وزارت بهداشت نیز مكلف شد؛ اطلاعات لازم را برای ایجاد این بانك اطلاعاتی در اختیار مركز آمار ایران قرار دهد كه این اقدام از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است و مطابق مصوبه این شورا بانك اطلاعات عوامل اجتماعی سلامت باید تا پایان سال 89 ایجاد شود.

سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت از اجباری شدن استاندارد ملی سلامت برای همه طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ كشوری و ایجاد بانك اطلاعات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت با همكاری مركز آ‌مار ایران خبر داد.

حسن آقاجانی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: یكی از اولویتهای اصلی وزارت بهداشت توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است زیرا بیش از 50 درصد سلامت مردم به این عوامل بستگی دارد در حالی كه وزارت بهداشت هیچ نقشی در كنترل و مدیریت این عوامل ندارد و در بهترین شرایط فقط می‌تواند 25 درصد عوامل موثر بر سلامت مردم را كنترل كند.

وی ادامه داد: عواملی مانند فقر، بیكاری، آلودگی‌های محیطی، سواد، مسكن و آموزش از جمله مهمترین عوامل اجتماعی موثر بر سلامت هستند كه كنترل و مدیریت آ‌نها نیازمند همكاری همه دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی است.

مشاور وزیر بهداشت گفت: بر این اساس شورای عالی سلامت كه 26 خرداد امسال به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور تعدادی از وزرا تشكیل شد مهمترین موضوع خود را كنترل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت قرار داد و مصوبات آن در تاریخ 26 تیر امسال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت قرار شد با همكاری معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برنامه عملیاتی مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را در چارچوب سیاست‌های برنامه توسعه پنجم تدوین و تا پایان سال 89 اجرایی كنیم.

آقاجانی ادامه داد: این برنامه شامل همه طرح‌های بزرگ و عملیاتی كشوری می‌شود كه بر اساس این مصوبه و نیز مطابق قانون برنامه توسعه پنجم همه آنها باید پیوست سلامت داشته باشند و به عنوان مصوبه دوم قرار شد تا پایان امسال استاندارد ملی سلامت برای تمام طرح‌های كشوری با همكاری وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تدوین و ابلاغ شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: بر این اساس مصادیق طرح‌های بزرگ كشور 3 ماه اول هر سال با همكاری وزارت بهداشت و معاونت نظارت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مشخص می‌شود كه باید پیوست سلامت را داشته باشند.

وی افزود: همچنین مطابق مصوبات شورای عالی سلامت قرار شد بانك اطلاعات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت از طریق مركز آ‌مار ایران ایجاد شود و وزارت بهداشت نیز مكلف شد؛ اطلاعات لازم را برای ایجاد این بانك اطلاعاتی در اختیار مركز آمار ایران قرار دهد كه این اقدام از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است و مطابق مصوبه این شورا بانك اطلاعات عوامل اجتماعی سلامت باید تا پایان سال 89 ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای پیگیری این موضوع كارگروه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت تشكیل شده كه موضوع را پیگیری می‌كند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: مطابق قانون شورای عالی سلامت باید هر سال 4 بار به ریاست رئیس جمهوری یا معاون اول وی تشكیل شود اما عملاً به علت مشكلاتی كه در هماهنگی برای حضور وزرا در این شورا وجود دارد در عمل امكان تشكیل سالی 4 بار این شورا وجود ندارد.

وی گفت: در كل دوره دولت نهم شورای عالی سلامت فقط 2 بار تشكیل شده است اما در همین یكسالی كه از دولت دهم می‌گذرد یكبار شورای عالی سلامت تشكیل شده است و در تلاشیم كه تا پایان امسال جلسه دوم شورای عالی سلامت را نیز برگزار كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha