اگر بتوان پیش‌بینی کرد که یک سلول بنیادی به چه سلولی تبدیل خواهد شد و فهمید که چه طور می‌توان سرنوشت سلول‌های بنیادی را تغییر داد، می‌توان تاثیر بسزایی روی درمان‌هایی چون پیوند پوست و استخوان گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز ‌ سلول‌های بنیادی می‌توانند رشد کنند و به هر چیزی تبدیل بشوند. آن‌ها در نهایت، مثل کودکی که بزرگ می‌شود،‌ کاری را بر عهده می‌گیرند که در این مرحله دیگر تمایزیافته محسوب می‌شوند. دانشمندان، می‌توانند با استفاده از موادی که با عنوان عوامل رشد شناخته می‌شوند، روی این فرایند رشد موثر باشند،‌ اگر نگوییم که می‌توانند آن را همیشه کنترل کنند. اما حالا محققین راه تازه‌ای برای پیش‌بینی و شاید دستکاری تمایزیافتگی سلول‌های بنیادی پیدا کرده‌اند.

به گزارش پاپ‌ساینس، جیانپینگ فو، مهندس زیست‌پزشکی و مکانیک دانشگاه میشیگان، به اتفاق همکارانش کشف کرده که نیرویی که سلول‌های بنیادی به سطحی که روی آن قرار گرفته‌اند وارد می‌آورند، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیش‌بینی و تغییر نوع سلولی است که در آینده، ‌سلول بنیادی به آن تبدیل خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین در این مطالعه، فو یک سلول بنیادی را روی داربستی به طول 13 میکرون و دارای برجستگی‌های سیلیکونی قرار داد و متوجه شد میزان نیرویی که سلول بنیادی به برجستگی‌ها وارد می‌کند، مشخص می‌کند که در نهایت به یک سلول چربی تبدیل خواهد شد. وی همچنین متوجه شد که اگر با کوتاه کردن برجستگی‌های سیلیکونی، سطح سخت‌تری درست کند، باعث می‌شود که همان خط سلول‌های بنیادی به جای تبدیل شدن به سلول چربی، به سلول‌های استخوانی تبدیل شوند.

دانستن این که یک سلول بنیادی به چه سلولی تبدیل خواهد شد و امکان دستکاری سرنوشت سلول‌های بنیادی، در مسیر درمان، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. به عنوان مثال این یافته بر درمان آسیب‌های نخاعی، پیوند استخوان و جراحی‌های پیوند پوست بسیار موثر خواهد بود و این درمان‌ها را ساده‌تر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha