بر اساس آخرین اطلاعات موجود اپیدمی بیماری آنفلونزای H1N1 به طور جدی در هیچ جای دنیا مطرح نیست و هیچ علامتی حاكی از فعال شدن این بیماری در موسم حج امسال نداریم اما به هر حال مراقبت و پیشگیری از شیوع بیماری آ‌نفلوانزای فصلی به خصوص با سرد شدن هوا را باید جدی بگیریم.

سلامت نیوز: رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: تمام حجاج بالای 65 سال علیه آنفلوانزا واكسینه شدند و وزارت بهداشت با اعزام یك تیم متخصص به عربستان سلامت حجاج را هم از نظر بیماری‌های واگیر و هم غیر واگیر رصد می‌كند.

محمد مهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس افزود: مهمترین ویژگی حجاج امسال ایرانی این است كه سن حجاج اعزامی بالاتر از همیشه است و به همین علت بسیاری از حجاج ایرانی با بیمارهای غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی، تنفسی، فشار خون و دیابت مواجه هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این ویژگی نیاز بود كه امسال مراقبت‌های بیشتری از حجاج بشود به همین خاطر با اعزام یك تیم از پزشكان متخصص رشته‌های مختلف در كنار تیم مركز پزشكی حج و زیارت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای حجاج به بیماری‌های واگیر از جمله آنفلوانزا انجام شده است.

گویا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود اپیدمی بیماری آنفلونزای H1N1 به طور جدی در هیچ جای دنیا مطرح نیست و هیچ علامتی حاكی از فعال شدن این بیماری در موسم حج امسال نداریم اما به هر حال مراقبت و پیشگیری از شیوع بیماری آ‌نفلوانزای فصلی به خصوص با سرد شدن هوا را باید جدی بگیریم.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: برای تأمین سلامت حجاج از حدود یكماه پیش جلسات متعددی با مسئولان مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر داشتیم و هماهنگی لازم بین وزارت بهداشت و این مركز وجود دارد. تیم اعزامی وزارت بهداشت نیز در كنار كادر درمانی مركز پزشكی حج و زیارت هر اقدامی را كه برای جلوگیری از شیوع بیماری در بین حجاج ایرانی لازم باشد انجام می‌دهند و امكانات و داروهای لازم را نیز در اختیار دارند.

وی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به بالا بودن سن حجاج ایرانی آیا احتمال افزایش موارد فوتی بین حجاج وجود دارد، گفت: امیدواریم كه این اتفاق نیفتد.

گویا در پاسخ به این پرسش فارس كه آیا احتمال ورود یك نوع ویروس جدید آنفلوانزا همراه با حجاج در هنگام برگشت به ایران وجود دارد یا نه نیز گفت: مهمترین توصیه ما به حجاج رعایت بهداشت فردی و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر از جمله آنفلوانزاست و در پاسخ به این پرسش نیز باید گفت امیدواریم كه این اتفاق نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha