دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 207886

محققان انواعی از ژن‌ها را شناسایی کردند که امکان مقابله با سرطان کیسه صفرا را فراهم می‌کند

درمان سرطان کیسه صفرا با استفاده از ژن

سلامت نیوز: محققان انواعی از ژن‌ها را شناسایی کردند که امکان مقابله با سرطان کیسه صفرا را فراهم می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، محققان آمریکایی و هندی با کمک 1709 داوطلب سالم توانستند حدود 700 هزار بخش مختلف از ژنوم را بررسی کنند و انواعی از ژن را بیابند که امکان جلوگیری از ایجاد سرطان کیسه صفرا را فراهم می‌کند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،در جریان این تحقیقات از 1042 بیمار مبتلا به سرطان کیسه صفرا که در بیمارستان مرکز Tata Memorial بین سال‌های 2010 تا 2015 میلادی در حال درمان بودند، نمونه خون گرفته شد. برای مقایسه ساختار ژنتیکی افراد سالم و بیمار ابتدا تمام داوطلبان و بیماران بر اساس سن، جنسیت و منطقه جغرافیایی سکونت در هندوستان طبقه‌بندی شدند.


سپس تمام ژنوم هریک از داوطلبان و بیماران به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد بین چندین نوع DNA نزدیک به دو ژن ABCB4 و ABCB1 ارتباط محکمی وجود دارد. این ژن‌ها در فرآیند جابه جایی چربی‌ها در کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی دخالت دارند. به اعتقاد محققان با دستکاری این ژن‌ها می‌توان مانع بروز سرطان کیسه صفرا شد.


محققان در حال حاضر در حال بررسی دقیق‌تر این دو ژن هستند و امیدوارند بتوانند با درک بهتر عوامل خطرساز سرطان کیسه صفرا بتوانند راهکار جدیدی را برای جلوگیری از بروز سرطان کیسه صفرا بیابند.


با وجود این که سرطان کیسه صفرا در اغلب نقاط جهان بسیار نادر است، در بین برخی از اقوام مانند بومیان آمریکای شمالی و برخی از مناطق جغرافیایی مانند شرق و جنوب شرق آسیا شیوع بیشتری دارد. سالانه 178 هزار مورد از این بیماری در سراسر جهان شناسایی می‌شود که اغلب آن‌ها در این مناطق جغرافیایی هستند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Lancet Oncology منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha