سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 20871

كارهای مطالعاتی نشان داد كه با یك روش علمی در سال 86 یك میلیون و 200 هزار نفر معتاد در كشور داریم كه این یك ادعاست و هر سال باید ارزیابی شود.

عدد اعتیاد به موادمخدر تا پایان سال مشخص می‌شود
سلامت نیوز: قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: عدد اعتیاد به موادمخدر با انجام سه روش علمی تا پایان سال مشخص می‌شود.

طاها طاهری در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: در قانون جدید مواد مخدر به جای حبس و جزای نقدی، معتادان مجبور می‌شوند وارد سیكل درمان شوند و این فرصتی كه معتادی اگر بخواهد مجرم تلقی نشود ترك كند.

وی با بیان اینكه ظرفیت‌های درمان اعتیاد در كشور با سرعت در حال تكمیل است، تصریح كرد: بخش خصوصی همه امكاناتش را وارد این موضوع می‌كند و استقبال خوبی هم شده و كلینیك‌های خوبی در كشور در حال تاسیس است. همچنین مراكز آموزشی و پژوهشی برای توانمند‌سازی پزشكان عمومی و روانشناسان در حوزه مواد مخدر در حال فعالیت هستند كه متخصص مواد مخدر شكل می‌گیرد.

طاهری با اشاره به عدد اعتیاد در كشور گفت: این مسئله اساسی ما در برآوردهاست كه اگر این برآورد نباشد برنامه چهارم و پنجم توسعه اصلاً قابل اجرا نبوده و نخواهد بود اما جمع كارهای مطالعاتی نشان داد كه با یك روش علمی در سال 86 یك میلیون و 200 هزار نفر معتاد در كشور داریم كه این یك ادعاست و هر سال باید ارزیابی شود.

وی ادامه داد: این موضوع منتقدینی هم دارد لذا به این نتیجه رسیدیم كه از چند راه در بخش حوزه اجتماعی باید عدد اعتیاد را در آوریم كه البته به علت پنهان كاری‌های زیاد كار سختی است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: در این زمینه سه كار آغاز شد؛ یكی اینكه طبقات جمعیت هدف را تك تك بررسی كنیم و عدد اعتیاد را در آوریم و با جمع آنها عدد اعتیاد درآید؛ دیگر اینكه با روش شیوع‌شناسی پژوهشی علمی شیوع آن را در جمعیت هدف براساس مصاحبه‌ها محاسبه كنیم و در نهایت اینكه سرشماری نفر به نفر در محله‌های سراسر كشور انجام دهیم كه این كار را آغاز شده است و باید پاسخ این سه كار نزدیك هم باشد.

وی اضافه كرد: این كار پاسخ عدد اعتیاد را می‌دهد كه تا پایان سال به اتمام می‌رسد. البته در برنامه چهارم توسعه روی موضوع مواد مخدر كار شده است كه بر اساس تست‌های ازدواج اعتیاد، تست‌هایی كه توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود، تست‌های اشتغال و تست‌های مراكز اصلی وزارت بهداشت و پزشكی قانونی، سرجمع عدد اعتیاد مثبت كمتر از سال قبل است و این جای امیدواری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha