نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفت: طبق برنامه سازمان ملل متحد از اهداف پایدار توسعه هزاره صفر شدن گرسنگی در جهان تا سال 2030 و استفاده از حمایت های دولت ها، سازمان های مردم نهاد (NGO) و مشارکت مردمی است.

گرسنگی در جهان تا سال 2030 به صفر می رسد

سلامت نیوز: نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفت: طبق برنامه سازمان ملل متحد از اهداف پایدار توسعه هزاره صفر شدن گرسنگی در جهان تا سال 2030 و استفاده از حمایت های دولت ها، سازمان های مردم نهاد (NGO) و مشارکت مردمی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،نگار گرامی افزود: در دهه 90 نزدیک یک میلیارد نفر گرسنه در جهان وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته سازمان ملل متحد در سال 2016 تعداد انان به 795 میلیون نفر رسید که نشان می دهد هنوز از هر 9 نفر یک نفر گرسنه هستند.
وی اظهارداشت: طبق برنامه غذایی سازمان ملل متحد برای پایان بخشیدن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه بهتر، و ترویج کشاورزی پایدار باید برخی محورها مورد توجه کشورها قرار گیرد.


وی برای پایان بخشیدن به گرسنگی؛ تضمین دسترسی همه مردم به ویژه افراد نیازمند و آسیب‌پذیر از جمله نوزادان به غذای سالم، مغذی و کافی در تمام طول سال، تا 2030 ، همه اشکال سوء تغذیه تا 2030 و دستیابی به اهداف توافق شده بین‌المللی در ارتباط با کودکان زیر پنج سالِ بازمانده از رشد طبیعی از نظر قد و وزن (به نسبت سن) همچنین رسیدگی به نیازهای تغذیه‌ای دختران نوجوان، زنان باردار یا شیرده و سالمندان تا 2025، افزایش دو برابری بهره‌وری کشاورزی و درآمد تولیدکنندگان خُرد محصولات غذایی، به ویژه زنان، مردم بومی، دامداران، ماهیگیران و خانواده‌های کشاورز از روش‌های مختلف شامل دسترسی مطمئن و برابر به زمین، سایر منابع و امکانات تولیدی، دانش، خدمات مالی، بازارها و فرصت‌های ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در بخش‌های غیرکشاورزی تا 2030 را از جمله این اقدامات برشمرد.


وی افزود: از دیگر اقدامات صورت گرفته برای پایان بخشیدن به گرسنگی؛ اطمینان از وجود نظام‌های پایدار تولید غذا و اجرای روش‌های کشاورزی انعطاف‌پذیر که تا 2030 باعث افزایش بهره‌وری و تولید شود، به حفظ زیست‌بوم‌ها کمک نماید و ظرفیت سازگاری با تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی سخت، خشکسالی، سیل و سایر بلایای طبیعی را تقویت کرده و به تدریج کیفیت زمین و خاک را بهبود بخشد، همچنین حفظ تنوع ژنتیکی بذرها، گیاهان زراعی، حیوانات پرورشی و اهلی و سایر گونه‌های وحشی وابسته به آن‌ها از روش‌های گوناگون شامل مدیریت کارآمد بانک‌های متنوع بذر و گیاه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای دسترسی و مشارکت عادلانه در منافع حاصل از بهره‌داری از منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط با آن طبق توافقات بین‌المللی تا 2020 است.
وی افزایش سرمایه‌گذاری به شیوه‌های گوناگون از جمله افزایش همکاری‌های بین‌المللی در زیرساخت‌های روستایی، پژوهش کشاورزی و خدمات ترویجی، توسعه فناوری و بانک‌های ژن گیاهی و دامی با هدف افزایش ظرفیت تولید کشاورزی در کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته، اصلاح و جلوگیری از محدودیت‌های تجاری و تحریف در بازارهای کشاورزی جهانی از راه‌های گوناگون از جمله حذف موازی تمامی اشکال یارانه‌های صادراتی کشاورزی و تمامی تمهیدات صادراتی با تأثیرات برابر منطبق با اصول مذاکرات توسعه در اجلاس دوحه و اتخاذ تمهیدات لازم برای اطمینان ازعملکرد مناسب بازار مواد غذایی و مشتقات آن و تسهیل دسترسی به موقع به اطلاعات بازار، شامل اطلاعات مربوط به ذخایر مواد غذایی به منظور کمک به محدودسازی نوسانات شدید قیمت مواد غذایی را از دیگر فعالیت ها عنوان کرد.

** مواد غذایی در ایران و جهان کافی است
وی تصریح کرد: اکنون به اندازه کافی مواد غذایی در جهان و حتی ایران تولید می شود اما به دلیل مشکلاتی که در سیستم فراوری و توزیع غذا آن وجود دارد با مشکل کمبود این منبع در عرضه مواجه ایم.

** ایران از لحاظ تغذیه ای دارای چراغ سبز است
نماینده برنامه جهانی غذایی سازمان ملل متحد افزود: ایران از لحاظ تغذیه ای همانند کشورهای اروپایی از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
به گفته وی، در سازمان ملل متحد کشورهای دارای تغذیه مناسب دارای چراغ سبز، کشورهای متوسط چراغ نارنجی و کشورهای با گرسنگی بالا دارای چراغ قرمز هستند.
 در سال 1961 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطع نامه مشترکی برای تاسیس برنامه جهانی غذا تصویب شد که در سال 1962 همزمان با وقوع زلزله بونین زهرا در ایران طوفان مهیب تایلند، کشور تازه استقلال یافته الجزایر پذیرای پنج میلین پناهجو شد که نیاز فوری به کمک غذایی داشتند تهیه و توزیع آن به برنامه جهانی غذا محول شد.
مقر اصلی این سازمان از زمان تاسیس آن در سال 1963 در شهر رم ایتالیا واقع است که با گرسنگی در کشورهای توسعه نیافته و کم درامد، قربانیان بلایای طبیعی، پناهجویان ، آوارگان و گرسنگان مبارزه می کند.
برنامه جهانی غذا هر ساله به طور میانگین به 80 میلیون نفر در 80 کشور جهان امدادرسانی غذایی انجام می دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha