رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: درجهت پیشگیری و كنترل بیماری HIV ایدز باید آموزش پرستاران به منظور احتیاط های همه جانبه در دستور كار سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان ها قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، عباس صداقت ‌ افزود: یكی از برنامه های وزارت بهداشت پیشگیری از گسترش ایدز در جامعه با بهره گیری از بحث احتیاط های همه جانبه است كه پرستاران نقش بسیار مؤثر و پر رنگی در ایفا آن دارند.
رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، پرستاری را در ردیف مشاغل پر خطر برشمرد و افزود: بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز در مراحل اولیه بیماری شناسایی نمی شوند ضمن اینكه این بیماری از طریق خون نیز منتقل می شود و با توجه به تماس دایمی پرستاران باید از خود در مقابل این ویروس ها محافظت كنند.
صداقت با یادآوری لزوم ارایه آموزش های لازم به پرستاران، گفت: پرستاران باید روش های مبتلا نشدن به HIV و مراقبت از خود را بیاموزند و نظام پرستاری در این زمینه نقش بسزایی دارد .
این مقام مسوول در وزارت بهداشت، افزود: پرستاران باید در زمینه پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از فرد مبتلا به فرد سالم، استفاده صحیح از تجهیزات پزشكی در این زمینه و ارایه خدمات ویژه به بیماران مبتلا به ایدز آموزش هایی را دریافت كنند.
رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: به عنوان نمونه مادر مبتلا به ایدز هنگام زایمان نیازمند مراقبت های ویژه است. در مورد فرد مبتلا به HIV بستری در بخش عفونی كه تحت عمل جراحی قرار گرفته، روش تعویض پانسمان، دادن آب، غذا، دارو و دفن پانسمان ها و پسماندهای بیمارستانی این بیماران بسیار مهم است كه باید پرستاران مراقبت ها و احتیاط های لازم را فرابگیرند.
به گفته وی، هدایت كنترل عفونت های بیمارستانی در پیشگیری از ابتلای كادر درمانی و عموم مردم به ویروس ایدز مهم است.
صداقت توضیح داد: نقش پرستاران در پیشگیری از ایدز به ویژه وارد نشدن جامعه به موج سوم این بیماری انكارناپذیر است.
موج سوم این بیماری به گفته بسیاری از كارشناسان و صاحبنظران بهداشتی كشور انتقال از طریق تماس های جنسی است و آموزش در كاهش میزان ابتلا به بیماری از این طریق تاثیر چشمگیری دارد.
صداقت با بیان اینكه 46 درصد از مبتلایان به اچ آی وی - ایدز در سنین 25 تا 34 سال قرار دارند، گفت:‌ اقدامات اساسی در جهت آموزش و اطلاع‌ رسانی از جمله توزیع بسته‌ های آموزشی بین پزشكان، پرستاران، بهورزان و كارشناسان در سیستم نظام بهداشت كشور انجام شده و در حال حاضر نیز 180 پایگاه مشاوره در كشور را برای كمك و راهنمایی افراد راه‌اندازی شده است كه تمام این نوع آزمایش ها به طور رایگان و محرمانه صورت می گیرد.
وی گفت: این بسته های آموزشی در قالب احتیاط های همه جانبه برای تمام گروه های درمانی از جمله پرستاران آماده شده و در اختیار آنان قرار گرفته است.
صداقت تاكید كرد: آموزش پرستاران در حوزه احتیاط های همه جانبه در ابتلا به ویرس ایدز بسیار مهم است زیرا با توجه به ابعاد اجتماعی و تخصصی این حرفه، پرستاران در سطح جامعه و محیط بیمارستان برای مراقبت از خود و دیگران و انتقال این آموزش ها نقشی تاثیر گذار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha