پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 208717

محیط‌زیست به عنوان موهبتی الهی، مجموعه‌ای است از منابع انرژی، مواد بی‌جان و موجودات جاندار که این عوامل پیوسته در ارتباط با یکدیگر بوده و برای تداوم جهان هستی و بقای حیات لازم و ملزوم یکدیگرند. شرط اساسی در حفاظت محیط‌زیست برقراری تعادل میان عوامل تشکیل دهنده آن است.

چالش‌های محیط‌زیست در سال ۹۵

سلامت نیوز: محیط‌زیست به عنوان موهبتی الهی، مجموعه‌ای است از منابع انرژی، مواد بی‌جان و موجودات جاندار که این عوامل پیوسته در ارتباط با یکدیگر بوده و برای تداوم جهان هستی و بقای حیات لازم و ملزوم یکدیگرند. شرط اساسی در حفاظت محیط‌زیست برقراری تعادل میان عوامل تشکیل دهنده آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، محیط‌زیست وقتی در حال تعادل است که عوامل تشکیل دهنده آن از نظر کمی، کیفی و ارتباطی در شرایط مناسبی قرار گرفته باشند. هر گونه تغییر در هر یک از عوامل مورد اشاره بدون شک باعث تغییر در سایر عوامل شده که در نهایت موجب برهم خوردن تعادل و تغییر تناسب محیط‌زیست می‌شود. آنچه موجبات عدم تعادل محیط‌زیست را فراهم آورده و آن را تهدید می‌کند، به طور کلی تخریب یا آلودگی محیط‌زیست است. منشا و عامل اصلی آلودگی و تخریب محیط‌زیست انسان و عملکرد اوست که متاسفانه امروزه معضلات زیست‌محیطی از روند رو به رشدی برخوردار بوده و جوامع انسانی و کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. آلودگی هوا، آب و خاک ناشی از توسعه شهرنشینی و صنایع، گرم شدن دمای زمین، نابودی تنوع زیستی و کاهش گونه‌های گیاهی و جانوری، تخریب و نابودی جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و به طور کل منابع طبیعی، مصرف بی‌رویه انرژی و... از جمله چالش‌ها و معضلات محیط‌زیستی است که جهان امروز با آن دست به گریبان است. ۱۵ فروردین امسال رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اهم برنامه‌های سال ۹۵ در کانال تلگرامی خود نوشت: «چندی قبل اهم اقدامات انجام شده در سال ٩٤ معرفی شد. اکنون با مروری بر چشم انداز سال ۹۵ که دوره پساتحریم به شمار می‌رود، امیدوارم بتوانیم از فرصت‌ها برای به کارگیری فناوری‌های نوین و سبز بهره ببریم. سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ٩٥ برای توان افزایی کارکنان و مدیران خود و ارتقای سطح آموزش تخصصی آنها همچون آموزش دوره‌های بین‌المللی تلاش می‌کند و این امر علاوه بر توجه به بهبود وضعیت معیشت آنهاست. معصومه ابتکار افزود: کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ علاوه بر هفت کلانشهر با جدیت و مدیریت منسجم و نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست دنبال می‌شود. برخی مراکز استان‌ها مکلف به ارائه برنامه‌های خود هستند تا تعداد شهرهای دارای برنامه کاهش آلودگی هوا به حدود ٢۰ شهر برسد.»

آلودگی هوا در روزهایی که گذشت

آبان امسال رئیس سازمان محیط‌زیست در صفحه اینستاگرام خود، اینفوگرافیکی را درباره دلایل آلودگی هوا منتشر کرد. معصومه ابتکار در توضیح اینفوگرافیک با عنوان «پدیده اینورژن یا وارونگی دما / اقدامات برای کاهش آلودگی هوا و مقایسه روزهای سالم سال‌های اخیر» نوشته است اقدامات مختلفی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته، از توزیع بنزین یورو چهار تا گازوئیل کم گوگرد، حذف مازوت از نیروگاه‌ها، استاندارد سازی خودروها، جدی گرفتن معاینه فنی، توقف شماره ‌گذاری موتورسیکلت‌های آلاینده و... که سبب کاهش قابل توجه تعداد روزهای آلوده شده و این کاهش برای همه شهروندان محسوس بوده است. یک مقایسه نشان می‌دهد که تهران در سال ۹۲ دو روز پاک و ۱۴۷ روز سالم داشته که این ارقام در سال ۹۵ به ۱۱ روز پاک و ۱۹۳ روز سالم افزایش یافته است. به همین ترتیب از تعداد روزهای ناسالم کاسته شده، به علاوه اینکه میزان ناسالم بودن که میان عدد ۱۰۰ تا ۲۰۰ است کاهش چشمگیر داشته و اغلب از ۱۵۰ بالاتر نرفته و در سطح گروه‌های حساس باقی مانده است. او خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و اقدامات بسیاری برای کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها انجام شده و برخی تمهیدات در دست اقدام است که ثمرات آن افزایش تعداد روزهای هوای سالم است. ابتکار افزود: امیدواریم با حذف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری، یکپارچه سازی معاینه فنی، خارج کردن خودروهای فرسوده و.... شاهد بهبود وضعیت هوای کلانشهرها باشیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ارتقای استاندارد خودروها، بهبود کیفیت سوخت، خروج خودروهای فرسوده و بسیاری اقدام‌های دیگر در حوزه مقابله با آلودگی هوا برای کاهش همین هزینه‌ها و خسارت‌ها انجام شده است، هرچند تا نقطه مطلوب در بهبود و ارتقای کیفیت هوای کشور فاصله داریم. ابتکار با اشاره به پژوهش وزارت بهداشت، درباره بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا افزود: این پژوهش که مجموعه اطلاعات سال‌های ۹۲-۹۴ را شامل می‌شد نشان داد برای نخستین بار در کشور و برخلاف روند افزایشی سابق، بیماری‌ها و مرگ‌های مرتبت با آلودگی هوا در کشور روند کاهشی داشته است.

تاثیر گرد وغبار در آلودگی هوای کلانشهرها

معاون رئیس‌جمهور گرد و غبار را یکی دیگر از مشکلات زیست‌محیطی دانست و گفت: در برخی ایام شاهد ورود گرد وغبار در کلانشهرها و به ‌ویژه تهران و اهواز هستیم که این وضعیت در آلودگی هوا تاثیرگذار است. ابتکار ادامه داد: گرد و غبار موجبات افزایش تعداد روزهای ناسالم را در بعضی کلانشهرها ایجاد کرده که یکی از دلایل ورود آن کشورهای همسایه یعنی عراق و عربستان هستند. او تاکید کرد: گرد و غباری که در برخی ایام وارد کشور می‌شود بر کیفیت هوا تاثیر می‌گذارد، اما به سبب ورود آنها از کشورهای همسایه کنترل آن از دسترس ما خارج است.

چاه‌های غیرمجاز عاملی برای خشک شدن تالاب‌ها

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت تالاب‌ها و برنامه‌های سازمان متبوعش برای این اکوسیستم کشور گفت: به دلیل الگوی کشت نامناسب و حفر چاه‌های غیرمجاز به همراه سدسازی غیرکارشناسی، شاهد خشک شدن تالاب‌ها تا حدودی بوده‌ایم. ابتکار به برنامه‌های انجام شده برای تالاب‌ها و به‌ویژه دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: دریاچه ارومیه در حال حاضر به تثبیت رسیده، مساحت آن پنج برابر مدت مشابه قبل شده است و تراز این دریاچه در حدود یک متر افزایش یافته است. او تصریح کرد: برای تالاب هورالعظیم، انزلی و‌هامون کارهای مناسبی انجام گرفته است و در حال حاضر ۶۳ درصد این تالاب آبگیری شده است. ابتکار اظهار کرد: تالاب‌هامون به عنوان ذخیره ‌گاه زیست کره ثبت شده است و برنامه‌های زیادی برای بهبود وضعیت آن داریم. با اینکه وضعیت‌هامون نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز شرایط مناسبی ندارد و امیدواریم روزبه‌روز شاهد رفع مشکلات این تالاب باشیم.

محیط‌بانان طبق قانون حق دفاع از خود را دارند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره وضعیت محیط‌بانان در کشور گفت: محیط‌بانان در خط مقدم دفاع از حریم طبیعت قرار دارند و قدردان و سپاسگزار این حافظان محیط‌زیست هستیم. ابتکار در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود محیط‌بانان نمی‌توانند از خود دفاع کنند، اظهارکرد: محیط‌ بانان طبق آیین‌نامه و بر اساس ضوابط و قانون می‌توانند از اسلحه استفاده کنند و آنها بنابر قانون حق دفاع از خود را دارند. او تصریح کرد: آشنایی با محیط‌بانان کشور، توجه به سختی کار محیط‌بانان، آموزش‌های تئوری و عملی برای محیط‌ بانان و توجه به منزلت محیط‌ بانان بخشی از برنامه‌هایی بود که برای این حافظان محیط‌زیست انجام داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha