نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: با توجه به شروع بررسی و تصویب قانون برنامه توسعه پنجم، جامعه پرستاری کشور چشم انتظار تصویب استخدام 23 هزار پرستار در مجلس است به خصوص اینکه هم مجلس با این موضوع موافق است و هم دستور رئیس جمهوری را در این زمینه داریم.

به گزارش سلامت نیوز سید یعقوب جعفری  افزود: از نمایندگان مجلس انتظار داریم همان گونه که تاکنون نسبت به تصویب قوانین مربوط به پرستاری اهتمام ویژه ای داشته اند نسبت به قانونمند سازی جذب 23 هزار پرستار و گنجاندن آن در برنامه پنجم توسعه نیز رای مثبت دهند.

 

وی گفت: خوشبختانه مجلس تاکنون همکاری های بسیار خوبی با جامعه پرستاری داشته به طوری که دو قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و کاهش ساعت کار پرستاران با حداکثر آرای نمایندگان به تصویب رسیده است.

وی گفت: اکنون نیز امیدواریم با توجه به طرح برنامه پنجم توسعه در صحن علنی، پیش بینی جذب نیرو برای رسیدن به رقم 8/1 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در این برنامه با کسب آرای مثبت نمایندگان شاهد باشیم تا بیش از این بیماران و مددجویان متضرر نشوند.

وی با بیان اینکه انجام هرگونه استخدام نیازمند طی مجاری قانونی است، افزود: در برنامه چهارم توسعه برنامه جذب نیروهای بهداشتی درمانی به تصویب رسید که تکرار این مجوزها در برنامه پنجم توسعه نیاز به مصوبه جدید مجلس دارد و باید بار مالی ناشی از آن در قانون پیش بینی شود.

جعفری در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری با اشاره به دستور رئیس جمهوری در روز پرستار امسال در خصوص استخدام 23 هزار پرستار گفت: متأسفانه در جذب پرستاران اشکال قانونی به وجود آمد و چون فاقد مصوبه مجلس است و بار مالی آن نیز تأمین نشده است تاکنون بلاتکلیف مانده است. بنابراین باید مشکل قانونی جذب 23 هزار پرستار از طریق گنجاندن در برنامه پنجم توسعه حل شود.

وی با بیان اینکه رسیدگی به سلامت جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است افزود: در عین حال کمبود نیروی بهداشتی درمانی در سطح کشور و خروج نیروها از سیستم به دلیل بازنشستگی و افتتاح مراکز و بخش های جدید درمانی ایجاب می کند استخدام 23 هزار نیروی پرستاری برای خدمت رسانی به مردم صورت گیرد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری با تأکید بر لزوم اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت، افزود: پرستاران خواهان دستیابی به حق و حقوق خود هستند و کاهش ساعت کار پرستاران، بازنشستگی پیش از موعد سخت و زیان آور شمرده شدن شغل پرستاری، مرخصی یک ماهه به پرستاران بیمارستان های روانی و سوختگی از جمله مزایای قانون ارتقای بهره وری به شمار می رود.

وی تأکید کرد: بر اساس شواهد و استنادات موجود با کمبود نیروی پرستاری دانش آموخته در کشور مواجه هستیم  به طوری که در بسیاری از شهرها و استان ها نیروی کافی برای جذب وجود ندارد و حتی در صورت انتشار آگهی استخدام، پرستاران به میزان مورد نیاز نامنویسی نمی کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: اجرای قانون ارتقای بهره وری نیازمند حداقل جذب 23 هزار پرستار است که با توجه به افتتاح مراکز درمانی جدید الاحداث و بخش های جدید بیمارستانی و خروجی نیروها از سیستم، باید جذب نیروی مازاد بر 23 هزار نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی با تأکید بر لزوم تصویب دوره های جدید پرستاری برای تربیت نیروهای دانش آموخته، افزود:  خوشبختانه مسئولان وزارت بهداشت به ویژه معاونت آموزشی عزم خود را برای راه اندازی دوره های جدید پرستاری در کشور جزم کرده اند که صدور مجوز ایجاد این دوره ها در سطح دانشگاه های دولتی و آزاد گویای آن است. اما نیازمند حرکت و سرعت بیشتری در این راستا هستیم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: وزارت بهداشت باید نسبت به راه اندازی دوره های جدید پرستاری در کشور و استفاده از ظرفیت های دوره های شبانه برای جذب این نیروها در سالهای آتی اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha