یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 20816

بیش از 150 رشته سنتی و مکمل وجود دارد که برخی از آنها دارای مکتب هستند شامل روش‌های درمانی پایه مثل طب سنتی ایران که یک روش درمانی محسوب می شود.

سلامت نیوز: یک متخصص طب سنتی آگاهی پزشکان از طب سنتی و مکمل را ملاک سنجش به روز بودن آنها دانست و گفت: هومیوپاتی به عنوان یکی از شاخه های طب مکمل از محبوب ترین روش های درمانی در اروپا محسوب می شود.

به گزارش ایسنا  دکتر مهدی میر غضنفری در سمینار هومیوپاتی با بیان اینکه طب مکمل در کشورهای خارجی وضعیت مطلوب تری نسبت به کشور ما دارد گفت: فرانسوی ها و آلمانی ها بیشتر برای درمان سرماخوردگی، آفریقایی ها برای ایدز و بیماریهای واگیردار، آسیای جنوب شرقی برای درمان بیماری های متابولیک از طب مکمل استفاده می کنند.

وی آگاهی پزشکان از طب سنتی و مکمل را ملاک سنجش به روز بودن پزشکان عنوان کرد و اظهار داشت: در دنیا، پزشکی که اطلاعاتی از طب سنتی و طب مکمل نداشته باشد، پزشک به روزی محسوب نمی شود و هم چنین در کتاب هاریسون که مرجع پزشکی است نیز به تبین رشته های سنتی پرداخته شده است.

این متخصص طب سنتی به استقبال ایرانی ها از طب سنتی اشاره کرد و گفت: آمار ها از استفاده 62 درصدی ایرانی ها از طب سنتی خبر می دهد.

میرغضنفری ادامه داد: بیش از 150 رشته سنتی و مکمل وجود دارد که برخی از آنها دارای مکتب هستند شامل روش‌های درمانی پایه مثل طب سنتی ایران که یک روش درمانی محسوب می شود.

وی در خصوص معروف ترین رشته های طب مکمل افزود: در مکتب های موجود در طب مکمل، ماساژ درمانی، رایحه درمانی، کایرواپراکتیک، رفلکس درمانی، یوگا، طب سوزنی، طب معنوی، طب گیاهی و طب سنتی از معروف ترین آنها در دنیا به شمار می آیند.

میر غضنفری ادامه داد: طب مکمل بر خلاف بر طب سنتی دارای مکتب است و از روشهای دارویی و غیر دارویی خاصی استفاده می کنند. به این منظور سازمان جهانی بهداشت برای کشورهای با سابقه، طب سنتی و برای اروپا، امریکای شمالی و استرالیا طب مکمل قائل است.

وی هومیوپاتی را از محبوب ترین رشته ها در اروپا دانست و افزود: در انگلستان، هلند، فرانسه، بلژیک و ایتالیا هومیوپاتی بیشترین استفاده را دارد و از محبوبترین رشته ها محسوب می شود و در کل هومیوپاتی در اروپا نسبت به آسیا از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیمار حق انتخاب روش درمانی خود را دارد و این نکته نیز در منشور حقوق بیمار ذکر شده است که علاوه بر طب نوین و درمان رایج، روش‌های درمانی دیگر نیز موجود است می تواند خود انتخاب کند.

در ادامه این سمینار دکتر نوشین نوش از اعضای انجمن هومیوپاتی گفت: در روش هومیوپاتی هدف درمان ریشه ای بیماری است که به شکل عارضه و درد بروز می کند.

وی علامت بیماری را زبان گویای آن دانست و اظهار داشت: علائم بیماری بسیار با ارزش هستند و علامت بیماری زبان گویای آن به شمار می آید. در هومیوپاتی اگر علائم را بدون در نظر گرفتن ریشه آنها درمان کنیم، عوارض جدیتری به وجود می آید و حذف علائم بدون درمان ریشه و خاصیت بیماری را حاصل می شود که به آن سرکوب می گویند.

دکتر نوشی ادامه داد: در هومیوپاتی وضعیت ایجابی به عنوان ملاک سلامت بدن در نظر گرفته می شود به این منظور بدن بیمار باید در حال تعادل باشد تا احساس سلامت و شادابی حاصل شود، به این منظور انتخاب علائم با ارزش در افراد و بیماری های مختلف متفاوت است.

وی داشتن شرح کامل از بیمار را عاملی مهم عنوان کرد و اظهار داشت: برای درمان و به تعادل رساندن بدن باید شرح کاملی از نوع خواب و تغییرات عصبی گرفته تا فشار خون بیمار را داشته باشیم تا یک درمان موفق انجام شود. به این منظور ویزیت یک جلسه هومیوپاتی باید بین 45 دقیقه تا 2 ساعت باشد.

گفتنی است که سمینار یکروزه هومیوپاتی با هدف آشنایی هرچه بیشتر پزشکان با این رشته در تالار مرکز تصویربرداری بیمارستان امام خمینی (ره) توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha