كیست‌ها و ناهنجاری‌های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی در ایجاد تومورهای گردنی مطرح هستند.

شایع‌ترین علت توده گردن در لوزه‌ها و سینوس‌ها است
سلامت نیوز: رئیس دوازدهمین كنگره علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن گفت: شایع‌ترین علت ایجاد توده در گردن سینوس‌ها، لوزه‌ها، دندان‌ها و ابتلا به بیماری سل است.

 علیرضا جعفری امروز در دوازدهمین كنگره جراحان، گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران كه در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد افزود: كیست‌ها و ناهنجاری‌های عروقی به عنوان عوامل مادرزادی در ایجاد تومورهای گردنی مطرح هستند.

وی گفت: غدد لنفاوی گردن بر اثر عفونت بزرگ می‌شوند و به صورت توده‌های قابل لمس در گردن در می‌آید.

رئیس دوازدهمین كنگره علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن افزود: از شایعترین علل عفونی ایجاد توده در گردن لوزه‌ها، دندان‌ها و سینوس‌ها و ابتلا به بیماری سل است. سرطان‌های بدخیم نیز به صورت اولیه و ثانویه ظهور پیدا می‌كند كه نوع اولی آن شامل غدد تحت فكی تیروئید و غدد لنفاوی است.

جعفری اضافه كرد: سرطان‌های حنجره، حفره دهان، بینی، سینوس‌ها و معده از موارد ثانویه سرطان است. توده‌های بالاتر از یك سانتیمتر در گردن نیاز به بررسی دارند و در اطفال و سنین بالای 50 سال به دلیل زیاد بودن بدخیمی از اهمیت‌ بیشتری برخوردارند.

جعفری گفت: در این كنگره استادان و صاحبنظران برجسته‌ای شركت می‌كنند. توده‌های گردن به طور كامل به بحث گذاشته می‌شود و روش‌های علمی جدید ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha