دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 207879

افراد مبتلا به دیابت و فشار خون برای جلوگیری از عود بیماری حتما نکات زیر را در ایام نوروز رعایت کنند.

توصیه‌های نوروزی به بیماران دیابتی

سلامت نیوز:افراد مبتلا به دیابت و فشار خون برای جلوگیری از عود بیماری حتما نکات زیر را در ایام نوروز رعایت کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران، افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در صورتی که تحت نظارت پزشک باشند، داروها را سر وقت مصرف کنند و نیز رژیم غذایی خود را به دقت دنبال کنند، می توانند یک زندگی عادی مانند سایرین داشته باشند.

ایام عید یک زمان شیرین و در عین حال خطرناک برای مبتلایان به این بیماری ها است که اگر برخی توصیه‌های پزشکی در این دوره رعایت نشود، احتمال عود بیماری وجود دارد.

اگر مبتلا به این بیماری ها هستید، همیشه دستگاه اندازه گیری فشار خون و نیز تست قند همراه خود داشته باشید. قبل از عید به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایشات کنترلی لازم را فراموش نکنید، مخصوصا اگر قصد مسافرت دارید.

داروهایی مانند انسولین و یا داروی کاهش فشار خون را همه جا همراه خود داشته باشید و نحوه استفاده از دارو در مواقع اورژانسی را به اطرافیان خود آموزش دهید تا بتوانند در شرایط بحرانی به شما کمک کنند.

در ایام عید از پیاده روی روزانه غافل نشوید چرا که فعالیت کم و بی تحرکی می تواند به شدت بر بالا رفتن قند خون در مبتلایان اثر بگذارد.

خوراکی های ایام عید از قبیل آجیل یا شیرینی ها و انواع خوراکی های وعده های ناهار یا شام در مهمانی ها می تواند یک خطر جدی برای سلامت افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای محسوب شود، به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند افراد رژیم غذایی خود را در ایام عید حفظ کنند و از مصرف بیش از اندازه آجیل شور، شیرینی، شکلات و غذاهای حاوی نمک و چربی فراوان خودداری کنند.

یکی از توصیه های مهم برای جلوگیری از شکستن رژیم غذایی، نوشتن میزان کالری خوراکی هایی است که افراد در ایام عید مصرف می کنند.

در مهمانی ها رودربایستی را کنار بگذارید و با احترام به میزبان به خاطر شرایط سلامتی خود هم که شده از خوردن مواد غذایی که باعث آسیب به بدن شما می شود، خودداری کنید.

میوه بهترین خوراکی برای بیماران در ایام نوروز است. البته در میان آنها میوه های پرکالری نیز وجود دارد و باید کمتر مصرف شود، مانند موز که قند بالایی دارد.

از طرفی میوه هایی مانند کیوی، خیار، سیب و پرتقال به مبتلایان به فشارخون بالا و دیابتی ها توصیه می‌شود.

این افراد در ایام عید شام سبک و در ساعات اولیه شب مصرف کنند تا دچار افزایش فشار خون یا قند خون نشوند.

از این گذشته، اندازه گیری وزن در این ایام می تواند به کنترل وزن و جلوگیری از چاقی کمک شایانی کند.

قبل از مسافرت با هواپیما در صورت ابتلا به فشارخون بالا حتما با متخصص مشورت کنید زیرا به طور معمول حین پرواز فشارخون بالا می رود و می تواند باعث بروز سکته قلبی حتی در برخی مبتلایان شود.

انجام فعالیت‌های ماجراجویانه مانند پاراگلایدر، چتربازی، غواصی، بانجی جامپینگ و برخی دیگر از فعالیت ها نیز می تواند باعث تغییر در سطح فشار خون و یا بالا رفتن قند خون شود.

کارشناسان توصیه می کنند افراد دارای فشار خون بالا یا دیابت از پوشیدن کفش و لباس های بسیار تنگ خودداری کنند، زیرا باعث افزایش فشار خون و حتی بروز زخم پای دیابتی در مبتلایان می شود.

با رعایت نکات بالا می توانید در ایام عید با خیالی آسوده به دید و بازدید و مسافرت های نوروزی بپردازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha