سلامتی مردم تا سال 2010 به عنوان هدف در برخی كشورهای پیشرفته دنبال می‌شود و چند نكته را مورد توجه قرار داده است. از جمله این نكات می‌توان تغذیه مناسب، كاستن از اضافه وزن، داشتن فعالیت فیزیكی كافی و تناسب اندام، عدم استعمال تنباكو و دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب برای كاهش سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را بر شمرد.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت تشریح شد
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران به تشریح عوامل موثر بر پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت پرداخت و گفت: این بیماری‌ها عامل دو سوم مرگ‌ها در كشورهای پیشرفته هستند.

 بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت عامل دو سوم تمام مرگ‌ها در كشورهای پیشرفته هستند. در آمریكا در سال 2001 (9 سال پیش) حدود 5/1 مورد مرگ به همین علت اتفاق افتاده است. این 3 بیماری موجب كاهش سلامتی، كاهش امید به زندگی و رنج بسیار، ناتوانی و هزینه‌های اقتصادی هنگفت می‌شوند. هزینه پیشگیری از این بیماری‌ها به نسبت هزینه درمان آنها بسیار اندك است.

احمدرضا درستی مطلق عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با  فارس گفت: سلامتی مردم تا سال 2010 به عنوان هدف در برخی كشورهای پیشرفته دنبال می‌شود و چند نكته را مورد توجه قرار داده است. از جمله این نكات می‌توان تغذیه مناسب، كاستن از اضافه وزن، داشتن فعالیت فیزیكی كافی و تناسب اندام، عدم استعمال تنباكو و دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب برای كاهش سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را بر شمرد.

به گفته وی، بعضی منابع علمی دیگر احتراز از آفتاب شدید، كاهش نوشیدن قهوه و چای غلیظ، آزمایش دوره‌ای برای بررسی احتمال سرطان در بدن افراد از اهمیت زیادی برخوردار است كه با رعایت این موازین احتمال ابتلا به سرطان‌های حلق، مری، حنجره، ریه، كلیه، مثانه، پانكراس، پوست، معده، بیضه، سینه، گردن رحم، رحم، پروستات و قولون كاهش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌افزاید: فعالیت فیزیكی احتمال ابتلا به چاقی را می‌كاهد كه خود چاقی در بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد. متأسفانه چاقی به سرعت در تمام دنیا رو به گسترش است به طوریكه در سال 2000 (10 سال پیش) شیوع چاقی در برخی كشورهای پیشرفته به 65 درصد جمعیت بزرگسالان رسید.

درستی اضافه می‌كند: چاقی احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان غدد گردنی (آدنو كارسینوما)، كولون، راست روده، سینه (به ویژه در زنان یائسه)، رحم، و كلیه را افزایش می‌دهد. چاقی عامل حدود یك چهارم سرطان‌های سینه در جهان است. احتمال بروز سرطان سینه در زنان یائسه دارای اضافه وزن 25 تا 50 درصد بیش از دیگر زنان دیگر است.

وی می‌گوید: دریافت بالای میوه‌ها و سبزی‌ها (حداقل 400 گرم در روز) در مدت زمان طولانی، احتمال ابتلا به چاقی و افزایش وزن را به ویژه در میانسالی را كاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به سرطان‌های حفره دهانی، مری، معده، كولون و ركتوم را هم می‌كاهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌افزاید: در برخی مطالعات بین مصرف مغز دانه‌ها و سرطان كولون ارتباطی مشاهده شده به طوریكه مصرف این مواد (به ویژه در زنان) احتمال ابتلا به سرطان را كاهش داده است. مصرف سویا نیز به وضوح در كاهش سرطان نقش دارد. دریافت فلاوونوئیدها (مواد رنگی موجود در گیاهانی از قبیل گوجه فرنگی، انگور قرمز، هویج، چای، سیب درختی، پیاز و امثال آن) برای كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سیستم‌های گوارش و تنفس انسان مفیدند ولی البته اثر فوری در مردان مسنی كه به مصرف این مواد روی آورده‌اند گزارش نشده است.

درستی می‌گوید: نوشیدن الكل (حتی به مقدار كم) موجب ابتلا به سرطان‌های حفره دهانی، حلق، مری و كبد می‌شود و خطر سرطان سینه را هم قبل و هم بعد یائسگی افزایش می‌دهد. مصرف مواد غذایی آلوده به برخی قارچ‌ها (كپكها) با وارد كردن سم خطرناكی به نام آفلاتوكسین موجب سرطان كبد می‌شود.

وی معتقد است: مصرف غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، گوشت قرمز، و نمك فراوان احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش داده و استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های خیلی داغ نیز احتمال خطر سرطان‌های حفره دهان، مری و حلق را بالا می‌برد. مصرف بالای سبزی و میوه و كاهش مصرف گوشت قرمز بیش از كاهش مصرف چربی خطر سرطان‌های سینه، قولون، راست روده و پروستات را كاهش می‌دهد. بین مصرف كربوئیدرات‌ها (قندها) تصفیه شده با سرطان قولون و راست روده هم ارتباط دیده شده است.

درستی می‌افزاید: فعالیت فیزیكی خطر تمام عوامل مرگ آور را كاهش می‌دهد، از جمله این عوامل می‌توان به بیماری‌های قلبی-عروقی، پرفشاری خون، برخی سرطان‌ها، پوكی استخوان، بیماری‌های اسكلتی و دیابت نوع 2 اشاره كرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: فعالیت مناسب بدنی متابولیسم گلوكز را بهبود می‌بخشد، چربی بدن را كم می‌كند و فشار خون را پائین می‌آورد. فعالیت فیزیكی با تاثیر بر پروستاگلاندین ها (برخی از تركیبات ترشحی بدن)، كاهش زمان توقف مواد سمی در روده‌ها و بالا بردن سطح آنتی اكسیدان‌ها (موادی كه از سوخته شدن نامناسب چربی‌ها در سطح سلول‌های بدن كه منجر به سرطانی و پیر شدن سلول‌ها می شود جلوگیری می‌كنند) از خطر سرطان كولون می‌كاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha