كمبود آهن می‌تواند در تمام دوران زندگی موجب كاهش قدرت یادگیری و ادراك شود، اما آثار آن در دوران كودكی غیرقابل جبران است.

كم‌خونی در نوجوانان موجب گوشه گیری و بی‌تفاوتی می‌شود
یك متخصص تغذیه گفت: كم‌خونی در نوجوانان موجب بی‌حوصلگی، گوشه گیری و بی‌تفاوتی آنها می‌شود.

زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: در دوران بلوغ به دلیل سرعت رشد، نیاز به آهن افزایش پیدا می‌كند، آهن كافی برای حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم ساختن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیل ضروری است.

وی گفت: كمبود آهن می‌تواند در تمام دوران زندگی موجب كاهش قدرت یادگیری و ادراك شود، اما آثار آن در دوران كودكی غیرقابل جبران است.

یك متخصص تغذیه افزود: كم خونی فقر آهن در كودكان مدرسه‌ای با تأخیر رشد همراه است و درمان كم‌خونی موجب افزایش سرعت رشد می‌شود. تأخیر رشد در كودكان كم خون ممكن است به علت نقش كلی آهن در واكنش‌های حیاتی بدن، رابطه آهن با سیستم ‌ایمنی بدن و تاثیر بر اشتها باشد.

عبداللهی اضافه كرد: كم خونی فقرآهن در نوجوانان موجب كاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی می‌شود. كودكان و نوجوانانی كه دچار كمبود آهن و كم خونی می‌شوند، اغلب احساس خستگی و ضعف می‌كنند.

وی گفت:‌ این افراد اغلب از ورزش و فعالیت‌های بدنی دوری می‌كنند و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می‌شوند. در نوجوانان مبتلا به كمبود آهن و كم خونی تغییرات رفتاری به‌صورت بی‌حوصلگی، بی‌تفاوتی و گوشه‌گیری دیده می‌شود.

یك متخصص تغذیه افزود: عادات و رفتارهای غذایی خاص در دوران بلوغ موجب می‌شود كه نوجوانان به ‌جای مصرف غذاهای خانگی، از غذاهای غیر خانگی مانند انواع ساندویچ‌های سوسیس و كالباس، پیتزا و تنقلات غذایی تجارتی مثل چیپس، پفك، شكلات و نوشابه‌های گازدار استفاده ‌كنند.

وی اضافه كرد: ‌این غذاها اغلب از نظر آهن فقیرند و مصرف مداوم آنها موجب بروز كمبود آهن و كم‌خونی ناشی از آن شود. با تشویق نوجوانان به مصرف منابع غذایی حاوی آهن در برنامه غذایی روزانه مانند گوشت قرمز و سفید، حبوبات، مغزها (پسته، بادام، گردو و فندق)، انواع خشكبار مثل برگه هلو، آلو، رزدآلو، انجیر، كشمش، خرما در میان وعده‌ها، سبزی‌های برگ سبز تیره مثل جعفری و كاهو آهن مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.

عبداالهی گفت: همچنین منابع غذایی ویتامین C برای جذب آهن غذایی لازم است. خودداری از مصرف چای و قهوه بلافاصله پس از غذا در پیشگیری از كمبود آهن بسیار مؤثر است. اصولا توصیه می‌شود كه چای و قهوه یك تا 2 ساعت پس از غذا مصرف شود. دانش آموزان و نوجوانان می‌توانند از انواع خشكبار و مغزها به‌عنوان میان وعده‌های سالم كه بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن به‌خصوص ریزمغذی‌هایی مثل آهن را تأمین می‌كند، استفاده ‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha