واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با نگاهی انسان دوستانه و الهام گرفته از آموزه‌ها‌ی اسلامی، شرایط تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی را در کشور فراهم کرده است. البته این موضوع هزینه‌ها‌ی سنگین مادی برای آموزش و پرورش به همراه داشته است. اما نکته قابل تامل این است که سازمان‌ها‌ی فرهنگی بین المللی نظیر یونسکو و آیسسکو تاکنون کمکی به ایران در این هزینه سنگین نکرده اند.

هزینه سنگین تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران

سلامت نیوز: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با نگاهی انسان دوستانه و الهام گرفته از آموزه‌ها‌ی اسلامی، شرایط تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی را در کشور فراهم کرده است. البته این موضوع هزینه‌ها‌ی سنگین مادی برای آموزش و پرورش به همراه داشته است. اما نکته قابل تامل این است که سازمان‌ها‌ی فرهنگی بین المللی نظیر یونسکو و آیسسکو تاکنون کمکی به ایران در این هزینه سنگین نکرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، آبان‌ماه امسال بود که شاهین نوش آبادی معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: «طبق آخرین آمار 386هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که 360 هزار نفر از آن‌ها‌ افغانستانی هستند.»

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران با نگاهی انسان دوستانه و الهام گرفته از آموزه‌ها‌ی اسلامی، شرایط تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی را در کشور فراهم کرده است. البته این موضوع هزینه‌ها‌ی سنگین مادی برای آموزش و پرورش به همراه داشته است. اما نکته قابل تامل این است که سازمان‌ها‌ی فرهنگی بین المللی نظیر یونسکو و آیسسکو تاکنون کمکی به ایران در این هزینه سنگین نکرده اند.


**وزارت خارجه به مجلس گزارش دهد
در همین حال علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: سازمان‌ها‌ی فرهنگی بین‌المللی رسالت‌ها‌یی دارند ولی متاسفانه مثل سایر سازمان‌ها‌ی بین‌المللی صرفا به عنوان ابزار قدرت‌ها‌ی بزرگ عمل کرده و به رسالت‌ها‌ی ذاتی
خودشان پایبند نیستند.وی افزود: انتظاری که از سازمان‌هایی نظیر یونسکو و آیسسکو داشتیم این بود که در تامین هزینه‌ها‌ی دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران مشارکت کنند. جمهوری اسلامی ایران از جهت سرویس دادن به دانش‌آموزان خارجی در دنیا بی نظیر است. ما تاکنون کمک چندانی از این نهادها سراغ نداریم. این نهادها صرفا به دنبال دیکته کردن آراء و نظریات خاص به کشورهای دیگر هستند و ما سند 2030 را در همین راستا ارزیابی می‌کنیم. سلیمی گفت: وزارت خارجه باید با وزارت آموزش و پرورش همراهی لازم را داشته باشد تا ما بتوانیم از این سازمان‌ها‌ بخشی از هزینه تحصیل اتباع خارجی را بگیریم. بالاخره ما هر ساله حق عضویت خود را در این سازمان‌ها‌ی بین المللی پرداخت می‌کنیم و قطعا این سازمان‌ها‌ در قبال این حق عضویت باید به کشورهای عضو سرویس بدهند. متاسفانه این سازمان‌ها‌ به راحتی از ما حق عضویت سالیانه می‌گیرند ولی در بخش سرویس دهی به ما خوب هم عمل نمی‌کنند. باید وزارت خارجه و آموزش وپرورش در این خصوص فعالانه عمل کنند. البته اعتقاد دارم که وزارت امورخارجه باید درباره این موضوع به مجلس گزارش دهد.


*باید پیگیری کرد
از سوی دیگر مجتبی همتی فر کارشناس آموزشی تصریح کرد: مشارکت سازمان‌ها‌ی فرهنگی بین‌المللی در تامین هزینه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران امکان‌پذیر است اما اینکه چرا این موضوع تاکنون تحقق نیافته شاید به عدم پیگیری مسئولان ما برمی‌گردد.
وی افزود: تحصیل فرزندان مهاجران خارجی در ایران به ویژه اتباع افغان به خاطر قرابت‌ها‌ی فرهنگی که با کشور ما دارند می‌توانند موجب آن شود که این دانش‌آموزان بعدا سفیران فرهنگی ایران شوند. ضمن اینکه هر چه دانش‌آموزان خارجی در ایران بیشتر تحصیل کنند هم وضعیت خودشان بهتر می‌شود و هم برای جامعه ما بهتر خواهد بود. می‌خواهم بگویم هزینه ای که برای تحصیل این افراد می‌شود بیهوده خواهد بود. البته آموزش و پرورش شهریه ناچیزی از اتباع خارجی بابت تحصیل فرزندانشان دریافت می‌کند اما این شهریه در مقایسه با کل هزینه ای که در این خصوص می‌شود رقم قابل توجهی نیست. در کل معتقدم با یک دیپلماسی فعال و پیگیرانه می‌توان امکان مشارکت سازمان‌ها‌ی بین المللی در تامین هزینه‌ها‌ی تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران را فراهم کرد.


**هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی تحصیل اتباع خارجی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به هزینه 800 میلیارد تومانی تحصیل اتباع خارجی در شرایطی که آموزش و پرورش از کمبود شدید بودجه رنج می‌برد، گفت: به یقین ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی به مهاجرانی که به ایران پناه آورده‌اند به منزله خدمت به بشریت و انسانیت است اما این مهم درصورتی قابل دفاع می‌شود که دانش‌آموزان ایرانی در شرایط نامطلوب به سر نبرند و جامعه جهانی نیز وظیفه خود را در قبال کشورهای مهاجرپذیری همچون ایران انجام دهند نه آنکه به دنبال سیاسی کاری باشند.قاسم احمدی لاشکی در گفتگو با خانه ملت ادامه داد: تحمیل این میزان هزینه به دولت و وزارت آموزش و پرورش ایران روا نیست چراکه آموزش و پرورش به سختی خود را اداره می‌کند و اضافه کردن دو قِران به بودجه این نهاد به مثابه شکاندن شاخ غول است.وی با بیان اینکه متاسفانه به بسیاری از دانش‌آموزان مدارس دورافتاده شبانه‌روزی در طول روز به دلیل کمبود بودجه یک وعده غذای گرم داده نمی‌شود، افزود: دولت باید هزینه800 میلیارد تومانی تحصیل اتباع خارجی را از سازمان‌های جهانی مرتبط دریافت کند تا این پول برای دانش‌آموزان ایرانی هزینه شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ایران باید ارتباط خود را در این زمینه با سازمان‌های یونسکو و آیسسکو بیشتر کند، افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات با ورود به این موضوع، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و امورخارجه را مورد سوال قرار می‌دهد تا ان‌شاءالله با همفکری راهی برای دریافت حق و حقوق ایران از سازمان‌های جهانی به دلیل ارائه خدمات آموزشی به مهاجران پیدا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha