مدیر كل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت :‌ روزانه 70 تن زباله بیمارستانی در كلانشهر تهران تولید می شود كه 18 تن از این میزان زباله های عفونی است .

به گزارش سلامت نیوز رسول علی اشرفی پوراظهارداشت: در حال حاضر 39 بیمارستان دولتی و تامین اجتماعی و 18 بیمارستان خصوصی و خیریه در تهران به سامانه امحای زباله مجهزند و پنج بیمارستان نیز در حال احداث این سامانه اند .
وی همچنین به وجود دو دستگاه زباله سوز مركزی در تهران برای ساماندهی زباله های مراكز درمانی كوچك مربوط به بخش خصوصی و همچنین زباله ها یا پسماندهای خطرناك بیمارستانی كه به امحاء نیاز دارند اشاره كرد.
اشرفی پور در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه خطر برخی زباله ها را نمی توان از بین برد یاد آور شد: این زباله ها باید سوزانده شود و برای سوزاندن آنها حداقل یك و یا دو زباله سوز مركزی در تهران لازم است.
وی افزود : در نشست تابستان امسال مسوولان بیمارستان های خصوصی تهران و برخی از بیمارستان های دولتی با رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور، بر ضرورت تجهیز بیمارستان ها به دستگاه های خنثی ساز زباله و همچنین راه اندازی یك تا دو دستگاه زباله سوز مركزی استاندارد برای زباله های غیر قابل امحا، تاكید شد.
مدیر كل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به فعالیت پنج هزار مركز درمانی اعم از درمانگاه ، كلینیك و پاراكلینیك خصوصی و همچنین مطب های پزشكان در سطح گفت : برای جمع آوری بهداشتی زباله های این مكان ها فعالیت خاصی صورت نمی گیرد و جمع آوری این زباله ها نیز می بایستی ساماندهی شوند .
اشرفی پور گفت ‌:‌ تعدادی ازمراكز خصوصی اعم از مطب ها و درمانگاه ها به صورت كاملا غیر قانونی و غیر بهداشتی پسماندهای تولید شده شان را دور از چشم ماموران شهرداری ، دور می ریزند و یا زباله های آنها بازباله های عادی شهری همراه می شود.
وی در ادامه گفت ‌:‌ حتی اگر بخواهیم برای مدیریت پسماند پنج هزار مركز كوچك درمانی خصوصی در تهران اره اندیشی كنیم باز هم مشاهده می كنیم كه فعالیت زباله سوز مركزی برای این تعداد نیز ضروری است .
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر چگونگی انتقال زباله هایی كه نمی توان آنها را بی خطر كرد به محل زباله سوز مركزی گفت :
برای انتقال این زباله ها به زباله سوز های مركزی خودروهای حمل زباله ویژه و همچنین كارگران مخصوص باید فعالیت كنند به گونه ای كه این زباله ها با ایمنی كامل به محل زباله سوزهای مركزی حمل شود .
اشرفی پور در بخش دیگری از سخنانش به سامانه تصفیه فاضلاب بیمارستان ها نیز اشاره كرد و گفت :‌‌ بر اساس بررسی های سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران ، از 148 بیمارستانی كه توسط این سازمان ، تحت پایش زیست محیطی قرار گرفته اند ، فقط 123 بیمارستان به سامانه تصفیه فاضلاب مجهز شده اند.
وی اظهارداشت :‌تجهیز این تعداد بیمارستان به سامانه تصفیه فاضلاب با پیگیری های حفاظت محیط زیست استان تهران انجام شده و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، وزارت دفاع و سازمان تامین اجتماعی و همچنین بخش خصوصی متولی اجرای این سامانه در بیمارستان های یاد شده به شمار می آیند.
مدیر كل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطر نشان كرد كه 20 بیمارستان نیز در تهران ، فاقد سامانه تصفیه فاضلاب هستند كه از این تعداد 15 بیمارستان شامل بیمارستان های دولتی و تامین اجتماعی و پنج بیمارستان نیز بیمارستان های بخش خصوصی و خیریه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha