استفاده از گوش پاك‌كن اصلا جایگاهی ندارد مگر به توصیه پزشك آن هم برای رساندن موادی به كانال گوش خارجی مثل پماد و قطره كه در غیر این صورت تجویز آن و استفاده خودسر از آن برای مردم جایز نیست.

سلامت نیوز: عضو مركز تحقیقات گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: استفاده از گوش‌پاك‌كن به پرده گوش آسیب می‌زند و هیچ جایگاهی ندارد.

رحیم قنبری در گفت وگو با فارس اظهار داشت: امروز جامعه شهرنشینی به نحوی شده كه برای انجام هر كاری نیاز به مشاوره داریم. ایجاد گوش پاك كن برای چوب پنبه‌های آرایشی است كه در خارج كشور با این عنوان استفاده می‌شود و نام گوش پاك كن در كشور به خاطر بالا بردن فروش آن بوده است.

وی افزود: متأسفانه بیماران هم برای خود و فرزندان استفاده می‌كنند كه اگر استفاده كنیم متمدن و اگر استفاده نكنیم افراد بی تمدن شناخته می‌شویم. استفاده از گوش پاك‌كن اصلا جایگاهی ندارد مگر به توصیه پزشك آن هم برای رساندن موادی به كانال گوش خارجی مثل پماد و قطره كه در غیر این صورت تجویز آن و استفاده خودسر از آن برای مردم جایز نیست.

قنبری ادامه داد: عوارض آن این است كه به پرده گوش و كانال گوش آسیب می‌زند و موجب التهاب، عفونت و خونریزی از كانال گوش می‌شود و می‌تواند موجب التهاب عضروف‌های لاله گوش شود به خصوص در افرادی كه خارش‌های مكرر گوش دارند.

وی با بیان اینكه برخی خارش‌های گوش خود را مساوی با بیماری تلقی نمی‌كنند، تصریح كرد: این در حالی است كه می‌تواند فرد به بیماری كاندیدیازیس مبتلا باشد. بیماری كه دیابت دارد و گوش پاكن مداوم استفاده می‌كند دچار عفونت‌های ثانویه‌ای است كه این كار موجب می‌شود گاهی اوقات باید برای او درمان‌های بیشتری استفاده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha