طبق قانون پنج درصد آمبولانس‌های هر استان بایستی به موبایل ICU تجهیز شوند که در استان اصفهان بیش از 50 درصد از آمبولانس‌ها به موبایل ICU مجهز هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علیرضا قاسمی مدیر امور پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان در دومین همایش سالانه‌ی مسئولان امور پایگا‌ه‌های پیش‌بیمارستانی این استان با بیان این مطلب افزود: در استان اصفهان تعداد 130 آمبولانس فعال و ذخیره وجود دارد که با تجهیز 7 دستگاه از آنها به موبایل ICU این تعداد در استان به 69 آمبولانس مجهز می‌شود.
وی مدیریت و برنامه‌ریزی برای ارایه خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی را در بهترین کیفیت و کوتاه‌ترین زمان از مهمترین اهداف اورژانس پیش‌بیمارستانی دانست و گفت: توانمند‌سازی کارکنان‌، تجهیز کدها به تجهیزات تخصصی، نظارت برعملکرد و گسترش و توسعه‌ی پایگاهها ازجمله مسایل تأثیرگذار بررسیدن به این هدف مهم است.
این گزارش حاکیست، دکتر مهرزاد آرتنگ معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان نیز با اشاره به این که از سال 86 تا به امروز تعداد 30 پایگاه به پایگاه‌های استان اضافه شده است، افزود: در حال حاضر تعداد 90 پایگاه در استان اصفهان راه‌اندازی شده است و 4 پایگاه نیز در حال تکمیل است که تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ارتقای سطح علمی کارکنان فوریت های پزشکی را در دو بحث تخصصی و مدیریت سلامت درحادثه، از برنامه‌های این مرکز عنوان و تصریح کرد: 60 ساعت آموزش تخصصی به تکنسین‌ها و 80 ساعت آموزش امدادگران از عمده برنامه‌های این مرکز در سال جاری می‌باشد.
معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با اشاره به این که طبق استانداردهای کشوری متوسط زمان رسیدن بر بالین بیمار در 80 درصد مأموریت‌های شهری و جاده‌ای باید به ترتیب کمتر از 8 و 15 دقیقه باشد خاطر نشان کرد: این زمان در استان اصفهان در مأموریت‌های شهری 7/7 دقیقه و جاده‌ای 12 دقیقه است.
دکتر آرتنگ، پرستاری، فوریت های پزشکی، بیهوشی واتاق عمل را از رشته‌های تخصصی مرتبط با اورژانس پیش‌بیمارستانی دانست و افزود: در حال حاضر کمتر از یک سوم مأموریت‌های فوریت های پزشکی را نیروهایی با رشته‌های غیرمرتبط انجام می‌دهند که این مقدار در مقایسه با سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است.
گفتنی است دومین همایش سالانه‌ی مسؤولان امور پایگاه‌های استان اصفهان
با حضور 90 نفر از مسؤولان پایگاه‌های استان اصفهان و 20 نفر از مسؤولان امور پایگاه‌های شهرستان‌های استان در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. در این همایش، 3 کارگاه آموزش تئوری با محوریت آموزش مباحث فرماندهی سلامت در حادثه، تریاژ (اولویت‌بندی بیماران) و احیای قلبی ریوی برای مسئولان پایگاه‌ها و امور پایگاه‌های کل استان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha