دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 20832

این محققان در طی مطالعات خود 16 فاكتور خطر را در 20 موادی مانند الكل، كوكائین، هروئین، اكستازی و ماریجوانا به رده‌بندی آنها بر اساس قدرت تخریبشان برای شخص مصرف كننده و همچنین برای جامعه پرداختند.

سلامت نیوز: تحقیقات جدید پژوهشگران نشان داد الكل از مواد مخدری مانند هروئین و كوكائین نیز خطرناك تر است.

به گزارش  فارس، نتایج این تحقیقات كه در مجله پزشكی «Lancet» منتشر شده است نشان می‌دهد كه الكل از هروئین و كراك مضرتر و خطرناك‌تر است.

این تحقیقات به سرپرستی دیوید نوت كه سرپرست مشاور مواد مخدر انگلیس بود و در اكتبر سال 2009 توسط دولت اخراج شده بود، انجام شده است.

این محققان در طی مطالعات خود 16 فاكتور خطر را در 20 موادی مانند الكل، كوكائین، هروئین، اكستازی و ماریجوانا به رده‌بندی آنها بر اساس قدرت تخریبشان برای شخص مصرف كننده و همچنین برای جامعه پرداختند.

پروفسور نوت زمانی كه از آزمایشگاه «آلن جانسون» اخراج شد، سعی كرد موضوعات مواد مخدر را رها نكند، به همین دلیل وی به كمیته مستقل علمی مواد مخدر رفت و تحقیقات خود را روی مواد مخدر و داروها بدون هیچ مسئله سیاسی از سر گرفت.

‌در این تحقیق معیارهایی مانند میزان اعتیاد آوری و آسیب به بدن انسان در كنار شاخصه‌هایی مانند آسیب به محیط زیست، نقش آن در فروپاشی خانواده ها و تحمیل هزینه های اقتصادی مانند هزینه های بهداشتی، خدمات اجتماعی و زندان مد نظر بوده است.

هروئین، كراك و متامفتامین یا شیشه مرگبارترین مواد این تحقیق شدند. اما با در نظر گرفتن تأثیرات گسترده‌تر اجتماعی الكل، هروئین و كراك و كوكائین مرگبارترین مواد برگزیده شدند. اما به طور كلی الكل در رده اول همه مواد قرار گرفته و بعد از آن هروئین و كوكائین در رده‌های بعدی جای گرفتند. ماریجوانا و اكستازی و LSD هم در رده های بعدی بوده‌اند.

محققان معتقدند رتبه الكل در میان این مواد به دلیل استفاده گسترده از آن و عواقب ویرانگر آن نه تنها برای مصرف كننده بلكه برای اطرافیان او نیز هست.

مصرف بیش از حد الكل تقریبا باعث آسیب رساندن به همه سیستمهای بدن می شود. این ماده همچنین با میزان بالاتر مرگ مرتبط بوده و درصد بیشتری از جرایم را نیز نسبت به هر ماده مخدر دیگری از جمله هروئین به خود اختصاص می دهد.

محققان در این تحقیق به كشورها توصیه كرده‌اند كه طبقه‌بندی مواد در كشورهایشان را مورد بازبینی قرار دهند. برای مثال سال گذشته در بریتانیا مجازات تملك ماریجوانا افزایش یافت.

كارشناسان می گویند تعیین مواد قانونی و غیرقانونی توسط دولتها همیشه مبتنی بر دانسته‌های علمی نبوده و مالیات و سودآوری استفاده از چنین كالاهایی در این تصمیم گیری‌ها نقش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha