كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: ویتامین A در سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز زهرا عبداللهی  افزود: دوره بلوغ با افزایش سرعت جسمی همراه است و به تبع آن نیازهای جسمی از جمله پروتئین، انرژی، ویتامین‌ها و املاح افزایش پیدا می‌كند.

وی گفت: در این دوران تغییر عادات غذایی و تمایل به مصرف غذاهای غیرخانگی مثل انواع ساندویج‌ها، پیتزاها و مصرف تنقلاتی كه اغلب ارزش غذایی كافی ندارند نوجوانان را به سمت كمبود زیست مغذی‌ها سوق می‌دهند.

كارشناس اداره بهبود تغذیه وازتر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اضافه كرد: ویتامین A یكی از ویتامین‌هایی است كه نوجوانان در سن بلوغ به آن نیازمندند. فرم فعال این ویتامین فقط در منابع غذایی حیوانی یافت می‌شود و كاروتوئیدها دانه‌های زرد، نارنجی و قرمز موجود در گیاهان پیشتازهای ویتامین‌ A هستند كه مهمترین آنها بتاكاروتن نام دارد.

عبداللهی گفت: این ویتامین در چرخه بینایی، تشكیل استخوان‌ها و دندان كه برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست ضروری است و گاهی كمبود این ویتامین با كمبود آهن همراه است.

وی اضافه كرد: كمبود ویتامین A ممكن است با جذب، انتقال یا ذخیره آهن تداخل پیدا كند یا به طور مستقیم در خون‌سازی نقش داشته باشد.

كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه كرد: از منابع غذایی حاوی ویتامن A می توان هویج، كدوحلوایی، كاهو، اسفناج، جگر، شیر، تخم‌مرغ و كره را نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha