یک درصد از پای دیابتی به آمپوتانسیون (قطع عضو) منجر می شود در حالی که با آموزش و مراقبت صحیح می توان مانع از قطع پا شد.

600 هزار بیمار در کشور در معرض ابتلا به عارضه پای دیابتی هستند
سلامت نیوز: رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با وجود 4 میلیون فرد مبتلا به دیابت در کشور و اینکه 600 هزار نفر از این افراد در معرض پای دیابتی قرار دارند،تربیت فلوشیپ مراقبت از پا از گروه پیراپزشکی الزامی بود اما 15 نفر نیروی آموزش دیده برای کشور کافی نیست.
   
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری کشور، فریدون عزیزی در جشن فارغ التحصیلی 15 نفر از پرستاران دانش آموخته فلوشیپ مراقبت از پا با بیان اینکه 2درصد از افراد مبتلا به دیابت در سال به ضایعه پا دچار می شوند، اظهار کرد: 25 درصد از مبتلایان به دیابت هم تا پایان عمرشان پای دیابتی را تجربه می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت پا و تاثیر آن برسلامت جسم، روح و روان افراد افزود: سوانح و حوادث هم نخستین علت مرگ ایرانیان است بنابراین مراقبت از پا به جز در بیماران دیابتی در حوزه های دیگر پزشکی چون عروق، عفونی، سوختگی، ترمیمی و ارتوپدی نیز مطرح می شود.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بیماری های مزمن نظیر دیابت نقش پیراپزشکان چون متخصصان تغذیه و کارشناسان پرستاری پررنگ تر می شود، گفت: در درمان و مراقبت بیمارن مزمن کارگروهی (تیمی) سودبخش و تاثیرگذارتر است.

عزیزی با اظهار تاسف از اینکه تاکنون در ایران به نقش مراقبتی پرستاران و آموزش به بیماران توسط این گروه توجه ای نشده است، افزود: متاسفانه برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی این موضوع در خاورمیانه نیز صدق می کند بنابراین می توان گفت برای نخستین بار در کشور و منطقه  15پرستار فلوشیپ مراقبت از پا تربیت شد که البته برای 4 میلیون دیابتی در کشور کافی نیست.

وی با بیان اینکه پذیرش فلوشیپ مراقبت از پا از کارشناسان پرستاری به پیشنهاد دکتر سادات مداح بنیانگذار پرستاری نوین در کشور انجام شد، گفت: ما انتظار داریم افراد تربیت شده با گذراندن دوره های مختلف به همه شیوه ها و انواع روش های مراقبت از پا اعم از سوختگی، ترمیمی، جراحی، نوروپاتی، عروقی و ارتوپدی آشنا و مسلط شوند.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از میان انواع ضایعات در پا، امکان پیشگیری در پای دیابتی هست و در صورت عدم مراقبت بیمار و آموزش و مراقبت تیم و گروه پزشکی ضایعه زخم به پای دیابتی تبدیل می شود.

عزیزی ادامه داد: یک درصد از پای دیابتی به آمپوتانسیون (قطع عضو) منجر می شود در حالی که با آموزش و مراقبت صحیح می توان مانع از قطع پا شد.

وی با بیان اینکه فلوشیپ های مراقبت از پا طی یک دوره آموزشی  6 ماهه می توانند با انواع مراقبت از پا آشنا شوند، گفت: از نکات مهم در زخم پای دیابتی جلوگیری از عود مجدد آن است چون در افراد دیابتی با سابقه یک بار ابتلا به این ضایعه 50 درصد خطر بازگشت وجود دارد.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار امیدواری کرد که با تربیت نیروهای متخصص کفش های مناسبی برای بیمارن دیابتی ساخته تا مانع از بروز زخم در پای بیماران مبتلا به دیابت شود.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha