ما همه بی اطلاعیم. همه نمایندگان از این تصمیم و کار غیر اصولی اظهار بی اطلاعی می کنند. از دکتر صدر در هیات رئیسه مجلس، تا سایر همکاران پزشک و غیر پزشک مانند دکتر شهریاری رئیس کمسیون بهداشت که جویای وضعیت شده اند. ما نمی دانیم چه شده، چه کسی این تصمیم ناگهانی را گرفته و این عمل چه توجیهی دارد. تشکیل جلسه اضطراری کمیسیون بهداشت و درمان، نشان می دهد مجلس چقدر از تصمیم ناگهانی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، شوکه شده.

مجلس جدا نگران تصمیمات پشت‌پرده انحلال است
سلامت نیوز: شکیل جلسه اضطراری کمیسیون بهداشت و درمان، نشان می دهد مجلس چقدر از تصمیم ناگهانی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، شوکه شده." این را دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت می گوید.
 به گفته نماینده مردم تهران، هیچ کس از مجلس، درباره این تصمیم مطلع نبوده و کمیسیون بهداشت نگران است وزارت بهداشت تحت تاثیر فشارهای پشت پرده این تصمیم ناگهانی را گرفته باشد. با این حال، وزیر اسبق بهداشت کشور می گوید مجلس با این تصمیم مخالف است و ممکن است درباره تعاملاتش با وزارت بهداشت، تجدید نظر کند. به گفته مرندی، نمایندگان مجلس در مقابل این تصمیم موضع گیری خواهند کرد تا نشان دهد "تشریفاتی" در بهارستان ننشسته اند.

آقای دکتر مرندی، از آخرین اخبار انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی بگویید. کارها به خوبی پیش می رود؟

کدام کارها؟ ما همه بی اطلاعیم. همه نمایندگان از این تصمیم و کار غیر اصولی اظهار بی اطلاعی می کنند. از دکتر صدر در هیات رئیسه مجلس، تا سایر همکاران پزشک و غیر پزشک مانند دکتر شهریاری رئیس کمسیون بهداشت که جویای وضعیت شده اند. ما نمی دانیم چه شده، چه کسی این تصمیم ناگهانی را گرفته و این عمل چه توجیهی دارد. تشکیل جلسه اضطراری کمیسیون بهداشت و درمان، نشان می دهد مجلس چقدر از تصمیم ناگهانی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، شوکه شده.

 یعنی دولت برای این کار از نمایندگان مردم در کمیسیون بهداشت نظر نخواسته؟

ابدا، کلمه ای نه با بنده نه با سایر همکاران از جمله دکتر پزشکیان، دکتر قاضی زاده، دکتر امیدوار رضایی، دکتر صدر، دکتر شهریاری صحبت نشد. نمی دانم این چه وضعیتی است. می گویند این حکم در بعدازظهر روز جمعه گذشته صادر شده. ما تا ساعت 14 در وزارت بهداشت با خانم دکتر دستجردی، دکتر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر معاونان وزارتخانه جلسه داشتیم. کلمه ای در این مورد بحث نشد. این کار را اصلا نمی پسندم و آن را نادرست می دانم. سایر اعضای کمیسیون نیز همین نظر را دارند.

 شما انحلال را نمی پسندید یا این را که وزارت بهداشت با کمیسیون تان رایزنی نکرده؟

ببینید، همه مخالفیم، از آقای دکتر صدر که خبر نداشت و از من پرسید تا سایر همکاران که متعجبند این تصمیمات چه معنی دارد. همه اظهار تعجب می کنند. اصلا مفهوم ندارد این کار. دلیلی ندارد دانشگاهی به این بزرگی که جمعیت بسیار زیادی از مردم را تحت پوشش دارد، با یک نامه، منحل شود.

 دلیلی که توسط وزیر بهداشت در حکم انحلال عنوان شده، کوچک سازی تهران و انتقال دستگاه های زیر مجموعه این دانشگاه به سایر استانها از جمله البرز برای خلوت سازی پایتخت بوده، به نظر شما این دلیل کافی نیست؟

این دلیلی که می گویند برای انحلال دانشگاه چهارم علوم پزشکی کشور، عجیب و غریب است. اصلا چه ربطی دارد؟ مگر بیمارستانهای این دانشگاه را به خارج از تهران می برند؟ ساختمان را که نمی توانند ببرند جای دیگری. استان البرز که موجودیت پیدا کند، آن قسمت از دانشگاه که در حیطه این استان است به دانشگاه کرج پیوند می خورد، این که دلیل انحلال دانشگاهی به این عظمت نمی شود. اگر هم نیاز بود به اینکه واحدها را برای استان البرز تفکیک کنند، باید کارشناسی شود و نقل و انتقالات آن قسمت از دانشگاه که در آن استان قرار می گیرد، انجام شود، نه اینکه کل دانشگاه را با یک نامه، منحل کنند. از طرفی، بیش از 90 درصد امکانات این دانشگاه در تهران است و تنها تعدادی از واحدهای بهداشتی و درمانی در حوزه استان البرز قرار می گیرد. پس دانشگاه کجا می رود؟ اینها در تهران خواهند ماند. اینها بهانه است و اصلا منطقی پشت آن نیست.

 شما مدام می گویید این کار منطق ندارد. آیا تصمیم هیات دولت برای خلوت کردن تهران و انتقال دستگاه ها، برای این کار، کافی نیست؟

این موضوع به شدت نگران کننده است. چطور می شود یک دانشگاه را بدون کارشناسی، منحل کرد. مجلس که تشریفاتی نیست. باید در کمیسیون بهداشت و مجلس مطرح می کردند. مگر موضوع محرمانه است و مجلس نامحرم قلمداد می شود؟ انحلال یک دانشگاه به این عظمت، محرمانه نیست که هیچکس خبر دار نشود.

 پس چطور مطلع شدید؟

باور کردنی نیست، ما از جلسه عصر جمعه برگشتیم و فردا صبح از داخل و بیرون مجلس زنگ می زدند چرا دانشگاه ایران منحل شده و ما خبر نداشتیم. می گفتیم شایعه است. کسی گوش ندهد. بعد از طریق شما روزنامه نگارها فهمیدیم. تا این لحظه هم از طریق روزنامه ها خوانده ایم چه اتفاقی افتاده. یک نامه کوتاه حتی از وزارت بهداشت نرسیده که چرا این کار را کرده اند. این برای مجلس، آبرو ریزی است که چنین دانشگاه و دستگاه بزرگی را منحل می کنند، بدون آنکه اعضای کمیسیون مربوطه اش بدانند این اتفاق افتاده.

 شما فکر می کنید با انحلالی که اتفاق افتاده، برای دانشجویان، هیات علمی و دریافت کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی حوزه این دانشگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

من می گویم اصلا از موضوع خبر ندارم و در روزنامه ها خوانده ام، آن وقت شما از سرنوشت هیات علمی می پرسید؟ معلوم است تا زمانی که خدمت ارائه می شود، مردم به بیمارستانها و شبکه های بهداشت مراجعه می کنند. ولی معلوم نیست اساس این تصمیم و بی خبری مطلق همه، از جمله کمیسیون و سایر نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات رئیسه مجلس و وزارت علوم برای چه بوده.

 چرا وزیر بهداشت برای این تصمیم که به اعتقاد شما "بی منطقی و غیر کارشناسی است" کمیسیون بهداشت را در جریان قرار نداد؟

دقت کنید ما معتقدیم خانم دکتر وحید دستجردی قصد خدمت دارد و خدمتگزار خوبی برای کشور است. ولی اگر این کار، اسمش خدمت بود، چرا مجلس را در جریان نگذاشت؟ فکر می کرد ما مخالفت می کنیم؟ اگر خدمت بود که ما حمایت می کردیم. اگر هم برای اعضای کمیسیون سوءتفاهم پیش آمده بود، با اعلام این تصمیم، می شد نشست و گفتگو کرد تا مسایل رفع شود. متاسفانه اشخاصی مثل اینجانب و دکتر پزشکیان که سالها وزیر بهداشت بوده ایم یا آقای دکتر امیدوار رضایی که 14 سال در کمیسیون بهداشت تجربه دارد، به وسیله روزنامه از وقایع انحلال خبر شده اند و این نشان می دهد نگرانیهایی در وزارت بهداشت برای مخالفت احتمالی مجلس وجود داشت.

 اگر شما مخالفت می کردید، ممکن بود جلوی این کار گرفته شود؟

قطعا همینطور است. مگر تصمیم برای انحلال یک دانشگاه عظیم، کاری است که توسط یک شخص ولو، معاون رئیس جمهور یا وزیر گرفته شود؟ هیچ کس نمی تواند این تصمیم را بگیرد. حق ندارد. اینها تصمیمات غیر روشن است. برای وزیر بهداشت هم این تصمیمات خوب نیست. مشورت کردن با مجلس، باعث می شود تصمیمات بهتری گرفته شود تا خدمت بهتر به مردم برسد، ولی اختیار انحلال دانشگاه ایران، با مجوز چه نهادی صورت گرفته؟ مجلس گفته؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته؟ هیات دولت گفته؟ چرا این مسایل شفاف نمی شود؟ مجلس نگران است مسایل دیگری پشت پرده این ماجرا باشد.

 منظورتان چه مسایل پشت پرده ای است؟

 می ترسیم این ماجرا، مقدمه ای باشد برای تفکیک بحث آموزش از ارائه خدمات بهداشت و درمان. این مسئله نگران کننده ای است که آقای دکتر سیم فروش هم اعلام خطر کرده اند. می خواهند دستاوردهای نظام بهداشت و درمان کشور را مخدوش کنند. می ترسیم این موضوع منفی، پوست خربزه ای است که زیر پای دکتر دستجردی و معاونانش گذاشته اند و آنها را واداشته باشند با تصمیمات غیر کارشناسی و سیاسی، این انحلال را اجرا کنند. این مسایل، نگرانی جدی مجلس را به دنبال دارد.
منبع :خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha