عضو هیات علمی پنجمین كنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت : در حال حاضر در ایران سرطان پستان در زنان و سرطان ریه در مردان پیشتاز مرگ هستند اما شایعترین سرطان در مردان سرطان دستگاه گوارش است .

به گزارش سلامت نیوز دكتر بهزاد رحمانی  در نشست مطبوعاتی پنجمین كنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران در جمع خبرنگاران افزود: هدف از درمان سرطان كمك به افزایش طول عمر و درمان است كه با تشخیص زود رس توسط پزشكان و مشاركت بیمار تحقق پیدا می كند .
وی با اشاره به كاهش بیماری به عنوان فاكتور مهم اظهار داشت :رویكرد به درمان سرطان های شایع در ایران مانند سرطان مری ، معده ، كولون ، ركتوم ، پستان و نظایر آن و نیز تعامل با همكاران پزشك عمومی از اهداف این كنگره است.
رحمانی با بیان اینكه تشخیص زود هنگام سرطان در بیماران می تواند زمان طلایی محسوب شود خاطر نشان كرد :برای مداوای بیماران سرطانی تشخیص به موقع سرطان‌ها در بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مراجعه دیرهنگام بیماران سرطانی می تواند در روند درمان آنان تاثیر بگذارد به طوری كه به عنوان مثال در سرطان ریه 50 درصد افرادی كه نیاز به جراحی پیدا می‌كنند در حین عمل غیرقابل جراحی تشخیص داده می‌شوند و از بین 25 درصد آنها فقط 5 درصد پس از عمل 5 سال عمر می‌كنند و 20 درصد فوت می‌كنند.
عضو هیات علمی پنجمین كنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران ادامه داد:مشكل تشخیص به سیاست غلط آموزشی در دانشگاه ها برمی گردد وبرخی معضلات دیگر در عدم تشخیص سرطان‌ها تا حدودی به متخصصان برمی‌گردد به طوری كه برخی از موارد موجب سقوط امنیت شغلی آنها می‌شود.
وی اظهار داشت : درصد خطا ی جامعه پزشكان در حال حاضر كمی بالاست و این موضوعی زیر بنایی است و پزشك تابع آموزش و شرایط محیطی است .
رحمانی اضافه كرد :در كشورهای پیشرفته با شعار پیشگیری ارزان‌ تر از درمان است سالانه از سوی مراكز پزشكی برای افراد 40سال به بالا آزمایش خون انجام می شود و تومورماركرها را اندازه‌گیری می‌كنند.
وی افزود: در ایران اگر مردم از وضعیت و شرایط طبیعی جسم خود داشته باشند بررسی تومورماركرها نیازی نیست و همین كه فرد بداند در سنین 50 سال به بالا هرگونه علامت غیر طبیعی در بدن خود مشاهده كرد به پزشك مراجعه كند مشكلات بسیار كمتر می‌شود.
رحمانی با بیان اینكه پزشكان برای تشخیصی بیماری باید در مطب‌ها كه حدود 20 تا 30 دقیقه برای معاینه دقیق یك بیمار وقت بگذارد و این كار انجام نمی‌شود چرا كه از نظر مالی كفاف درآمدهای مطب را نمی‌دهد.
وی به سرانه پایین درمان اشاره كرد و گفت : در ایران سرانه درمان و تامین هرینه بیمه پایین است و هزینه جراحی در بیمارستان دولتی در سطح پایینی قرار دارد اما همین هزینه در بیمارستان خصوصی چندین برابر است كه باید مسئولین با تدابیر و برنامه ریزی ها در این خصوص سرانه درمان را افزایش دهند.
پنجمین كنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران از تاریخ 19 تا 21 آبان ماه سال جاری با حضور استادان برجسته و پزشكان عمومی و جراحان در هتل المپیك تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha