از عوارض شایع و مشكل‌آفرین كم تحركی و پشت‌میز نشینی، اضافه وزن و چاقی است چرا كه افراد كم تحرك، كالری مصرفی خود را نمی‌سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب‌دا مركز سلامت محیط و كار با اشاره به این كه مشاغل اداری و پشت‌میزنشینی، اثرات زیان‌آور فراوانی بر سلامت كاركنان دارند عنوان كرد: چاقی و اضافه وزن‌ هر روز زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها است كه دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های عروق كرونر، سكته مغزی، توقف نفس و سرطان از عوارض مهم این دو عامل به شمار می‌رود.
بنابراین گزارش چاقی، از عوامل ایجاد دیابت به ویژه دیابت نوع دو است چرا كه با افزایش چربی بدن، مقاومت بدن بر اثر هورمون انسولین افزایش یافته و این امر در كنترل قندخون توسط هورمون انسولین اختلال ایجاد می‌كند.
گفتنی است افراد دچار اضافه وزن نسبت به افراد طبیعی 2 برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را دارند و این میزان در افراد دچار چاقی شدید به بیش از 50 برابر می‌رسد كه این بیماری خود زمینه‌ساز مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و كلیوی، سكته مغزی و كوری است.
این گزارش اضافه می‌كند: اضافه وزن و چاقی از طریق مكانیسم‌های متعدد از جمله تأثیر بر سیستم گردش خون و هورمونی بدن باعث افزایش فشارخون می‌شوند كه یكی از شایعترین عوارض چاقی محسوب می‌شود. همچنین پرفشاری خون نیز مانند دیابت عامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، كلیوی و غیره است.
مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، كاهش سطح كلسترول خوب خون و افزایش سطح كلسترول بد خون را از عوارض اضافه وزن و چاقی دانست و گفت: با رسوب كلسترول بد خون در دیواره عروق خونی، خطر ایجاد تصلب شرائین و بیماری قلبی و سكته مغزی بوجود می‌آید.
سكته مغزی از دیگر عوارض چاقی با ایجاد رسوب چربی در جدار سرخرگ‌های مغزی و تنگ شدن عروق مغزی و در نتیجه كاهش خونرسانی به بخشی از مغز است كه منجر به كمبود اكسیژن در منطقه‌ای از مغز و سكته مغزی می‌شود.
به گفته این مركز چاقی یكی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل ایجادكننده سرطان است و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند. سرطان پستان، رحم، تخمدان و كیسه صفرا در زنان چاق بیشتر دیده می‌شود و نیز چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های كولون، ركتوم و پروستات در آقایان می‌شود.
براساس این گزارش، مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، از دیگر عوارض و مشكلات ناشی از كم تحركی و پشت‌میز نشینی را به غیر از چاقی و اضافه وزن، ضعف عضلاتی ناحیه سرینی، شكم و پشت و در نتیجه افزایش ابتلا به كمردردهای غیراختصاصی و نیز دردهای مزمن گردن و شانه اشاره كرد. همچنین بی‌فعالیتی و نشست طولانی مدت در محیط‌های اداری یك عامل شروع ایجاد هموروئید (بواسیر) است و نیز افراد كم تحرك بیشتر مستعد اختلالات گوارشی همچون یبوست و اختلالات ادراری – تناسلی همچون سنگ كلیه هستند.
این مركز توصیه می‌كند با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، رعایت رژیم غذایی و اصول تغذیه صحیح و رعایت اصول ارگونومیك در استفاده از ابزار كار می‌توان از عوارض كم تحركی و پشت میزنشینی در كارمندان كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha