رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران گفت: میزان شیوع سرطان سینه در جوامع غربی بیشتر است اما سن مبتلایان در ایران نسبت به جومع غربی یك دهه پایین تر است.

سلامت نیوز : دكتر مسعود حبیبی در حاشیه برگزاری همایش و جشن بهبود یافتگان از سرطان سینه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: از نظر میزان شیوع بر اساس آمار های موجود در جوامع غربی از هر 100 هزار نفر 80 نفر مبتلا به سرطان می شوند اما در ایران بر اساس آمار موجود از هر 100 هزار نفر 25 نفر مبتلا به سرطان سینه هستند.
وی افزود: در زمینه علت شیوع بالای سرطان سینه در بین زنان جوامع غربی گفته می شود ممكن است ازدواج و بچه دار شدن در سنین بالای 30 سال و شیوه تغذیه و سبك نادرست زندگی باعث افزایش شیوع سرطان سینه در این جوامع باشد.
رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران یادآور شد: در مقابل سن ابتلا به سرطان سینه در بین زنان ایرانی یك دهه كمتر است به این صورت كه بیشتر مبتلایان به سرطان سینه در ایران در دهه چهارم زندگی قرار دارند كه علت این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.
حبیبی با تاكید بر اینكه تشخیص زودرس مهمترین اصل در درمان سرطان سینه به شمار می رود گفت: تشخیص زودتر باعث می شود تومور سرطانی در مرحله زودتری تشخیص داده شود و روش های درمانی نتیجه بخش تر باشد. علاوه بر این تشخیص زودرس عوارض جسمی و روحی كمتری برای بیمار به دنبال خواهد داشت در عین حال هزینه كمتری هم از جانب بیمار صرف خواهد شد.
دكتر  آسیه الفت بخش مدیر گروه پژوهش سرطان سینه مركز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: علاوه بر عوامل محیطی ، ژن ها نیز در ابتلا به سرطان سینه نقش اصلی را دارند و تا كنون تنها دو ژن كه در ابتلا به سرطان سینه موثرند كشف شده اند در حالیكه ممكن است ژن های ناشناخته دیگری هم وجود داشته باشد.
وی با بیان اینكه طی سال های اخیر میزان شیوع ابتلا به سرطان سینه در كشورهای منطقه و ایران نیز افزایش یافته است گفت: علت این افزایش شیوع می تواند ناشی از تغییر در شیوه زندگی و تغییر در سبك زندگی افراد باشد كه در حال شبیه شدن به سبك های زندگی در جوامع غربی است.
الفت بخش با اشاره به اینكه ماموگرافی مهمترین و دقیق ترین روش برای پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان سینه است گفت: همه زنان سالم كه هیچ گونه علامتی و یا سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند باید از سن 40 سالگی نسبت به ماموگرافی اقدام كنند.
وی ادامه داد: زنانی هم كه دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه هستند و یا اینكه علایمی را در سینه خود احساس می كنند باید زودتر تحت معاینه قرار گیرند و ماموگرافی را انجام دهند.
مدیر پژوهشی سرطان سینه مركز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران یادآور شد: توصیه ما به زنانی كه مبتلا به سرطان هستند حتما درمان های خود را ادامه دهند و توصیه هایی را كه پزشكان در مورد پیگیری مراحل درمان به آنها داده اند به طور كامل رعایت كنند.
همایش بهبود یافتگان سرطان سینه با عنوان تولدی دیگر، امروز (پنجم آبان ماه ) با حضور بهبود یافتگان از سرطان سینه و متخصصین درمان سرطان سینه و به همت پژوهشكده سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران برگزار شد.
در این همایش یك روزه ، علاوه بر گردهمایی بهبودیافتگان سرطان سینه، یك نشست علمی با حضور متخصصین برگزار می شود كه ضمن یادآوری راههای پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان سرطان سینه، به سوالات شركت كنندگان پاسخ می گویند.
مدیر گروه پژوهشی سرطان سینه جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران گفت: تعریف های متعددی برای رهایی یافتگان از سرطان سینه وجود دارد و گروهی از متخصصان معتقدند چون بیشترین عود بیماری در دو سال اول پایان دوره درمان رخ می دهد، اگر دو سال از زمان درمان آنها گذشته باشد، رهایی یافته تلقی می شوند.
وی افزود:به دلیل آن كه بعد از گذشت حدود پنج سال از پایان دوره درمان احتمال عود سیستمیك و موضعی كاهش می یابد؛ بنابراین بیشتر متخصصان ترجیح می دهند كه با گذشت این مدت افراد را رهایی یافته محسوب كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha