پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳

یک متخصص طب کار ضمن اشاره به وجود نوعی اختلال خواب به نام خستگی پرواز، تاکید کرد: این اختلال گذرا است و علت آن ناهماهنگی بین ساعت درونی بدن یا همان چرخه خواب و بیداری فرد با زمان مقصد سفر است.

اختلال خوابی به نام "خستگی پرواز"

سلامت نیوز: یک متخصص طب کار ضمن اشاره به وجود نوعی اختلال خواب به نام خستگی پرواز، تاکید کرد: این اختلال گذرا است و علت آن ناهماهنگی بین ساعت درونی بدن یا همان چرخه خواب و بیداری فرد با زمان مقصد سفر است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر آرزو نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این اختلال توضیح داد و گفت: خستگی پرواز نوعی اختلال محسوب می‌شود که در آن افراد با مسافرت‌های هوایی که با سرعت از چند منطقه زمانی عبور می‌کنند، بروز می‌کند. اختلال ایجاد شده گذرا است و علت آن ناهماهنگی بین ساعت درونی بدن یا همان چرخه خواب و بیداری فرد با زمان مقصد سفر است.

وی ادامه داد: شایع‌ترین شکایت‌های این افراد بی‌خوابی در شب، خواب آلودگی زیاد در روز یا نشانه‌هایی مانند اضطراب، افسردگی، گیجی، مشکلات دستگاه گوارشی و قلبی- عروقی است.

به گفته این  متخصص طب کار، خستگی پرواز گذرا است و خودبخود بهبود پیدا می‌کند، اما در افرادی با مشاغل نیازمند به تصمیم‌گیری‌های مهم و حساس ممکن است به دلیل نشانه‌های یاد شده و همچنین اختلال در تمرکز، باعث مختل شدن در عملکرد آنها شود. این نشانه‌ها در افراد مسن، کم تحرک و مسافرت به سمت شرق بیشتر دیده می‌شود.

نجفی همچنین اضافه کرد: درمان خستگی پرواز شامل نور درمانی و تجویز داروهای مناسب با زمان بندی صحیح تحت نظر پزشک است. به این ترتیب چرخه خواب و بیداری فرد با مقصد سفر، سریع‌تر سازگار شده  و علائم آن بهبود پیدا می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha