شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2086

فشار خون سیستولیك شاخص مهمی در پیش بینی خطر سكته در بین مردان و زنان و گروههای نژادی مختلف است.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، دانشمندان پیشتر دریافته بودند فشار خون سیستولیك بهتر از فشار خون دیاستولیك به پیش بینی خطر سكته در مردان به ظاهر سالم كمك می‌كند. اما نقش این شاخص در پیش بینی خطر سكته در زنان و گروههای نژادی مختلف مشخص نبود.

فشار خون سیستولیك عدد بالایی در قرائت فشار خون و فشار خون دیاستولیك عدد پایینی را تشكیل می‌دهند.

دكتر دیوید براون و همكارانش از مركز كنترل و پیشگیری از بیماریها در آتلانتا با مطالعه نتایج تحقیق بزرگ (‪ (NHANES II‬نقش فشار خون را در پیش بینی خطر سكته بررسی كردند.

در این مطالعه ‪ ۳‬هزار و ‪ ۲۹۵‬مرد و ‪ ۳‬هزار و ‪ ۴۶۲‬زن به مدت ‪۱۵‬ سال بررسی شدند كه در این مدت ‪ ۱۱۳‬مورد سكته مرگبار رخ داد.

این محققان دریافتند افزایش فشار خون سیستولیك ، فشار خون دیاستولیك، فشار نبض و میانگین فشار سرخرگی هر كدام با افزایش خطر سكته مرگبار مرتبط است.

با این حال در نظر گرفتن سایر شاخص‌ها میزان دقت فشار خون سیستولیك در پیش بینی خطر سكته را بهبود نبخشید. به ازای هر ‪ ۱۰‬میلی گرم جیوه افزایش فشار خون سیستولیك خطر نسبی سكته در مردان ‪ ، ۱/۱۹‬برای زنان ‪ ۱/۱۵‬مشاهده شد.

این یافته‌ها با نتایج مطالعات قبلی مطابقت دارد و نشان می‌دهد فشار خون سیستولیك شاخص مهمی در پیش بینی خطر سكته مرگبار است و شواهد دیگری بر لزوم كنترل فشار خون سیستولیك فراهم می‌كند.

این یافته‌ها در شماره ماه مارس مجله "‪Journal of Hypertension‬ ‪ "American‬منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha