دكتر فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی چند ماهی است كه نامش در حوزه آموزش و پرورش بر سر زبان‌ها است به ویژه اینكه او علاقه زیادی به مدرسه و كلاس درس و معلم و دانش‌آموز دارد و در این مدت حدودا چهار ماهی كه از وزارت او می‌گذرد بیش از هرجایی او در مدرسه دیده شده است و بیش از هر چیزی او در مورد اهمیت مدرسه و تربیت حرف زده است گویا دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایی دارد كه راه پیاده كردن و رفع آن را در مدرسه جست‌وجو می‌كند.

سلامت نیوز: دكتر فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی چند ماهی است كه نامش در حوزه آموزش و پرورش بر سر زبان‌ها است به ویژه اینكه او علاقه زیادی به مدرسه و كلاس درس و معلم و دانش‌آموز دارد و در این مدت حدودا چهار ماهی كه از وزارت او می‌گذرد بیش از هرجایی او در مدرسه دیده شده است و بیش از هر چیزی او در مورد اهمیت مدرسه و تربیت حرف زده است گویا دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایی دارد كه راه پیاده كردن و رفع آن را در مدرسه جست‌وجو می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: به بهانه تهیه گفت‌وگو برای سالنامه «اعتماد» سراغ او رفتیم تا بیشتر پیرامون دیدگاه‌ها و نظراتش از او بپرسیم. البته پرسش‌های زیادی را طرح كردیم.


 مهم‌ترین مساله نگاه به تعلیم و تربیت است
 وزیر آموزش و پرورش در این گفت‌وگو با اشاره به مهم ترین سرفصل‌های دیدگاه‌های خود گفت: نخستین و مهمترین مساله نگاه به تعلیم و تربیت است چرا كه من احساس می‌كنم باید یك تغییر رویكرد و تغییر نگرش در نظام تعلیم و تربیت ایجاد شود تا رسالت آموزش و پرورش تحقق یابد و همان‌گونه كه شما گفتید از هر فرصتی برای آن استفاده می‌كنم و علتش هم آن است كه من نقش آموزش و پرورش در توسعه كشور را كلیدی می‌دانم. اعتقاد من بر این است كه اگر می‌خواهیم چرخ‌های تولید بچرخد باید این نگاه را در آموزش و پرورش ایجاد كنیم و باید ما انسانی را تربیت كنیم كه هم دارای مهارت‌های زندگی در جامعه باشد و هم تخصص لازم را داشته باشد اما متاسفانه الان بحث مهارت‌ها مورد غفلت قرار گرفته است ونباید آموزش بر پرورش سلطه داشته در حالی كه باید مساله اصلی پرورش باشد اما باید كار كنیم و در رسانه‌ها پرداخته شود و اندیشمندان و محققان بیایند و روی آن بحث كنند.


ما از نقش كلیدی معلم و مدرسه غافل هستیم
 وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: مساله بعدی بحث منزلت و جایگاه فرهنگیان است كه خیلی بی‌ارتباط به موضوع نخست نیست كه این مساله را در چند بعد باید مورد توجه قرار دهیم؛ نخست جایگاه آموزش و پرورش در عمل است نه در شعار. اگر همه جا تاثیرگذار باشد كه ببینیم همه جا در تولید و اشتغال نقش دارد آنگاه می‌بینیم كه جایگاه آن تغییر خواهدكرد و آن وقت می‌بینیم كه در بودجه هم تاثیرگذار خواهد بود. مساله بعدی استفاده واقعی از خود فرهنگیان است. متاسفانه ما از نقش كلیدی معلم و مدرسه غافل شدیم و این در جایگاه معلمان تاثیر گذاشته است. همه‌چیز را ما برای معلمان تعیین می‌كنیم و تا ریز مسائل را دستورالعمل می‌دهیم و در واقع كاركرد مدرسه را از بین می‌بریم، مدیر مدرسه می‌گوید خود آموزش و پرورش ما را تحقیر می‌كند لذا احساس كردیم ما باید این نقش و جایگاه را به معلم و مدرسه بدهیم. بنابراین وقتی این شأن را از دست می‌دهند خلاقیت و پویایی آنها هم كاهش می‌یابد در حالی كه مدرسه باید همه كارها را خودش انجام دهد تا پویایی و خلاقیت در آن حاكم شود لذا كاری كه جهت ارتقای شأن معلمان انجام می‌دهیم این است كه اختیارات بیشتری را به آنها واگذار كنیم و وزارت باید فقط سیاستگذاری كند.


دیدگاه‌های من صرفا نظری نیست ما آن را پیاده كردیم
 دانش‌آشتیانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد اجرایی كردن دیدگاه‌هایش گفت: اولا تفاوتی كه خود من با بعضی افراد دیگر داشتم این است كه صرفا دیدگاه‌های من نظری نیست ما آن را پیاده كردیم. واقعیت این است كه نظام آموزشی بسیار آمیخته است با فرهنگ، لذا یك الگو را اگر بیاوریم بدون توجه به زمینه فرهنگی نمی‌توان پیاده كرد بحث‌هایی كه ما مطالعه كردیم بخشی فلسفی و علمی است بله اما باید آن را بیاوریم و بومی كنیم. مثل بحث‌های صنعتی است از طرفی این بحث‌ها به تاریخ خود ما هم برمی‌گردد. این بحث‌های تربیتی در حوزه‌های علمیه ما هم بوده و رابطه مرید و مرادی جواب گرفته است. مثلا می‌گوییم فلانی پای درس فلان استاد یا مرجع بوده و حتی در مكتبخانه‌های ما این نقش برجسته بوده است چیزی كه دنیا هم به این نتیجه رسیده است.
در عمل برنامه‌های ما ممكن است در جاهایی با سند تحول و برنامه مغایرت داشته باشد
 وزیر آموزش و پرورش در مورد سازگاری دیدگاهایش با سند تحول به خبرنگار ما گفت: واقعیت اینطور است كه در عمل برنامه‌های ما ممكن است در جاهایی با سند تحول و برنامه مغایرت داشته باشد واقعیت این است كه در بحث زیرساخت‌ها باید در نظام تعلیم و تربیت نقش كلیدی را معلم داشته باشد و ما اگرنتوانیم معلمی را داشته باشیم كه اهداف سند و دیدگاه‌های ما را پیاده كند ما به اهداف مورد نظرمان و سند هم نمی‌رسیم.


ستاد وزارتخانه الان یك ستاد اجرایی و عملیاتی است نه فكری و سیاستگذاری
 وی در بخش دیگری با اشاره به مشكلات ساختاری در مسیر اجرا افزود: واقعیت این است كه این ساختاری كه الان وجود دارد این ظرفیت را ندارد و نمی‌تواند. از نظر ساختاری ما یك كار تصدی‌گری را برای یك جمعیت بزرگ در سطح كشور با پراكندگی بالا انجام می‌دهیم به همین دلیل می‌گویند آموزش و پرورش خودش چهارتا وزارتخانه است. ستاد وزارتخانه الان یك ستاد اجرایی و عملیاتی است نه فكری و سیاستگذاری لذا نخست این بعد را باید اصلاح كرد و تبدیل كرد به یك ستاد سیاستگذاری و فكری.


ساختار خود وزارتخانه به نسبت ساختارپیری است
دانش آشتیانی در ادامه همین مطلب گفت: اما ساختار خود وزارتخانه به نسبت ساختارپیری است باید یك مدت جوان‌گرایی شود و نیروهای جوان و خوش فكر با این نگرش و بینش یواش‌یواش بیایند داخل وزارتخانه و استان‌ها خودم الان شروع كردم اتفاقا یكی از كارهای من این است كه ارتباطم را با بدنه بیشتر كنم.

هر جا می‌رویم مسائل روزمره و معیشتی مطرح می‌شود
 وزیر آموزش و پرورش در بخشی از این گفت‌وگو با انتقاد از غلبه نگرش معیشت محور در عرصه رسانه‌ای نسبت به موضوع فرهنگیان گفت: اما یك مساله‌ای كه داریم این است كه باید این نگرش را تغییر دهیم این نگرش هم این است كه هر جا می‌رویم مسائل روزمره و معیشتی مطرح می‌شود ولی اگر جایی ما یك مساله ریشه‌ای را مطرح كنیم، منعكس نمی‌شود ولی اگر از حقوق معلمان می‌گویم همان موضوع تیتر می‌شود مثلا ما كلی حرف می‌زنیم و در كنارش می‌گویم پاداش بازنشسته‌ها را دادیم و همین تیتر می‌شود و به سایر بحث‌ها پرداخته نمی‌شود لذا خود رسانه‌ها اگر می‌خواهند بیایند به كمك ما باید مسائل ریشه‌ای را مطرح كنند نه اینكه وقتی من كلی مطلب را طرح می‌كنم و یك جمله در مورد پاداش بازنشستگان می‌گویم، همین تیتر شود.

به دكتر شكوهی و دكتر نجفی من نزدیك‌ترم
 وی در پاسخ به این پرسش «اعتماد» كه به كدام یك از وزرای پس از انقلاب دیدگاه‌های خود را نزدیك می‌دانید، گفت: از نظر دیدگاهی و نگرشی بنده خودم را به زنده‌یاد دكتر شكوهی نزدیك می‌دانم و از نظر مدیریتی و اجرایی به آقای نجفی نزدیك‌تر هستم.
باید تلاش كنیم كه نگاه بقیه كابینه را نسبت به آموزش و پرورش ارتقا دهیم
وزیر آموزش و پرورش در یك بخش دیگر از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسش «اعتماد» پیرامون جایگاه این نهاد در هیات دولت هم گفت: این مقداری برمی‌گردد به فعالیت‌های خود من واقعیت این است كه شاید نگاه من را نداشته باشند و جایگاهی را كه من قایل هستم، آنها قایل نباشند ولی باید تلاش كنیم كه نگاه بقیه اعضا هم تغییركند و یواش یواش این جایگاه را ارتقا دهیم.

از طرف گروهی در مجلس تحت فشار هستم
دانش‌آشتیانی در یك بخش دیگر هم گفت: ممكن است در مجلس گروهی باشند و نگاه سیاسی داشته باشند و تلاش می‌كنند و به دنبال این هستند كه با یك حركت یا بحثی مسائلی را ایجاد و فشاری وارد كنند و به طور قطع از طرف این گروه تحت فشار هستم بعضا خواسته‌هایی را در زمینه تغییرات مدیریت‌ها دارند اما با فراكسیون امید رابطه خوبی دارم و حامی بنده هستند و دیدگاه‌های نزدیكی داریم.

رابطه خوبی با تشكل‌ها دارم و به زودی مشاورم در این زمینه معرفی می‌شود
این عضو كابینه تدبیر و امید همچنین در رابطه با تشكل‌های معلمی گفت: من سیاستم این است كه با تشكل‌ها رابطه خوبی داشته باشم و نشست‌هایی را هم داشته‌ام ما الان گفتیم موضوع مشاور وزیر در امور تشكل‌ها را پیگیری كنند و به زودی تكلیف مشخص می‌شود حتما و به زودی كسی كه ارتباط خوبی با تشكل‌ها داشته باشد، معرفی خواهد شد و در برنامه‌ام دارم كه در استان‌ها یك جلسه‌ای را در هر سفر با تشكل‌ها داشته باشم.

در سه سطح مدیریت و ساختار و محتوا
در صندوق ذخیره فرهنگیان كار می‌شود
دانش‌آشتیانی در مورد صندوق ذخیره و احتمال تغییر اعضای هیات امنای صندوق نیز به «اعتماد» گفت: بله برای آینده مدنظر داریم كه تغییری در هیات امنا هم ایجاد كنیم و حتی در ساختار صندوق تجدیدنظر كنیم در حال حاضر هیات‌مدیره جدید مشغول بررسی عملكرد شركت‌ها و كم و كیف قراردادها است تا در راستای تخصصی شدن تغییرات لازم را انجام دهند و مواردی را كه سودآور نیست تجدید نظر كنند و به طور كلی در سه سطح مدیریت و ساختار و محتوا كار می‌شود تا سرمایه فرهنگیان حفظ و اعتماد آنها جلب شود؛ باید افرادی باشند كه دیدگاه‌های اقتصادی و مدیریتی داشته باشند و بتوانند كمك كنند مثلا خود مدیرعامل چنین ویژگی‌ای را دارد.

ما یك نوع مدرسه اما با تنوع در نوع مدیریت خواهیم داشت
وی در ادامه این گفت‌وگو پیرامون تنوع مدارس هم گفت: ما به این سمت می‌رویم كه تفكیك نداشته باشیم اما نمی‌شود در آموزش و پرورش سریع كار كرد باید بستر‌سازی لازم را انجام دهیم یك نوع مدرسه باید داشته باشیم تنوع مدیریتی می‌توانیم داشته باشیم اما فرآیندهای داخلی مدرسه پروسه خودش را باید داشته باشد این تنوعی كه الان وجود دارد غیرانتفاعی، هیات امنایی، دولتی و... در نوع مدیریت است.


لایحه نظام حقوقی معلم را تدوین می‌كنیم
دانش آشتیانی در مورد مساله رفاه و معیشت معلمان هم گفت: ما بحثمان این است كه نگاه كارمندی و اداری به معلم وجود نداشته باشد، كارگروهی را گذاشتیم و یكسری كارهایی انجام می‌دهیم اما براساس حكمی كه در برنامه ششم توسعه آمده است ما لایحه نظام حقوقی معلم را تدوین می‌كنیم كه با همان رویكرد مورد نظر كه معلم كارمندی از نظر ضوابط حقوقی نداشته باشد كه مباحثی مثل همترازی نیز در آن خواهد آمد.


برای جذب نخبگان باید معیشت و منزلت معلمان را ارتقا دهیم
وی در ادامه افزود: من بحثم بر این است كه با توجه به اینكه یكی از اهداف سند تامین نیروی انسانی كیفی و مدرسه محوری است، باید نخبگانی را داشته باشیم و این در صورتی تحقق می‌یابد كه هم منزلت را ارتقا دهیم و هم مسائل معیشتی را و یك زندگی عادلانه را برای معلمان داشته باشیم و تحقق آن بستگی دارد به اینكه این دیدگاه و گفتمان چقدر موفق باشد و نتیجه مثبت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha