زوج‌هایی که ده‌ها سال است در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند نسبت به یکدیگر شناخت کم‌تری نسبت به زوج‌هایی دارند که به تازگی پیوند زناشویی بسته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز ،روانشناسان با انجام تحقیقاتی در این مورد به نتایج شگفت‌آوری رسیدند. آن‌ها متوجه شدند زوج‌هایی که به طور متوسط 40 سال است در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند نسبت به زوج‌هایی که فقط یک یا دو سال است زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند اطلاعات کم‌تری دارند.
البته محققان معتقدند این یافته چندان هم عجیب نیست. زن و شوهرها در سال‌های اولیه زندگی خود تمایل بیش‌تری برای شناخت یکدیگر دارند و بیش‌تر به علایق، خصوصیات اخلاقی و صفات یکدیگر توجه می‌کنند. اما زمانی که از عمر ازدواج آن‌ها زمان زیادی می‌گذرد، آن‌ها تصور می‌کنند دیگر همه چیز را در مورد یکدیگر می‌دانند و به همین دلیل چندان به دنبال کسب اطلاعات جدید از یکدیگر نیستند. این در حالی است که انسان‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و فردی که شما با آن زندگی می‌کنید همان فرد 10 یا 20 سال پیش نیست.
محققان برای بررسی این موضوع مطالعه‌ای را روی تعدادی از زوج‌های جوان و مسن انجام دادند. در این بررسی از هر کدام از این افراد خواسته شد به سوالاتی پاسخ دهند تا میزان شناخت آن‌ها از همسرشان در سه زمینه غذا، فیلم و مبلمان خانه مشخص شود.
در این مطالعات مشخص شد 38 زوج جوان که بین 19 تا 32 سال سن داشتند و به طور متوسط 2 سال و یک ماه است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند جواب‌های صحیح‌تری نسبت به 20 زوج سالمند دادند که بین 62 تا 78 سال سن داشتند. زوج‌های سالمند به طور متوسط 40 سال و 11 ماه بود که در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.
تقریبا در تمامی زمینه‌ها، زوج‌های سالمند پاسخ‌های اشتباه بیش‌تری به سوالات می‌دادند و تمایلات همسر خود را اشتباه حدس می‌زدند. زوج‌های سالمند بیش‌ترین اشتباه را در مورد علاقه همسرشان به غذاها مرتکب می‌شدند و حدس‌های اشتباه می‌زدند.
این مطالعات توسط محققانی از کشورهای سوئیس، آلمان و آمریکا انجام شد و نتایج آن در نشریه Consumer Psychology به چاپ رسید.
محققان در این باره اعلام کردند: نتایج این مطالعات با آن چیزی که ما تصور می‌کردیم تفاوت‌های زیادی داشت. در حالی که بسیاری فکر می‌کنند هرچه زمان بیش‌تری از شناخت انسان‌ها از یکدیگر می‌گذرد آن‌ها اطلاعات بیش‌تری نسبت به یکدیگر کسب می‌کنند، این تحقیقات نشان داد این باور عمومی درست نیست، به طوری که سالمندان حدس‌های اشتباه بیش‌تری در مورد همسر خود می‌زدند با این که بیش از 40 سال است در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
روانشناسان معتقدند زوج‌های جوان انگیزه بیش‌تری برای شناخت همسر خود در مراحل و سال‌های اولیه ازدواج خود دارند. اما متاسفانه این انگیزه با گذشته زمان کم‌رنگ‌تر می‌شود.
یکی از این محققان به نام دکتر بنجامین شیبهن از دانشگاه بیسل در این باره گفت: یک دلیل این است که زوج‌های سالمند توجه کم‌تری برای شناخت یکدیگر دارند. شاید آن‌ها تصور می‌کنند بعد از این همه سال رابطه آن‌ها به خوبی تثبیت شده است یا یکدیگر را به خوبی شناخته‌اند. علاوه بر آن تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های سالمند بیش‌تر به یکدیگر دروغ‌ می‌گویند. به عبارت دیگر آن‌ها به جای آن که شروع به بحث و درگیری کنند ترجیح می‌دهند بگویند از غذایی که همسرشان برای آن‌ها درست کرده است لذت برده‌اند.

همین عوامل باعث می‌شود همسران مسن نسبت به علایق یکدیگر دچار اشتباه شوند. مواردی هست که یک زن سال‌ها به اشتباه تصور می‌کرده همسرش به غذای خاصی علاقه‌ داشته است، اما همسر او هیچ‌گاه حقیقت را به او نگفته است. اما به طور کلی زن و شوهرهایی که زمان زیادی را صرف صحبت کردن با یکدیگر می‌کنند و حقیقت را به یکدیگر می‌گویند بدون توجه به سن شناخت بهتری از یکدیگر دارند.
تلگراف-برگردان خبر آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha