادی، بلکه باید حکم حبس ابد برای قاچاقچیان مواد مخدر صادر شود. به گزارش ایسنا، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به طور مثال یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان حوزه مواد مخدر کشور به نام «باسق» سال گذشته دستگیر و حکم اعدام این فرد را دستگاه قضا صادر کرده، اما امروز باخبر شدیم که وی با قرار وثیقه آزاد شده است.

نباید روند درمانی تبدیل به جریان اقتصادی شود

یک نماینده مجلس و رئیس سابق سازمان بهزیستی درباره مافیای متادون در گفت‌و گو با «آرمان» می‌گوید: مبارزه با اعتیاد و ترک اعتیاد در ایران تا حدودی موفق است و روش‌های درمانی رو به رشد دارومحور و معنوی در کمپ‌ها اجرا می‌شود که نسبتا در شرایط مساعدی هستند. همایون‌هاشمی می‌افزاید: اما اینکه نظارت بر مراکز و نحوه نظارت بر داروها چه اندازه قوی است، جای تامل دارد. او اظهار می‌کند: به نظر من باید در این حوزه دولت نظارت خود را زیاد کند تا جنبه اقتصادی موضوع بر اصل و اهمیت آن غلبه نکند.‌هاشمی بیان می‌کند: در بحث درمان باید نگاه معنوی حاکم باشد و فرد معتاد به عنوان بیمار پذیرفته شود، نه اینکه به روند درمان او به عنوان داد و ستد اقتصادی نگریسته شود. نماینده مردم میاندوآب و شاهین‌دژ و تکاب در مجلس توضیح می‌دهد: تکالیف دولت و نهادهای نظارتی است که به این امر توجه کنند. او خاطر نشان می‌کند: بهترین روش‌های درمانی اعتیاد که در کشورهای مختلف پیشنهاد می‌‌شود، روش‌های معنوی و معنامحور است که در آن وابستگی به دارو وجود ندارد.‌هاشمی می‌افزاید: این در حالی است که در ایران مراکز متادون رشد خاصی دارند و بیشتر کلینیک‌های متادون در اختیار وزارت بهداشت و درمان هستند. او تاکید می‌کند: حتما باید این مراکز از نظر علمی و رفتار درست دائما تحت مراقبت و کنترل باشند و برخی مراکز فعالیت پرمفهوم درمانی را تبدیل به جریان اقتصادی و مافیای پشت صحنه نکنند. او عنوان می‌کند: آن چیزی که مهم است این است که باید بیشتر درمانگران شرایط و صلاح بیماران و خانواده‌هایشان را در نظر بگیرند تا روند درمانی از مسیر درست خارج نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha