كلسیم و ویتامین D3 نیز در تامین سلامت و كاهش میزان خطر ابتلا به سرطان كولون و ركتوم موثر است و مصرف روزانه آن توصیه می‌شود

چگونه می‌توان سلامت خود را در برابر سرطان روده بزرگ حفظ كرد؟
سلامت نیوز: سرطان روده بزرگ یكی از شایع‌ترین سرطان‌هاست. هر چند این بیماری دومین عامل مرگ ومیر ناشی از سرطان در جهان است، اما قابل پیشگیری و قابل درمان است به شرط آن كه به موقع تشخیص داده شود و با اقدامات پیشگیرانه از پیشرفت آن جلوگیری كرد.

به گزارش ایسنا، روده بزرگ یا كولون كه قسمت تحتانی دستگاه گوارش را تشكیل می‌دهد از یك لوله عضلانی توخالی تشكیل شده كه از قسمت انتهایی روده كوچك آغاز و به ناحیه معقد ختم می‌شود. روده بزرگ 180 تا 120 سانتی‌متر طول دارد كه مسول جذب آب و املاح مورد نیاز بدن و دفع مواد زاید بدن است.

بر اساس اعلام مركز تحقیقات بیماری‌های گوارش و كبد دانشگاه‌ علوم پزشكی شهید بهشتی، سرطان روده بزرگ از لایه داخلی روده كه مخاطی است منشا می‌گیرد. اغلب این سرطان از یك ضایعه خوش خیم مخاطی به نام «پولیپ» آغاز می‌شود كه می‌توان با شناسایی و برداشتن آن از بروز سرطان جلوگیری كرد.

سرطان كولون و ركتوم یكی از بهترین الگوهای سرطان به منظور پیشگیری و تشخیص زودرس هستند. تغییر ماهیت سلول اپی تلیال به پولیپ آدئوماتوز و سپس به سرطان، طولانی است و این فرصت هم برای بیمار و هم برای پزشكان از اهمیت خاصی برخوردار است تا با اقدام مناسب و شناسایی ضایعه مشكوك و پولیپ، این پروسه را متوقف كرده و مانع ایجاد سرطان شوند.

چگونه می‌توان سلامت خود را در برابر سرطان روده بزرگ حفظ كرد؟

تنظیم و تعدیل وزن بدن در جلوگیری از بروز سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد؛ به طوری كه شانس بروز سرطان كولون و ركتوم در افراد چاق چهار برابر بیشتر از دیگران است. مطالعات انجام شده كاهش میزان خطر ابتلا به این بیماری در اثر ورزش را نیز ثابت كرده‌اند. مطالعات نشان داده كه میزان بروز سرطان روده بزرگ و پولیپ با مصرف سیگار 2 تا 3 برابر می‌شود.

كلسیم و ویتامین D3 نیز در تامین سلامت و كاهش میزان خطر ابتلا به سرطان كولون و ركتوم موثر است و مصرف روزانه آن توصیه می‌شود. بر این اساس لازم است كه میزان مصرف سبزیجات و میوه‌جات در حد كافی باشد. كاهش مصرف چربی و گوشت قرمز و جلوگیری از بروز یبوست نیز در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار موثر است.

خطر ابتلا به سرطان كولون و ركتوم در مردان و زنان تقریبا یكسان است. مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به این بیماری، سن است كه معمولا بعد از 50 سالگی ایجاد می‌شود. اما موارد زیر50 سال بیماری نیز در حال افزایش است. در مجموع خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود.

وجود سابقه ابتلا به سرطان و یا پولیپ روده بزرگ در خانواده و بستگان موجب افزایش میزان خطر ابتلا می‌شود؛ به طوری كه در صورت ابتلا بستگان درجه یك خطر ابتلا 2 تا 3 برابر بیشتر می‌شود. با ابتلای بستگان درجه یك فرد زیر سن 50 سال خطر ابتلا 3 تا 4 برابر بیشتر می‌شود.

علایم سرطان كولون و ركتوم گسترده و متنوع است و اغلب اختصاصی نیست. در صورت مشاهده علایمی مانند یبوست یا اسهال و یا اسهال و یبوست توام كه قبلا وجود نداشته، وجود خون در مدفوع، احساس عدم تخلیه كامل بعد از عمل دفع، نفخ و گاز بیش از حد انتظار، درد و قولنج‌های شكمی همراه با نفخ كه قبلا وجود نداشته، ضعف، بی‌حالی، خستگی و كاهش وزن ناخواسته باید سریع به پزشك مراجعه كرد.

بنا بر اعلام مركز تحقیقات بیماری‌های گوارش و كبد دانشگاه‌ علوم پزشكی شهید بهشتی، هرگز نباید برای بروزعلایم یك بیماری منتظر ماند؛ چرا كه اغلب سرطان‌ها كه در مرحله علایم تشخیص داده می‌شوند پیش آگهی مناسبی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha