دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: 207917

فشار خون، بیماری بسیار شایعی است و به چندین تخصص مربوط می‌شود. این بیماری‌ ازجمله مواردی است که باید زیر نظر پزشکان خانواده مدیریت شود. بیماری فشار خون ازجمله بیماری‌های مزمن است؛‌ یعنی سال‌ها و گاه تا پایان عمر با بیمار می‌ماند. از آنجا که این بیماران معمولا تا پایان عمر به چندین بیماری دیگر نیز مبتلا می‌شوند، تنظیم درمان و داروی این بیماری‌ها و تداخل آنان باید زیر نظر پزشکی که با همه تخصص‌ها آشناست و با بیمار ارتباط همیشگی و مداوم دارد، انجام شود.

درمان فشار خون به چه تخصصی مربوط است؟

سلامت نیوز-*دکتر رضا کریمی: فشار خون، بیماری بسیار شایعی است و به چندین تخصص مربوط می‌شود. این بیماری‌ ازجمله مواردی است که باید زیر نظر پزشکان خانواده مدیریت شود. بیماری فشار خون ازجمله بیماری‌های مزمن است؛‌ یعنی سال‌ها و گاه تا پایان عمر با بیمار می‌ماند. از آنجا که این بیماران معمولا تا پایان عمر به چندین بیماری دیگر نیز مبتلا می‌شوند، تنظیم درمان و داروی این بیماری‌ها و تداخل آنان باید زیر نظر پزشکی که با همه تخصص‌ها آشناست و با بیمار ارتباط همیشگی و مداوم دارد، انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، فشار خون به مفهوم بالاتر بودن فشار درون رگ‌های بزرگ بدن از حد نرمال است. در فردی که بیماری مهم دیگری ندارد، اگر فشار خون ماکزیمم از 140 میلی متر جیوه و فشار خون مینیمم از 90 میلی‌متر جیوه بالاتر باشد، اصطلاح فشار خون یا عبارت صحیح‌تر پرفشاری خون به آن اطلاق می‌شود. البته از قدیم این مقادیر به سانتی‌متر جیوه بیان شده و اعداد 14 و 9 به ترتیب به عنوان مقادیر حداکثر نرمال ماکزیمم و مینیمم فشار خون تلقی می‌شود.

با توجه به این که بیماری فشار خون در اصل، بیماری دستگاه قلب و عروق است، متخصصان قلب و عروق به درمان آن اهتمام می‌ورزند. البته برخی بیماری‌ها که مربوط به اعضای دیگر بدن هستند، مثل بیماری رگ‌های کلیه یا بافت کلیه و نیز بیماری برخی غدد درون ریز موجب فشار خون می‌شوند که در این موارد، متخصصان کلیه و غدد درون‌ریز باید در درمان بیماران شرکت کنند.

بیماری‌های کلیه از شایع‌ترین علل ایجاد فشار خون هستند. تنگی سرخرگ‌هایی که خونرسانی کلیه‌ها را بر عهده دارند، باعث ترشح هورمون رنین از کلیه‌ها شده، به‌دنبال آن یکسری هورمون در بدن زیاد می‌شود که به زیاد شدن فشار خون می‌انجامد. بیماری نارسایی کلیه هم باعث زیاد شدن فشار خون و در نتیجه پیشرفت بیشتر نارسایی کلیه می‌شود.

بعد از بیماری‌های کلیه که شایع‌ترین دلیل فشار خون ثانویه هستند، بیماری‌های غده آدرنال عامل فشار خون هستند . مهم‌ترین این بیماری‌ها شامل زیادی هورمون آلدوسترون و سندروم کوشینگ است. هورمون آلدوسترون که مهم‌ترین هورمون تنظیم‌کننده نمک در بدن است، وقتی زیاد ترشح شود باعث جمع شدن نمک و پرشدن رگ‌ها می‌شود و به دنبال آن فشار خون بالا می‌رود. علت اصلی این بیماری وجود تومور خوش خیم یا تکثیر بیش از حد سلول‌های قشر غده فوق‌کلیه است که هورمون آلدوسترون را تولید می‌کند.

بیماری کوشینگ هم از بیماری‌های غده فوق‌کلیه است که در بیشتر موارد به خاطر وجود تومور خوش‌خیم در غده هیپوفیز ایجاد می‌شود. این تومور هورمونی ترشح می‌کند که با تحریک غده فوق‌کلیه منجر به افزایش سطح کورتیزول خون و علائم بیماری کوشینگ می‌شود. ازجمله علائم مهم این بیماری فشار خون است. پرکاری تیروئید نیز می‌تواند از عوامل فشار خون باشد. این بیماری باعث تند شدن ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود.

*فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha