رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی را مصداق بارز زمین‌خواری خواند وگفت: واگذاری این جزیره به نوعی تهدیدی برای تمام منطقه حفاظت شده میانکاله است.

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی را مصداق بارز زمین‌خواری خواند وگفت: واگذاری این جزیره به نوعی تهدیدی برای تمام منطقه حفاظت شده میانکاله است.

به گزارش سلامت نیوز، علی‌محمد شاعری در گفت‌ وگو با خانه‌ملت در خصوص وضعیت جزیره آشوراده و اما و اگرهای واگذاری آن به بخش خصوصی، گفت: آشوراده بخشی از منطقه حفاظت شده میانکاله است، قبل انقلاب این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد بنابراین جزو مناطق چهارگانه است که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار کرده و این سازمان باید با اهداف زیست محیطی و روش‌های علمی آن را اداره کند.

نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی از حدود سال 83 مطرح شده تا طرح‌های گردشگری اجرا شود، از این رو در همان‌ سال ها حدود 370 هکتار زمین جزیره را به یک شخص واگذار کردند اما با تلاش فراوان در سال 84 این جزیره از بخش خصوصی گرفته شد و مجددا سند آن از طریق دادگاه بندر ترکمن به نام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری زده شد و در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده شد.


توسعه استان گلستان با واگذاری آشوراده محقق نخواهد شد

وی با بیان اینکه آشوراده بهترین نقطه دریای خزر است، تصریح کرد: آشوراده موقعیت اکولوژیک بی نظیری دارد، این منطقه دست نخورده و بکر است از این رو متقاضیان بسیاری به بهانه توسعه قصد تبدیل این جزیره را به جزایری چون کیش و قشم دارند.

شاعری با بیان اینکه استان گلستان ظرفیت توسعه دارد اما واگذاری آشوراده برای تقویت گردشگری راهکار توسعه نیست، گفت: توسعه گلستان با این واگذاری محقق نمی‌شود زیرا اکوسیستم جزیره حفاظت شده آشوراده با بارگذاری بهم می‌خورد به نوعی که تهدید برای تمام منطقه حفاظت شده میانکاله می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه هم‌اکنون مردم برای گردشگری به راحتی می‌توانند به این جزیره رفت و آمد کنند، ادامه داد: شاید سرویس‌های خدماتی به مردم در جزیره آشوراده کم باشد اما کسی مخالف افزایش سرانه‌های خدماتی در حد محدود نیست، در واقع مخالفت‌ها با واگذاری این جزیره به بخش خصوصی است زیرا اگر 370 هکتار تصاحب شود همان بلایی که بلندمرتبه ها بر سر تهران آوردند بر سر این جزیره خواهد آمد.

شاعری با وضعیت پیش آمده برای جزیره قشم و کیش، گفت: جزیره آشوراده باید سالم، پایدار و حفاظت شده برای نسل فعلی و نسل‌های آینده باقی بماند، از این رو می‌توان امکانات گردشگری بندر ترکمن را تقویت کرد تا گردشگران بتوانند از طبیعت جزیره آشوراده هم بهره‌مند شوند زیرا فاصله زمانی بندر ترکمن تا این جزیره حدود ده دقیقه است.

 

واگذاری آشوراده به بخش خصوصی به معنای بهم زدن چرخه اکولوژیک این منطقه است

وی ادامه داد: بارگذاری جمعیت در جزیره آشوراده به معنای تصرف اراضی، تولید پسماند و فاضلاب و بهم زدن چرخه اکولوژیک منطقه است، در واقع واگذاری منطقه حفاظت شده به بخش خصوصی نقض غرض است زیرا برای صیانت از محیط زیست حدود پنج دهه این جزیره به محیط زیست واگذار شده است.

 

واگذاری جزیره آشوراده لکه ننگی برای محیط زیست خواهد بود

نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جزیره آشوراده ریه استان گلستان است، گفت: در مدت اخیر مجددا سازمان گردشگری و استانداری گلستان زمزمه‌‌های واگذاری این جزیره به بخش خصوصی را مطرح کردند، در حقیقت در دولت هشتم، دهم و یازدهم بارها موضوع واگذاری مطرح شده اما خوشبختانه موفق نشدند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با یادآوری توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به نام گردشگری و حوزه علمیه نگذارید منابع طبیعی را تخریب کنند، گفت: هرچند از سر دلسوزی و تقویت گردشگری این مباحث مطرح می‌شود اما این واگذاری مصداق بارز زمین‌خواری و لکه ننگی برای کسانی خواهد شد که این اقدام را انجام دهند، هرچند ما اجازه این کار را نخواهیم داد، در حقیقت10 درصد از مناطق کشور به شکل حفاظت شده باید باقی بماند زیرا 90 درصد دیگر به دلیل دخالت های انسانی نابود شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha