«شنیده‌اید که می‌گویند خاک دامنگیر است؛ خاک خوزستان هم گیرایی دارد. کجا برویم؟» می‌گوید زندگی‌اش را برای جنگ نگذاشته که حالا این گردوغبارها مجبورش کنند که سرزمینش را رها کند و برود. آن‌روزها توی جبهه با همرزمانش فقط به این فکر می‌کرده که جنگ تمام شود و با خیال آسوده توی خیابان‌های اهواز قدم بزند که دست زن‌وبچه‌اش را بگیرد و ببرد توی شلوغی بازارچه‌های اهواز، یک نفس عمیق بکشد و آرام زیرلب با خودش بگوید «جنگ تمام شده.» رحیم اناری‌زاده، یکی از مجروحان شیمیایی جنگ هشت‌ساله با عراق است.

ترکش هوا به جان جانبازان

سلامت نیوز: «شنیده‌اید که می‌گویند خاک دامنگیر است؛ خاک خوزستان هم گیرایی دارد. کجا برویم؟» می‌گوید زندگی‌اش را برای جنگ نگذاشته که حالا این گردوغبارها مجبورش کنند که سرزمینش را رها کند و برود. آن‌روزها توی جبهه با همرزمانش فقط به این فکر می‌کرده که جنگ تمام شود و با خیال آسوده توی خیابان‌های اهواز قدم بزند که دست زن‌وبچه‌اش را بگیرد و ببرد توی شلوغی بازارچه‌های اهواز، یک نفس عمیق بکشد و آرام زیرلب با خودش بگوید «جنگ تمام شده.» رحیم اناری‌زاده، یکی از مجروحان شیمیایی جنگ هشت‌ساله با عراق است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه می نویسد:در این چندسال که آلودگی و ریزگرد‌های اهواز، شدت گرفته، او و هم‌قطارانش هم بیماری‌شان تشدید شده؛ می‌گوید این حرف‌ها را روی هوا نمی‌گوید و آزمایش‌های متعددی که مسئولان بیمارستان بوستان اهواز، روی بدنشان انجام می‌دهند، این ادعا را ثابت می‌کند. در این چند سال که همه مردم اهواز با گردوغبارهای دائمی، نفسشان گرفته، شرایط برای آقای اناری‌زاده و دوستانش از همه سخت‌تر بوده است. با هربار شدت‌گرفتن آلودگی، نفس آنها زودتر از بقیه گرفته و دیرتر از بقیه بالا آمده است.


ریزگردها، عامل تشدید بیماری جانبازان شیمیایی
رحیم اناری‌زاده، آلودگی‌های هوا در اهواز را تنها عامل تشدید بیماری‌اش می‌داند. می‌گوید، روند بهبودی بیماری‌اش خوب پیش رفته اما در سال‌های اخیر که آلودگی‌های اهواز از حد تحمل خارج بوده، متوجه توقف روند بهبود و تشدید بیماری‌اش شده است: «آلودگی علاوه بر تأثیراتی که روی دستگاه تنفسی و گوارش ما دارد، سیستم عصبی‌مان را هم تحت‌تأثیر قرار داده و چند سالی است که دستگاه عصبی من و چند نفر از دوستان دیگرم، دچار اختلالاتی شده است.»
اناری‌زاده می‌گوید که آثار آلودگی در هر کس، یک‌جور خودش را نشان می‌دهد. بعضی بیماران شیمیایی با تشدید آلودگی، خارشی را در گلوی خود احساس می‌کنند؛ برخی احساس خشکی مداوم توی گلو و دستگاه تنفسی دارند و در برخی هم به‌صورت مستقیم روی دستگاه عصبی تأثیر گذاشته است. «علائم آلودگی را در تشدید بیماری، اول خودمان متوجه می‌شویم بعد از مدتی با انجام آزمایشات پزشکان مطمئن می‌شویم که اینها تأثیرات آلودگی روی بدن ماست.»
اناری‌زاده، سال 62 در جبهه مجروح شده است. می‌گوید از همان سال‌ها دوره درمانش آغاز شده اما روزهای اول فکر نمی‌کرده که مشکلش خیلی جدی باشد. چند سال که می‌گذرد، تازه بیماری خودش را نشان می‌دهد؛ درست مانند آتش زیر خاکستر، ذره‌ذره از میان دردهای گاه و بیگاه ناشی از جراحت‌های باقی‌مانده از جنگ، زبانه می‌کشد. ابتدا درمان خانگی را شروع کرده اما انگار عوارض پس از سانحه، جدی‌تر از این حرف‌ها بوده و او را مجبور کرده تا در بیمارستان و تحت مراقبت دائمی پزشک باشد. او می‌گوید که ما جزء بیماران مزمن محسوب می‌شویم. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم، این است که از بدترشدن بیماری جلوگیری کنیم و امید کمی هم برای بهبود داشته باشیم. همه تلاش ما فقط این است که بیماری‌مان پیشرفت  نکند.


هوای خوزستان مناسب زندگی جانبازان نیست
پیمان نجاتی، رئیس بیمارستان بوستان اهواز (بیمارستان تخصصی جانبازان) درباره تأثیراتی که آلودگی هوای خوزستان روی جانبازان به‌ویژه جانبازان شیمیایی داشته به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: آمار کلی از مراجعات بیماران شیمیایی در هنگام افزایش آلودگی نداریم اما آنچه مشاهدات و تجربیات ما نشان می‌دهد، این است که مراجعات، هنگام آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند. ما تمام توان خود را برای رسیدگی و درمان این بیماران انجام می‌دهیم اما به‌دلیل اینکه بیمارستان بوستان اهواز بیشتر بیماران اعصاب‌وروان را پذیرش می‌کند، در صورتی که مشکل بیماران تنفسی، حاد و از توان ما خارج باشد، آنها را به بیمارستان دیگری ارجاع می‌دهیم.
نجاتی که به گفته خودش، بیش از هشت سال در این بیمارستان و در کنار مجروحان جنگی بوده، می‌گوید: هیچ‌کس نمی‌تواند این را کتمان کند که آلودگی هوا در خوزستان برای جانبازان مشکلاتی را ایجاد کرده است. او در ادامه می‌گوید، یکی از جانبازان شیمیایی که به بهبود او بسیار امیدوار بودیم، چندی پیش دچار سرطان ریه شد. صراحتا می‌گویم که در ابتلای این افراد به بیماری‌های این‌چنینی، آلودگی نقش پررنگی دارد اما متأسفانه آمار و ارقام کلی در‌این‌زمینه وجود ندارد تا با ارائه مدرک، مشاهدات خود را منتقل کنیم. نجاتی می‌گوید: در چندسال اخیر، علاوه بر افزایش مراجعات بیماران تنفسی، مراجعه بیماران قلبی هم به بیمارستان افزایش پیدا کرده است.


تصمیم به مهاجرت، ناگزیر است
کمتر از دو هفته پیش بود که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، خبر از مهاجرت سالانه سه هزار نخبه خوزستانی داد. پیش‌ازاین هم محمدباقر شریعتی، عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که مهاجرت از خوزستان به مرز بحران رسیده است. مسئولان استانی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت مردم از خوزستان را آلودگی هوا می‌دانند. دلیلی که رحیم اناری‌زاده، آن را برای ترک‌کردن خوزستان به‌ویژه برای بیماران تنفسی، کافی می‌داند اما می‌گوید که خاک خوزستان دامنش را گرفته و نمی‌تواند آنجا را ترک کند. وضعیت ریزگرد‌ها در خوزستان آن‌قدر بحرانی است که بسیاری از مردم خوزستان با وجود علاقه‌ای که به این سرزمین دارند، جانشان را برمی‌دارند و به مهاجرتی ناخواسته تن می‌دهند. رحیم اناری‌زاده با خیلی از دوستانش درباره مهاجرت از خوزستان و رفتن به منطقه‌ای خوش آب‌وهوا حرف زده، می‌گوید خیلی‌ها حرف از رفتن می‌زنند اما در عمل شاید نتوانند خوزستان را ترک کنند. او ادامه می‌دهد: جنگ، شرایط خاصی برای ما به‌وجود آورده، از طرفی دوست نداریم شهری که این همه سال برای آزاد کردنش جنگیده‌ایم را رها کنیم و برویم؛ مثل این است که یک عمر، خانه‌ای برای خودت بسازی، بعد که آماده شد، بگویند باید بروی یا خرابش کنند.


 از طرفی، ماندن در خوزستان، سلامتی همه ما را تهدید می‌کند. خیلی از دوستان من، خوزستان را دوست دارند اما اگر شرایط برای رفتن و مهاجرت فراهم شود، ممکن است بقیه عمرشان را در جای دیگری سپری کنند. او درباره مشکلاتی که برای مهاجرات جانبازان از خوزستان وجود دارد، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موضوعات، مشکلات مالی است. همه هزینه درمان ما اینجا با بیمارستان است؛ چه بیماری رو به بهبود باشد یا چه در حال بدترشدن باشد، هزینه درمان را خودمان پرداخت نمی‌کنیم. اینجا شهر ماست و می‌دانیم در اینجا، لااقل از نظر معیشتی، مشکلی نخواهیم داشت اما در شهرهای
خوش آب‌وهوا‌تر مانند شهرهای شمال کشور، غریبه محسوب می‌شویم و دیگر این امکان برای ما وجود ندارد.


او می‌گوید: مسئولان بیمارستان هم چندمدت یک‌بار، می‌آیند و از مشکلات جانبازان می‌پرسند. می‌آیند و می‌نشینند پای درددلشان و تا جایی که ممکن است، مشکلات را رفع می‌کنند. می‌گوید: اخیرا در یکی از همین جلسات که با معاونت درمانی بیمارستان داشته‌ایم، اعلام کرده‌ایم که اگر مراکز درمانی در برخی از شهرهای کشور وجود داشته باشند، جانبازانی که ماندن در خوزستان برایشان سخت شده، می‌توانند مهاجرت کنند و دوره درمان را هم در همان شهر سپری کنند اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم. اناری‌زاده می‌گوید با مشکلاتی که بر سر راه مهاجرت جانبازان خوزستانی وجود دارد، اگر هم کسی تصمیم به مهاجرت داشته باشد، نمی‌تواند این کار بکند. دغدغه‌های مالی ما هنگام مهاجرت زیاد است. بنیاد جانبازان وظیفه تقبل این هزینه‌ها را دارد اما متأسفانه تاکنون این امکان برای جانبازان خوزستانی فراهم نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha