برای نخستین بار در جهان یك پژوهشگر ایرانی و عضو بنیاد ملی نخبگان موفق به تولید شبه انسولین خوراكی از گیاه گزنه برای بیماران دیابتی شد.

تولید شبه انسولین خوراکی برای بیماران دیابتی
به گزارش سلامت نیوز دكتر مسعود شبانی دومولا مجری این طرح در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: این طرح را 15 سال قبل در دانشگاه تهران آغاز كردم و انگیزه ام برای تولید انسولین بیماری برادر زاده ام به دیابت و دیدن تزریق روزانه انسولین بود كه به فكر تزریق واكسن خوراكی افتادم .
وی ادامه داد: از این رو موضوع پایان نامه دوره كارشناسی ارشد را تهیه انسولین خوراكی از گیاه گزنه انتخاب كردم كه به دلیل كمبود برخی امكانات به كانادا رفتم و در این كشور دوره دكترا را به پایان رساندم و بعد از تحقیقات فراوان به تولید انسولین خوراكی از گیاه گزنه موفق شدم.
گَزنه با نام علمی( Urtica dioica) گیاهی از تیره گزنه ،علفی و پایا با ساقه‌ای منشعب است . ساقه آن راست و چهارگوش و برگهای آن پوشیده از كرك‌های گزنده‌ای است.
این گیاه دارای خواصی دارویی چون مداوای مجاری ادرار (پروستات)، درمان دستگاه تنفسی، كاتاره معده، ضد قند خون، افزایش دهنده گلبولهای قرمز خون است و صرف نظر از جنبه‌های خوراكی كه به صورت پخته همانند اسفناج خورده می‌شود و سرشار از مواد معدنی و مغزی است.
گیاه گزنه حاوی ماده‌ای به نام سكرتین است كه بهترین عامل جهت تحریك و به كار انداختن غدد ترشحی هاضمه در معده ، روده ، كبد،لوزالمعده وكیسه صفراست و آن را برای بسیاری از بیماری های دیگر نیز می توان مصرف كرد .
گیاه گزنه در ییلاقات اطراف تهران ، شمیرانات و در كرج در دامنه ‌های البرز،كندوان ، پل زنگوله ، در مناطق شمالی در گیلان درهرزویل و جنگل نودی ، عمارلو ، راه كبوترچاك به زردچیان، رودبار ، آستارا، بندرگز و در آذربایجان در دامنه‌ های سهند ، زنقاب ، دیلمان و ارسباران به طور خودرو دیده می‌شود.
شبانی دومولا كه دارای دكترای بیوشیمی است ادامه داد: مشكل بیماران دیابتی این است كه قند خون وارد سلول آنها نمی شود . گیاه گزنه دارای حلقه ای پیپتیدی است كه این كار را میسر می كند و موجب كاهش قند خون می شود.
وی گفت: خوراكی و طبیعی بودن این انسولین مزیت آن نسبت به نوع تزریقی به شمار می رود زیرا این روش كاملا بدون درد است.
وی افزود: بخش آزمایشگاهی این محصول با موفقیت به پایان رسیده و پیش بینی می كنیم تا سال 90 تجاری سازی شود.
این محقق بیوشیمی گفت: در واقع برای اجرای این طرح پلی میان طب سنتی و پیشرفته زده شده است به این معنا كه تاثیر عصاره گزنه متعلق به قدما و طب کلی نگر است و من توانسته ام با تکیه بر علم و تکنولوژی مدرن اثرات دارویی آن را به اثبات برسانم.  و به این طریق دست آورد پیشینیان علم پزشکی به علم روز پیوندمی خورد. گیاه گزنه به خودی خود این ویژگی را در خود دارد و ما با استفاده از علم جدید آن را مورد استفاده بهینه قرار دادیم.
این طرح در نمایشگاه فناوری نانو - كه از چهارم تا ششم آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد- ارایه گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha