کاردرمانی موثرترین رشته در جهت کمک به سالمندان است ضمن اینکه در حیطه های بزرگسالان برای درمان بیماری هایی چون ام اس، پارکینسون و آلزایمر کارایی بسیاری بالایی داشته و در کودکان نیز جهت درمان بیماری هایی چون فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی تاثیر بسزایی دارد.

کاردرمانی موثرترین رشته برای کمک به سالمندان است
سلامت نیوز: دبیر مراسم بزرگداشت روز جهانی کاردرمانی که در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: کاردرمانی موثرترین رشته برای کمک به سالمندان است.

رضا ایازی در گفت‌وگو با  ایسنا افزود: مقطع کارشناسی رشته کاردرمانی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، بهزیستی و دانشگاه های اصفهان، شیراز، تبریز، سمنان و اهواز ارائه می شود و مقطع کارشناسی ارشد آن در چهار دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی و علوم بهزیستی در حال تدریس است ضمن اینکه طی دو سال اخیر مقطع phD کاردرمانی نیز در دو دانشگاه علوم بهزیستی و علوم پزشکی ایران ارائه می شود.

وی ادامه داد: کاردرمانی موثرترین رشته در جهت کمک به سالمندان است ضمن اینکه در حیطه های بزرگسالان برای درمان بیماری هایی چون ام اس، پارکینسون و آلزایمر کارایی بسیاری بالایی داشته و در کودکان نیز جهت درمان بیماری هایی چون فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد:علیرغم 30 سال فعالیت در زمینه کاردرمانی، جامعه شناخت خوبی از حوزه کاردرمانی ندارد.

دکتر عشایری فوق تخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این مراسم گفت: کاردرمانی فراتر از علم بوده و با هنر ادغام شده و باید قبول کرد که کاردرمانی صرفا امور پزشکی نیست بکله کاردرمانی بازسازی شبکه عصبی است و در سه بعد پژوهشی، آموزشی و خدمات ارائه می شود و به نوعی با هدف سروکار دارد ضمن اینکه استفاده از هنر در علم زیبایی نیست بلکه ضرورت است.

در ادامه دکتر کمالی پیشکسوت کاردرمانی، کاردرمانان را از مهمترین اعضای حاضر در تیم توانبخشی خواند و گفت: حیطه کار فیزیوتراپی حیطه ای علمی و مهارتی است در حالی که کاردرمانان در حوزه نگرشی و شناختی فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: حیطه نگرشی و شناختی درمانگران دو جنبه بسیار مهم اند که بدون توجه به این دو نمی‌توان با فرد مراجعه کننده ارتباط برقرار کرد.

دکتر کمالی نقش کاردرمانگران را در جامعه بسیار موثر دانست و افزود: کاردرمانی در حوزه توانبخشی بسیار با اهمیت تر از پزشکی است چرا که در حوزه پزشکی، پزشک یک یا نهایتا چند مرتبه با بیمار ارتباط دارد اما کاردرمانگران گاهی تا سه سال نیز در حوزه های مختلف توانبخشی با بیمار ارتباط داشته و جلسات متعددی با آنان فعالیت می کنند.

مراسم بزرگداشت روز جهانی کاردرمانی به همت دانشجویان کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha