درگیری بین دو طایفه که قرار بود در گفتگو بین سران آنها با صلح و دوستی پایان گیرد، به نزاعی خونین تبدیل شد که چند کشته برجای گذاشت.

جمعه‌شب خونین باغملک

سلامت نیوز: درگیری بین دو طایفه که قرار بود در گفتگو بین سران آنها با صلح و دوستی پایان گیرد، به نزاعی خونین تبدیل شد که چند کشته برجای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، شب جمعه، تعدادی از افراد طایفه محمدی در روستای دوگچه شهرستان باغملک با هم نشستی در زمینه بررسی اختلافات با طایفه موسائی برگزار کرده که پس از اتمام جلسه، چهار نفر از آنان که برای رفتن به منزل سوار بر یک دستگاه خودروی سواری شده بودند، توسط افرادی از طایفه موسائی مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند. نزاع در این شهر، یکی از نمونه‌های دعواهای طایفه‌ای است که هر روز در مناطق مختلف کشور رخ می‌دهد.


3 کشته و یک زخمی
درگیری دو طایفه محمدی و موسائی در منطقه روستایی پتک از توابع شهرستان باغملک، از هشت سال پیش بر سر زمین‌های کشاورزی آغاز شده و تاکنون 16 نفر از دو طایفه کشته شده‌اند. درگیری اخیر بین دو طایفه محمدی و موسائی، جمعه‌شب رخ داد. در این درگیری، سه نفر از طایفه محمدی کشته و یک نفر از آنان زخمی شد. سیدمجید صالحی، فرماندار شهرستان باغملک در استان خوزستان در توضیح جزئیات درگیری خونین جمعه‌شب در روستای پتک از توابع این شهرستان به ایرنا می‌گوید: «در این درگیری که از ساعت 23:30 جمعه‌شب رخ داد، سه نفر کشته و یک نفر مجروح شد. کشته‌شدگان شامل سه مرد 40، 35 و 26 ساله هستند و فرد مجروح نیز در بیمارستان تحت درمان قرار دارد.» در این حمله مسلحانه، چهار سرنشین خودروی یادشده، مورد اصابت گلوله قرار گرفته که دو نفر از آنان در دم کشته شده و یک نفر از آنان در بیمارستان به‌دلیل شدت جراحات وارده فوت کرد. به گفته فرماندار این منطقه، نیروهای انتظامی بلافاصله در محل حاضر شده و امنیت را حاکم کردند و تاکنون هم در این منطقه مستقر هستند و تمامی ترددها را کنترل می‌کنند. کار شناسایی و دستگیری قاتل یا قاتلان این حادثه ازسوی نیروهای انتظامی و امنیتی این شهرستان آغاز شده است. همچنین به‌منظور حفظ جان دانش‌آموزان به‌دلیل در‌گیری‌های احتمالی تمامی مدارس منطقه پتک از توابع این شهرستان در روز شنبه تعطیل اعلام شده است. در نزاع بین دو طایفه محمدی و موسائی در هشتم اسفند سال جاری، یک مرد جوان از طایفه محمدی کشته شد. پیش‌ازاین نیز درگیری این دو طایفه در شهریور سال پیش منجر به کشته‌شدن 9 نفر و زخمی‌شدن 20 نفر از دو طرف درگیری شد. منابع محلی می‌گویند که تلاش‌ها برای صلح و آشتی توسط بزرگان و ریش‌سفیدان منطقه تاکنون نتیجه‌ای نداده و همواره این تنش‌ها رو به فزونی هستند. طایفه محمدی پس از درگیری اولی که منجر به قتل چندین نفر شده بود، روستای پتک و خانه‌های خود را ترک و به روستاهای اطراف رامهرمز و آبگرمک نقل مکان کردند که تعدادی از منازل آنها به دست افرادی از طایفه مخالف خود به آتش کشیده شدند.


کودکان، قربانی نزاع دسته‌جمعی
در بیست‌وسوم شهریور 94، دو طایفه محمدی و محمد موسائی در روستای پتک شهرستان باغملک با یکدیگر درگیر شدند که در این درگیری، 10 نفر کشته شد. با توجه به شدت درگیری و کشته‌شدن تعدادی از اهالی روستا، دستور بازداشت همه عوامل این درگیری صادر شد. در میان کشته‌شدگان، کودک، نوجوان و پیرمرد نیز به چشم می‌خورد. در آن زمان، شورای تأمین شهرستان به‌صورت فوق‌العاده، تشکیل و تصمیماتی در این خصوص گرفت. این دو طایفه پیش‌ازاین نیز با هم درگیری‌هایی داشتند که در آن درگیری‌ها نیز قتل‌هایی رخ داده بود. پیش‌ازاین برای صلح و سازش این دو طایفه، تعداد زیادی از بزرگان، مسئولان، فرماندار، امام‌جمعه شهر و... ورود پیدا کرده‌اند ولی نتیجه‌بخش نبود. روستای پتک جلالی از توابع بخش میداوود شهرستان باغملک در شمال خوزستان و در 150 کیلومتری شرق اهواز قرار دارد. در این روستا، 250 خانوار با جمعیت دو هزار نفر ساکن هستند که شغل اغلب آنان کشاورزی و دامپروری است. نزاع‌های جمعی بین طوایف محمد موسائی و محمدی به‌علت اختلافات گذشته و امروز، منشأ خسارات مالی و جانی بسیاری ازجمله انهدام دام‌ها، تخریب مزارع و باغ‌ها، غارت اموال، مهاجرت‌های اجباری، ضرب‌وجرح، نقص عضو و قتل شده است.


قانون چه می‌گوید؟
اما قانون درمورد کسانی که در نزاع دسته‌جمعی شرکت می‌کنند، چه می‌گوید؟ مطابق ماده «615» قانون مجازات اسلامی، هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند، هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع، در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود، از یک تا سه سال، در صورتی که منتهی به نقص عضو شود، به حبس از 6 ماه تا سه سال، در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شوند؛ البته حبس در صورتی است که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود در غیر این صورت، مشمول این ماده نخواهد بود. علاوه‌براین، مجازات‌های مطرح‌شده مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.


 در همین میان نزاع، چه در خیابان یا کوچه یا در هرجای دیگر باشد، برای رسیدگی در دادسرا یا گاهی دادگاه بخش، نیازمند شاکی خصوصی است؛ یعنی صرف منازعه جنبه عمومی ندارد و برابر بند «الف» ماده «3» قانون احیای دادسرا، نیازمند شاکی خصوصی است. حتی اگر این نزاع منجر به ضرب و جرح شود، باز هم این پرونده نیازمند شکایت شاکی خصوصی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha